Recensie: The Ice Road RECENSIE

Recensie: The Ice Road

In The Ice Road komen mijnwerkers vast te zitten in een afgelegen mijn en is er een speciale boor nodig om hen te bevrijden. Het enige probleem is dat hun zuurstof opraakt binnen 30 uur en dat de boorkoppen ingereden moeten worden. Een team van Ice Road truckers verzamelt zich om een poging te wagen de boorkop op tijd bij de afgelegen mijn te krijgen. Het wordt een gevaarlijke rit over Ice Roads die vanwege de tijd van het jaar eigenlijk al afgesloten zijn. Maar dan lijkt het team gesaboteerd te zijn en volgt een zenuwslopende rit naar de mijn.

Het verhaal van The Ice Road is ontzettend goed opgezet. Een missie die binnen de tijd afgerond moet worden om zo veel levens van mijnwerkers te redden is een garantie voor succes. Maar hoe is de uitvoering van het verhaal? De eerste reactie op de rit over het ijs is de vraag of het verhaal realistisch is. Totdat je erachter komt dat er een goede reden is voor alle 'pech' die de Ice Road Truckers hebben. Met een kleine zoektocht op Google kom je uit bij een filmpje geplaatst door Netflix waarbij echte Ice Road Truckers reageren op het verhaal. Zo kom je erachter dat sommige delen van de film zeer realistisch zijn en anderen, natuurlijk, wat minder. De film is spannend tot het einde en weet je emoties mee te slepen in het verhaal.

Op het eerste gezicht zijn er twee grote bekenden die we terugzien in The Ice Road. Dit zijn Liam Neeson en Laurence Fishburne. Liam Neeson, Noord-Ierse acteur, heeft in ontzettend veel films gespeeld maar kun je kennen van de recente film Honest Thief. In The Ice Road speelt hij de rol van Mike één van de truckers. Laurence Fishburne speelt de rol van Jim Goldenrod, eigenaar van het bedrijf waar de truckers voor rijden en rijdt zelf ook mee. Hij is onder andere bekend van zijn grote rol in de CSI serie. Daarnaast worden de twee overige hoofdrollen vertolkt door Amber Midthunder, zij speelt de rol van Trucker Tantoo, en Marcus Thomas die de rol van mechanic Gurty McCan (broer van Mike) vervult. Het leuke aan Amber is dat zij oorspronkelijk een Native American is en ook deze rol in de film heeft. De acteurs weten de rollen goed neer te zetten in de film en zorgen extra voor de belevenis tijdens het kijken van de film.

The Ice Road is een spannende film waarbij Ice Road Truckers het zwakke ijs in april moeten betreden om mijnwerkers in een afgelegen mijn te redden. Het is spannend tot het einde en een goed opgezet verhaal. Hier en daar is het verhaal iets minder realistisch maar er zitten ook zeker realistische onderdelen in het verhaal. Al met al een goede film die zeker het kijken waard is! Om deze reden krijgt de film 4 hartjes.

Recensie: The Ice Road

The Ice Road

• Verschenen (film):

25 juni 2021

Speelduur: 103 minuten
  • Distributeur:

Netflix

Spanning

1  2  3  4  5

Nadat een afgelegen diamantmijn in het uiterste noorden van Canada instort, leidt een ijsdrijver een onwaarschijnlijke reddingsmissie over een bevroren oceaan om de levens van vastzittende mijnwerkers te redden.