Recensie: Virgin River - Seizoen 4 RECENSIE

Recensie: Virgin River - Seizoen 4

In dit vierde seizoen blijft de relatie tussen Jack en Mel centraal staan, met een grote nieuwe uitdaging erbij. Jack blijft ook moeite hebben met de verwerking van zijn traumatische verleden en dat speelt in alle hevigheid weer op. Daarnaast moeten Doc en Hope een nieuwe balans in hun relatie proberen vinden na alles wat er is gebeurd.

Er valt weer genoeg te beleven in dit nieuwe seizoen van Virgin River. De serie blijft trouw aan de thema's uit voorgaande seizoenen en dus is er weer veel romantiek, dorpsgevoel en drama te vinden in de twaalf episodes die elk veertig minuten duren. De romantiek en het dorpsgevoel hebben een hoge geloofwaardigheid, het drama balanceert af en toe op een gevaarlijke rand. Daardoor neigt het soms over-the-top aan te voelen, maar die momenten gaan gelukkig vlug voorbij.

Het tempo van dit seizoen van Virgin River lijkt een fractie hoger te liggen dan de voorgaande seizoenen. Op sommige onderwerpen wordt niet diep ingegaan, of er wordt toch voor gekozen om ze op bepaalde ogenblikken ondergeschikt te maken aan andere zaken. De afwisseling is dus groot en dat komt mede door de hoeveelheid personages die zich stilaan wat uitbreidt, terwijl de 'oudere' personages volop in beeld blijven. Een opvallend iets is het personage van Lizzie, dat veel volwassener én uitgebreider aanvoelt dan in de voorgaande seizoenen. Ze is absoluut één van de smaakmakers in deze afleveringen en haar groei is enorm. Het is mooi dat de serie daardoor eventueel ook aansluiting vindt met de wat jongere doelgroep.

Mel, Jack, Doc en Hope blijven de meeste aandacht krijgen, in eigenlijk alle afleveringen. Dat is prima, want dat is ook de reden dat de kijkers aan seizoen vier zijn begonnen. Toch lijkt het moeilijk om het personage van Jack heel scherp te houden. Hij valt een stukje in herhaling en daardoor zullen er wel kijkers zijn die hem eventueel een stukje minder aantrekkelijk vinden dan in het eerste seizoen. Hopelijk is dit geen voorbode voor verder verval, want na vier seizoenen hebben de vertrouwde personages wel de meeste kanten van zichzelf al laten zien en dreigt dit gevaar zeker op de achtergrond.

De beelden van het prachtige landschap en de rust die daarmee gepaard gaat, blijven qua gevoel een grote stempel op de serie drukken. De momenten waarop je als kijken pauze krijgt, zijn goed getimed en zorgen voor een portie gezonde jaloezie. Je wil zelf gewoon heel graag in Virgin River wonen. Het acteerwerk is stabiel en vergelijkbaar met de vorige seizoenen. Veel emoties zijn uitvergroot en dat weten de acteurs prima in te passen in het concept van de serie. De acteurs kunnen allemaal heel makkelijk een zweem van positiviteit uitstralen, zelfs tijdens de moeilijkste ogenblikken van hun personages. Alexandra Breckenridge en Martin Henderson blijven het goed doen op het scherm en weten de kijken gelukkig nog steeds goed genoeg aan zich te binden.

Virgin River blijft een binge-waardige Netflix-serie die in het vierde seizoen veel herkenbaarheid oplevert. Het is mooi dat een paar nevenpersonages meer aandacht krijgen en dat levert naast het vertrouwde ook genoeg nieuwe prikkels op. Seizoen vijf is ondertussen gefilmd. Hopelijk kunnen de makers het niveau voldoende vasthouden en gaat het niet als 'uitmelken' aanvoelen...

Recensie: Virgin River - Seizoen 4

Virgin River - seizoen 4

• Verschenen (film):

20 juli 2022

Speelduur: 12 afleveringen
  • Distributeur:

Netflix

Romantisch drama

1  2  3  4  5

Terwijl ze niet weet of haar baby van haar overleden man, Mark, of van Jack is, is Mel optimistisch in het begin van seizoen 4. Ze wil al jaren moeder zijn en die droom wordt steeds realistischer. Jack steunt haar, maar tegelijkertijd knaagt het aan hem dat hij niet weet of hij de biologische vader is. Hope is aan het genezen van haar auto-ongeluk, maar de psychologische nasleep heeft een effect op zowel haar als Doc.

Bekijk hier de trailer:

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben