Recensie: Doctor Strange in the Multiverse of Madness RECENSIE

Recensie: Doctor Strange in the Multiverse of Madness

Door een grote fout wordt de weg tussen verschillende universums geopend. Doctor Strange ontmoet America Chavez, een meisje dat tussen de multiverses kan reizen en aangevallen wordt door een onbekende kracht, waardoor ze gedwongen wordt om elke keer naar het volgende universum te stappen. Doctor Strange vraagt de hulp van Wanda Maximoff, ofwel de Scarlet Witch. Zij lijkt er iets mee te maken te hebben en al snel belanden ze in een race door de multiverses waar ze andere én kwaadaardige versies van Doctor Strange en andere superhelden tegenkomen.

In Doctor Strange in the Multiverse of Madness laat Marvel goed zien wat het resultaat is van de afgelopen films en de keuzes die daar gemaakt zijn om de wereld weer recht te zetten. Dit is dus ook duidelijk een film die je niet gemakkelijk apart kan kijken van de rest van de franchise, want de inleiding is kort (liever gezegd: bijna afwezig) en je zult meteen je hersens moeten laten kraken om te bedenken wat er ook alweer gaande was. Daarnaast moet je niet alleen de films hebben gezien, maar is het kijken van de serie Wandavision ook bijna een vereiste.

Doctor Strange in the Multiverse of Madness begint namelijk wel echt als een film van Doctor Strange (Benedict Cumberbatch) . Naast onze oude bekenden introduceert Marvel wat nieuwe personages, zoals America Chavez (Xochitl Gomez). Zij is een heerlijk persoon om naar te kijken en door haar wat jongere leeftijd en enthousiasme kun je je goed inleven. Maar vanaf de tweede helft draait de film helemaal om en had het net zo goed een tweede seizoen van WandaVision kunnen zijn. De focus blijft op Wanda (Elizabeth Olsen). Haar personage is ontzettend goed uitgewerkt en opgezet, Olsen is dan ook een fantastische actrice en dat laat ze hier ook weer zien, maar als je voor Stephen Strange was gekomen dan zul je teleurgesteld worden. Ook zijn karakterontwikkeling in deze film is niet zo goed uitgedacht als in eerdere films.

Het gevoel dat door de makers neer is gezet is dan wel weer spot-on. Het neemt nog een stapje weg van de typische opgewektheid van een Marvelfilm, iets wat langzaamaan steeds meer lijkt te verdwijnen. Toch blijft de spanning en actie goed gepakt. Ondanks hier en daar iets te veel horror en iets te weinig rustmomenten blijf je versteld staan van de twists en werelden die Marvel achter de gewone plakt en zolang je niet te veel na gaat denken over de consequenties van interdimensionale reizen is het nog logisch ook.

Al met al is Doctor Strange in the Multiverse of Madness een film die zeker goed voortbouwt op alle eerdere gebeurtenissen, dus als je de voorgaande films niet gezien hebt zul je in staan voor een verwarrende eerste 30 minuten. Toch is het een goed verhaal met een stap richting de donkere kant van Marvel. De acteurs zijn, zoals vanouds, gewoon geweldig en vooral Elizabeth Olsen steelt de show. Het is dus een echte Marvelfilm met een donker randje, behoorlijk wat actie en een hoop universums!

Doctor Strange in the Multiverse of Madness

1  2  3  4  5

Samen met Scarlet Witch zal Doctor Strange afreizen naar de meest donkerste en gevaarlijkste plekken van het multiversum.