Recensie: Do Revenge RECENSIE

Recensie: Do Revenge

Als Max (Austin Abrams uit Dash & Lily), de populairste jongen van de school, de sekstape van zijn vriendin Drea (Camila Mendes uit Riverdale) publiceert wil zij wraak op hem nemen. Ondertussen wil Eleanor (Maya Hawke uit Stranger Things) wraak nemen op een meisje waar ze verliefd op was, maar die een gerucht over haar de wereld in heeft geholpen. De twee tieners besluiten om elkaars werk te doen, zodat ze wegkomen met de acties. Ze hebben op deze manier namelijk geen motief, dus waarom zou iemand ze verdenken?

Doorgewinterde filmkijkers moeten misschien denken aan Strangers on a Train van Hitchcock. Tijdens een treinrit ontmoeten twee mannen elkaar en besluiten om elkaars vrouw te vermoorden, zodat ze weg komen met gepleegde moorden die (zo lijkt het) zonder motief zijn uitgevoerd. Do Revenge heeft geprobeerd om van meerdere kaskrakers elementen te plukken, maar komt van een koude kermis thuis. Het is een film die je eerst op je gemak wil laten voelen door je het idee te geven dat je naar een komedische highschoolfilm kijkt, maar krijgt een donker randje.

De leerlingen leggen zo de aandacht op het belang van status dat het moeilijk is om nog iets serieus te nemen, dat doen de personages zelf ook al genoeg. Deze populariteitstrijd op het decor van 2022 zorgt voor een set karakters die geen greintje respect of sympathie in zich hebben. Met een degelijke cast laat het script wat te wensen over. De tekstschrijvers van Do Revnge waren op hun best toen ze aan het brianstormen waren over de humor, maar zijn bij overige scènes vergeten om te redigeren.

Halverwege de film is er een grote plottwist. Deze komt niet goed uit de verf, maar is toch verassend. Vanaf dit punt tot het einde is er alleen geen touw aan vast te knopen en is het wachten op de credits.

Het moraal van Do Revenge lijkt te zijn dat alles geoorloofd is op de weg naar status. De acties doen denken aan Serena en Blair in de eerste seizoenen van Gossip Girl, waar alles na de ergste daden met een sorry weer koek en ei was. De jonge cast komt vaak niet geloofwaardig over, waar de uitgebreide garderobes hun niet over de streep kunnen halen. Deze queen bee's en catfights weten niet te concurreren met titels uit dit genre en zodoende blijft Do Revenge een dertien in een dozijn tienerfilm. Je kunt beter Clueless of Mean Girls nog een keer opzetten.

Recensie: Do Revenge

Do Revenge

• Verschenen (film):

16 september 2022

Speelduur: 118 minuten
  • Distributeur:

Netflix

Komedie

1  2  3  4  5

De populaire Drea wil wraak op haar vriend voor het publiceren van haar sekstape, en uitwisselingsstudent Eleanor wordt achtervolgd door een gerucht. De twee tieners werken samen om actie te ondernemen tegen hun kwelgeesten.