Recensie: First Kill - seizoen 1 RECENSIE

Recensie: First Kill - seizoen 1

De nieuwe Netflix-serie First Kill laat zien dat vampieren tijdloos zijn. Het is misschien moeilijk om binnen dit genre met een nieuwe en interessante invalshoek te komen, maar toch is het aardig gelukt. In de wereld van First Kill is het bekend dat vampieren bestaan. Dit is geen geheim, maar een onderdeel van het verleden. Of toch niet: de familie van Juliette, een eeuwenoude vampierenfamilie, vertonen zich in het openbaar en zijn niet bang om ontdekt te worden.

Juliette (Sarah Catherine Hook) moet iemand doden en heeft haar zinnen gezet op een nieuw meisje in de stad, Cal, of Calliope (Imani Lewis). De dood van Cal moet ervoor zorgen dat Juliette een prominente plaats krijgt in de vampierenfamilie, die bestaat uit vader Sebastiaan, moeder Margot en Juliette's oudere zus Elinor. Laat het toeval nu net zijn dat Cal ondertussen een vampierenjager is. Zij komt uit een familie van gevreesde doders. Beide meiden zijn uit op hun 'First Kill', maar worden verliefd op elkaar. De vete tussen de twee families doet denken aan de weerwolven en vampiers uit Twilight.

First Kill is gebaseerd op het gelijknamige korte verhaal van Victoria Schwab en bestaat uit acht afleveringen van een uur. De serie is geproduceerd door Emma Roberts. Het korte verhaal van Schwab (die je ook kunt kennen van bestellers als Het onzichtbare leven van Addie LaRue, Gallant en De kleuren van magie) kwam uit in september 2020.

Hun romance doet je misschien ergens aan denken. De serie maakt zelf ook meerdere referenties aan Romeo & Julia. De twee families staan tegenover elkaar en de meiden vinden zichzelf in een impasse. Romantiek speelt een grote rol in de serie en lijkt alles te overwinnen, maar ook wanhoop, intirgues, gevechten, machtige families en verraad passeren de revue. Wat minder is aan de serie is het matige acteerwerk en de voorspelbare dialogen.

First Kill is absoluut niet origineel met de vampieren, maar is wel gestopt in een mooi modern LGBTQ-jasje. De serie experimenteert met diversiteit en exlusiviteit en dat smaakt naar meer. Liefhebbers van vampiers en andere monsters kunnen naar hartenlust kijken naar deze nieuwe Netflix-serie. Er zitten gelukkig geen stereotypes in de serie verstopt en de effecten zorgen voor een mooie toevoeging in het young adult griezelgenre. Daardoor is het zeker vermakelijk om te kijken en ben je voor dat je het weet aan het einde van het eerste seizoen, dat absoluut het wachten waard is!

Recensie: First Kill - seizoen 1

First Kill - seizoen 1

• Verschenen (film):

10 juni 2022

Speelduur: 8 afleveringen
  • Distributeur:

Netflix

Drama

1  2  3  4  5

Juliette (Sarah Catherine Hook) heeft haar zinnen gezet op een nieuw meisje in de stad, Cal (Imani Lewis). Haar dood moet ervoor zorgen dat Juliette een prominente plaats krijgt in de vampierenfamilie, maar dat gaat niet zo makkelijk. Cal blijkt namelijk niet zomaar een nieuw meisje te zijn; ze is een vampierenjager. Ze komt uit een familie van gevreesde doders. Als Juliette en Cal erachter komen dat ze elkaar niet makkelijk kunnen vermoorden komen ze beiden voor een verassing te staan.

Bekijk hieronder de trailer: