Recensie : One of Us is Lying RECENSIE

Recensie : One of Us is Lying

One of Us is Lying is een verfilming van het gelijknamige boek. Het is een murder mysterie waarbij we op zoek gaan naar de dader van Simon's dood. Vier typisch middelbare scholieren Bronywn, Addy, Cooper en Nate moeten allemaal om een bijzondere reden nablijven waar ook Simon, medestudent en eigenaar van roddelblog 'About That', aanwezig is. Wanneer Simon neervalt na het drinken van een bekertje water worden de overige studenten verdacht van moord. Door de aangekondigde roddels op 'About That' blijken ze ook allemaal een motief te hebben. Bronwyn, Addy, Cooper en Nate proberen samen, tegen alle adviezen van advocaten en ouders in, om erachter te komen wie de dader is.

Het verhaal van One of Us is Lying is zeker spannend te noemen. Buiten de politie om proberen de scholieren, ook wel murder club genoemd, zelf de moord op te lossen waarbij ze soms zelfs dingen voor de politie verzwijgen. Dit zorgt er echter voor dat zij nog verdachter overkomen dan dat ze al waren. Uiteindelijk weten ze het mysterie op te lossen en denken ze dit voor altijd achter zich te kunnen laten.

Het verhaal van One of Us is Lying is in grote lijn redelijk gelijk aan het boek, wat als boekenliefhebber heel erg fijn is. Wat opviel is de grote hoeveelheid feestjes, seks en alcohol. Dit geeft het idee dat het verhaal over college studenten gaat terwijl we het hier echt over middelbare scholieren hebben. Daarnaast is het einde van de serie erg verschillend van het boek. De beredenering achter de dader en vooral waarom hij het gedaan heeft, is veel explicieter omschreven in het boek dan dat het in de serie naar voren komt. Dat is zeker een minpuntje aan de serie.  Daarnaast eindigt de serie met een sms'je aan de murder club leden van Simon Says waarin staat "Do as I tell you" gevolgd door "Or everyone will know what you did". Dit einde opent de mogelijkheid voor een vervolg op deze serie.

Laten we het dan eens hebben over de acteurs. Prima acteurs die passen bij de verschillende personages. Maar wat opvalt is dat ze toch wel erg oud lijken voor middelbare scholieren. Na een korte zoektocht op internet valt dan ook op dat de gemiddelde leeftijd van deze acteurs 25 is waarbij de oudste 33 jaar is. Veel series en films met middelbare scholieren casten oudere acteurs maar dit verschil is wel heel erg groot. Je ziet aan alles dat ze ouder zijn en zo komen ze ook over. Erg jammer dat hiervoor gekozen is in plaats van jongere acteurs te casten voor deze serie.

One of Us is Lying is een spannend murder mysterie en een leuke serie om te kijken. Ook als je het boek niet kent is het een leuk verhaal. Hier en daar hebben de filmmakers het script uit het boek wat aangepast wat er mede voor zorgt dat de serie zo eindigt dat er eventueel nog een seizoen achteraan geplakt kan worden, mocht de serie een hit worden. Een groot minpunt aan de serie is de leeftijd van de acteurs die eigenlijk veel te oud zijn om de rol van middelbare scholieren te vervullen. Al met al een spannende en leuke serie die dan ook vier hartjes krijgt!

Recensie : One of Us is Lying