Recensie: Where the Crawdads Sing RECENSIE

Recensie: Where the Crawdads Sing

Where the Crawdads Sing is een film gebaseerd op het gelijknamige boek van Delia Owens dat uitkwam in 2018. In het Nederlands is het beter gekend als Daar waar de rivierkreeften zingen of Het moerasmeisje. Het boek werd extreem populair in zowel binnen- als buitenland. Een film kon dus niet uitblijven.

Het verhaal gaat over Kya, een jong meisje dat met haar gezin in het afgelegen moerasgebied van North Carolina woont. Haar moeder heeft een vreselijk leven omdat haar vader niet vies is van mishandeling. Haar familieleden kunnen het geweld niet meer aan en besluiten te vertrekken. Kya blijft hopeloos achter met haar vader. Alleen is ze nog een kind en moet dus vechten om te overleven. Tegelijkertijd wordt er in het dichtstbijzijnde stadje Barkley Cove geroddeld over het moerasmeisje. Wie is ze en waarom loopt ze daar alleen rond in het achtergelaten gebied? Plots komt Chase Andrews, een rijke jongeman uit Barkley Cove, op een vreemde manier te overlijden. Al snel trekt men de conclusie dat het hier over een moord gaat. De dorpsbewoners hebben hun oordeel direct klaar: het was Kya, het moerasmeisje. Of toch niet?

Daar waar de rivierkreeften zingen werd al snel een hype, maar vanwege de verkeerde redenen. Volgens velen is het boek zo fantastisch dankzij de achtergrond van de auteur. Er wordt namelijk gefluisterd dat ze zelf een moord gepleegd zou hebben. Daarnaast is het verhaal zeer controversieel en racistisch volgens velen. De personages zijn weinig multicultureel en degenen die dat wel zijn, worden als achterlijk en arm beschreven. Het feit dat Kya haar vader waarschijnlijk een nazi was, maakt dit alles niet veel beter.

De film kende dus geen geweldige start en kreeg de nodige kritiek van filmcritici. Bij het publiek werd het dan weer wel een succes. Het verhaal zit nu eenmaal goed in elkaar. Kya wordt neergezet als een gemakkelijk slachtoffer in een maatschappij die zeer achterdochtig is. De feiten pleiten tegen, maar ook voor haar. Als ze toegeeft dat ze de moord gepleegd heeft, komt ze er makkelijk van af met een celstraf. Maar als ze weigert te praten, dan hangt de doodstraf boven haar hoofd. De rechtszaak ontplooid zich al snel in een vuil spelletje, gedirigeerd door de stadsmensen. Maar zelfs als kijker begin je te twijfelen aan haar onschuld.

Where the Crawdads Sing komt geheel overeen met het boek. Er is weinig veranderd bij de filmadaptatie dus weet je wat er te verwachten valt. Het is zeker leuk om de verfilming te zien, maar er gebeurd niets verrassends meer. Heb je het boek nog niet gelezen, dan is de film wel een aanrader. Het einde is onvoorspelbaar want Delia Owens zet je graag op het verkeerde been. Spanning is alleszins verzekerd.

Where the Crawdads Sing is simpelweg een goede thriller met intrigerende personages. Maar net zoals het boek is de film zeer controversieel. Als kijker kun je er ook niet onderuit. Het verhaal is goed, maar erg stereotiep. Zeker wat betreft de dorpsbewoners. Als je hierdoor heen kunt kijken, dan is de film het nochtans wel waard om te kijken. De spanning blijft aanhouden tot het einde van het verhaal. Geloof je in de onschuld van Kya of is zij daadwerkelijk de moordenaar?

Recensie: Where the Crawdads Sing

Where the Crawdads Sing

1  2  3  4  5

Kya groeit alleen op in de moerassen van Noord-Carolina nadat ze door haar familie in de steek werd gelaten. Roddels zorgen ervoor dat ze zich afzondert van de gemeenschap. Kya voelt zich aangetrokken tot twee jongemannen uit het dorp, en stelt zich open voor een nieuwe wereld. maar wanneer haar vroegere vriendje dood wordt teruggevonden, wordt ze door de politie als hoofdverdachte gezien. Ook de dorpelingen van Barkley Cove zien in de mysterieuze en wilde jonge vrouw de moordenares.