Recensie: Inventing Anna RECENSIE

Recensie: Inventing Anna

Anna Delvey. Die naam draagt de serie. Anna’s fraude bezorgt haar een plekje in de gevangenis en in de bladen. Het oog van journalist Vivian Kent valt op het verhaal, maar wat ze leest zorgt bij haar voor vragen. Ze denkt niet dat dit het echte verhaal is, Anna Delvey moet meer zijn dan een domme socialite. Vivian belooft aan Anna dat ze haar beroemd zal maken in ruil voor een interview. Toch doet Vivian het niet alleen voor de gedetineerde, ze wil ook haar eigen hachje redden en een fout uit haar carrière rechtzetten.

‘Dit is een waargebeurd verhaal, afgezien van de gedeelten die volledig verzonnen zijn,’ aldus de disclaimer die bij het begin van iedere aflevering te zien is. Deze dramaserie is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een slimme jonge vrouw die het geld van veel mensen steelt. Ze doet dit door zich voor te doen als een rijke Duitse erfgenaam bij de New Yorkse elite. In de serie wordt de kijker door het verhaal van Anna Delvey (Julia Garner) meegenomen aan de hand van Vivians (Anna Chlumsky) journalistieke missie. De serie bestaat uit 9 afleveringen en in iedere aflevering staat een andere kennis van Anna centraal.

Dit betekent ook dat je gedurende die 9 afleveringen langzaam de puzzelstukjes krijgt. Nadat je de eerste paar afleveringen hebt gehad, met de introductie van de personages en de wereld, wordt het al snel saai. Julia Garner (heeft overigens twee Emmy’s gewonnen voor haar rol in Ozark) doet het geweldig als Anna, maar dat is niet genoeg om de kijker tot het einde geïnteresseerd te houden. De echte Anna heeft zich ook met de serie bemoeid. Zij vond het belangrijk dat Garner als haar praatte, dus daar hebben we dat irritante stemmetje aan te danken.

Het plot blijft een beetje steken tussen origineel, grappig en intelligent en de zoveelste serie over steenrijke tieners in New York (bijvoorbeeld Gossip Girl). Shonda Rhimes is briljant in het maken van soaps (Grey’s Anatomy, Bridgerton) en dat heeft ze met Inventing Anna ook geprobeerd, maar dat is een tegenvaller. Aan het einde van de negende aflevering weet je nog steeds niks over de Russische. We weten wel alles over de journalist (en haar gezin), maar laat dat nou het minst interessante personage zijn. De boodschap van de serie verdient wel alle lof. Die maakt zich er hard voor dat vrouwen niet op een eerlijke manier aan de bak, laat staan aan de top kunnen komen.

De miniserie had beter gewerkt met minder afleveringen. Het begin en einde is sterk en zorgt dat deze serie voldoende scoort, maar je weet vanaf het begin al dat de plannen van de oplichtster in duigen vallen en die herhalingen in het midden zijn erg overbodig. Het verhaal van Anna Delvey levert een serie op die je zeker eens gezien moet hebben, maar daarna weer uit de lijst kan halen.

Recensie: Inventing Anna

Inventing Anna

• Verschenen (film):

11 februari 2022

Speelduur: 9 afleveringen
  • Distributeur:

Netflix
  • Genres:

Documentaire, Drama

1  2  3  4  5

Inventing Anna is een Amerikaanse miniserie die gemaakt en geproduceerd is door Shonda Rhimes, geïnspireerd door het verhaal van Anna Sorokin en het artikel in New York getiteld "How Anna Delvey Tricked New York's Party People" door Jessica Pressler.