Recensie: Chaos Walking RECENSIE

Recensie: Chaos Walking

Todd Hewitt leeft in een wereld waar de gedachten van alle mannen te horen en te zien zijn voor iedereen. Alléén van de mannen, de gedachten van de vrouwen zijn stil. Todd heeft nog nooit een vrouw gezien, omdat die zijn vermoord door de ‘Spackle’ toen hij klein was. Sindsdien leeft hij in het kleine Prentisstown met zijn adoptieouders, een dorp waar David Prentiss aan de macht staat. Tot er een ruimteschip neerstort, met als enige overlevende een meisje, Viola. Todd gaat samen met haar op zoek naar het moederschip van de kolonie, zodat ze een bericht kan sturen, maar David Prentiss en zijn volgelingen willen dit maar al te graag dwarsbomen.

Ten eerste moet gezegd worden dat Chaos Walking gebruik maakt van een heel bijzonder concept. Gebaseerd op de boeken van Patrick Ness zijn de gedachtestromen genaamd ‘The Noise’, die op papier goed over te brengen zijn, goed uitgewerkt in deze film. Met kleurverandering en wat galm is dan ook heel duidelijk wanneer iemand denkt of praat. De wereld waar de personages in leven is eigenlijk helemaal nieuw, maar deze ‘Noise’ is het enige element dat echt duidelijk naar voren komt. Iets meer ontdekking en uitdieping was een toevoeging geweest. De zogenoemde ‘Spackle’ kwamen weinig aan bod, terwijl dit een spannend element is.

Na de initiële verwarring als kijker over deze openbare gedachten volg je Todd (Tom Holland, voornamelijk bekend van Marvels Spider-Man). Al snel heb je door dat er iets niet helemaal klopt in zijn perceptie. Burgemeester David Prentiss (gespeeld door legendarische slechterik Mads Mikkelsen), geeft al meteen signalen door waar je erg wantrouwend van wordt. Dit zorgt er voor dat je ruim voor het einde al een idee hebt van wat er nou precies is gebeurd. Maar, met Daisy Ridley (bekend van Star Wars) in de rol van Viola is de supercast van Chaos Walking compleet en op de acteerkunsten van onze hoofdpersonages valt dus ook amper iets aan te merken.

Chaos Walking is dan ook zeker een vermakelijke film. Er is genoeg afwisseling tussen spannende scenes en passende rustmomenten, waardoor je gewoon wil blijven kijken. Je zult ook steeds benieuwder worden naar het leven van Viola, een zeer gesloten personage, en naar wat er plaats vond voor het begin van de film en voor haar ruimteschip neerstortte. De ontwikkeling in de personages is goed opgezet, zeker Todd krijgt hier een hele bak van mee, maar de achtergrond had iets verder uitgediept kunnen worden.

Het einde van Chaos Walking is spannend en een typisch einde voor deze sciencefiction film. Het voelt iets te gehaast voor de lange opbouw die je hebt gehad. Als je échte sciencefiction liefhebber bent, zijn er waarschijnlijk iets te weinig buitenaardse elementen, maar toch is dit een boeiende film voor iedereen die een snelle en niet al te lange film wil zien. Alleen voor de cast is deze film al de moeite waard.

Recensie: Chaos Walking

Chaos Walking

1  2  3  4  5

Het verhaal speelt zich af in de toekomst waar alle vrouwen zijn overleden en alle mannen elkaars gedachten kunnen zien en horen. Het verhaal gaat over de jongen Todd Hewit (Tom Holland). Ook zijn gedachten kunnen door iedereen gezien en gehoord worden en hij hoort ook de gedachten van alle anderen, dit wordt Herrie genoemd. Maar dan stort er een vrouw in een ruimteschip neer op de Aarde. Wanneer Todd haar ontmoet, komt hij erachter dat hij haar gedachten niet kan zien en horen. Hij besluit om haar te beschermen. Tijdens zijn reis ontdekt Todd zijn eigen verborgen krachten en duistere geheimen van het verleden...

Bekijk hieronder de trailer: