Recensie: Slumberland RECENSIE

Recensie: Slumberland

Slumberland is het land dat je ingaat als je in slaap valt en is speciaal ontworpen voor de dromer in kwestie. Nemo is een kluizenaarsdochter. Samen met haar vader woont ze in een vuurtoren, maar als haar vader op zee overlijdt moet Nemo bij haar oom Philip in de grote stad gaan wonen. Philip en zijn broer waren vervreemd, waardoor hij zijn nichtje niet kent. Van het vaderschap weet de introverte deurknopverkoper ook al niks. Nemo komt er al snel achter dat haar vaders roversverhalen, die hij Nemo altijd vertelde voor het slapengaan, niet verzonnen waren. Samen met haar vaders rovermaatje Flip reist Nemo door Slumberland naar de Zee van Nachtmerries. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan: Agent Green van het BOA (Bureau van Onbewuste Activiteit) zit al jaren achter Flip aan vanwegen een gestolen kaart.

Wat is Slumberland een ongelooflijk mooie film met een prachtige onderliggende betekenis. Voeg daar de allerleukste sidekick van het jaar aan toe (het varkentje Pig) en je hebt een film om bij weg te dromen. Deze visuele film laat de meest wonderbaarlijke dingen tot leven komen. Gecombineerd met gevatte dialogen en zware onderwerpen tikt deze film alle bokjes aan voor een goed gevulde fantasy-film.

In de droomwereld wordt veel gebruik gemaakt van CGI, maar de sterke personages en ook het goede acteerwerk zorgen voor een goed gedoseerde film. De personages zijn uniek en sommige, zoals Philip, maken ook een enorme groei door waar menig iemand veel van kan leren. De elf-jarige Nemo is bijdehand en grappig. Ook is ze herkenbaar voor tieners in eenzelfde situatie en zal iedereen wel op een bepaalde manier kunnen klikken en mee kunnen leven met het meisje.

Na de eerste ontmoetingen met de droomwereld krijgt de film opnieuw een diepere laag, na de laag die de rouw om Nemo's vader al heeft achtergelaten. Het opgeven van je kinderlijkheid en dromen neemt de overhand. De dromerige film krijgt vaak een emotioneel randje. Dat maakt het ook zo mooi, naast het dromen en lachen is er ruimte voor begrip, verdriet en acceptatie.

Slumberland is en blijft een avonturenfilm. Het fantasy gedeelte wordt echter op de achtergrond geplaatst om ruimte te geven aan de persoonlijke ontwikkeling van de personages. Vriendschap en samenwerking pakken de overhand en het maakt de kinderfilm heel geschikt voor volwassenen. Slumberland is, alleen al voor zijn vormgeving, erg vermakelijk, maar het is ook nog eens een heel goed verhaal!

Recensie: Slumberland

Slumberland

• Verschenen (film):

18 november 2022

Speelduur: 117 minuten
  • Distributeur:

Netflix
  • Genres:

Avontuur, Fantasy

1  2  3  4  5

In Slumberland volgen we kluizenaarsdochter Nemo, die na het plotseling overlijden van haar vader naar haar oom Philip in de stad wordt gestuurd waar ze ontdekt dat haar vaders roversverhalen niet verzonnen waren. Samen met haar vaders rovermaatje Flip reist Nemo door Sluimerland naar de Zee van Nachtmerries, op zoek naar een magische parel.