Recensie: The Auschwitz Report RECENSIE

Recensie: The Auschwitz Report

The Auschwitz Report is een film gebaseerd op een waargebeurd verhaal van twee gevangenen die uit Auschwitz proberen te ontsnappen. De twee jonge Slowaakse joden proberen na twee jaar gevangenschap te ontsnappen met belangrijke details over het kamp waaronder een etiket van een bus Zykolon-B, gebruikt om mensen te vergassen. Maar dan komt misschien nog wel de lastigste opdracht, de wereld laten geloven wat er daadwerkelijk in de kampen gebeurt.

Zodra gevangenen in kampen terechtkwamen tijdens de Tweede wereldoorlog was hun leven niet zeker meer. Buiten de erbarmelijke omstandigheden in de kampen, was de kans groot dat je bij aankomst, vooral in concentratiekampen als Auschwitz, gelijk vergast werd. Maar dat weten we nu mede dankzij de informatie die na de oorlog verzameld is. Eén van die informatiebronnen is het Vrba–Wetzler rapport, vernoemd naar de gevangenen die deze informatie naar buiten wisten te brengen. Maar tijdens de oorlog was er een ander beeld rondom deze kampen. In het begin van de oorlog dacht men zelfs dat ze naar een vakantieoord gingen. Later werd meer bekend rondom de daadwerkelijke gebeurtenissen rondom deze kampen, maar zonder duidelijke informatie was dit niet te bewijzen.

Dat maakt The Auschwitz Report gelijk een belangrijke en mooie film, ondanks de gruwelijkheden die te zien zijn. Het is een film waarbij niet super veel actie te zien is. De beelden spelen zich langzaam af en worden soms afgewisseld door beelden die uit rare hoeken gefilmd worden. Daarnaast focussen deze beelden zich op details waaronder soms ook lugubere details waar niet iedereen blij van wordt om deze te zien. Gelukkig zijn dat kleine stukjes van de film en is de rest goed te kijken. Buiten deze mindere stukken zien we ook de liefdadigheid van de medemens in deze film. Zelfs ten tijde van een oorlog zijn er mensen die hun nek uitsteken voor anderen, dat is mooi om te zien. Het einde van de film kwam redelijk snel toen de heren eindelijk een doorbraak hadden. Dat is jammer voor de kijker omdat je blijft zitten met veel vragen, maar dit is misschien ook wel de kracht van de film. De film geeft dus een interessant inkijkje in de mogelijke totstandkoming van het belangrijke rapport over Auschwitz.

In The Auschwitz Report maken we kennis met verschillende bekende en onbekende Slowaakse, Poolse en Duitse acteurs. Opvallend is de korte maar belangrijke rol van de bekende Schotse acteur John Hannah die de rol van Rode Kruis vertegenwoordiger vervult. John Hannah werd onder andere bekend door zijn hoofdrol in Four Weddings and a Funeral.

The Auschwitz Report is een belangrijke film gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Mede door dit rapport is bekend wat we vandaag de dag weten over de concentratiekampen tijdens de Tweede wereldoorlog. Het is een bijzonder gefilmde film, afgewisseld met wat minder fijne beelden en voor de kijker eigenlijk te kort, maar brengt toch een belangrijk bericht over op haar kijkers. Om deze redenen krijgt de film dan ook 4 hartjes.

Recensie: The Auschwitz Report

The Auschwitz Report

• Verschenen (film):