Recensie: Jurassic World: Dominion RECENSIE

Recensie: Jurassic World: Dominion

Na het succes van de driedelige serie Jurassic Park, kwam in 2015 Jurassic World uit. Jurassic World: Dominion is de derde (of zesde) en laatste film. Het speelt zich vier jaar af na Fallen Kingdom. Claire en Owen leven gelukkig in Sierra Nevada samen met hun pleegdochter Maisie Lockwood. Ook Blue is terug van de partij en heeft een kleintje gekregen met de naam Beta. Maisie is voortgekomen uit een experiment en is daarom aantrekkelijk voor wetenschappers. Op een dag worden zij en Beta ontvoerd door onbekenden. Hun eindbestemming is Biosyn, een bedrijf dat zich inzet op landbouwontwikkelingen. Alleen blijkt Biosyn niet zo onschuldig als eerst gedacht.

De laatste film is wel geheel anders dan de voorgangers. Er is plots geen sprake meer van mutaties zoals de Indominus Rex en de Indoraptor. De focus ligt met name op een mislukt experiment van insecten door Biosyn. Dit neemt een beetje het originele idee weg van het park en alles dat errond draaide. Hierdoor was er enige kritiek. Volgens velen was de laatste film de minst sterke van de drie.

Maar anders betekent niet per se slechter. Het verhaal zit goed en heeft een vernieuwend uitgangspunt. Daarnaast is Biosyn ook omgeven door een volledig park met dinosauriërs. Het enige verschil is dat het niet toegankelijk is voor mensen. Wie dus beslist om op avontuur te gaan, kan wel eens eindigen als een hapje voor de lokale bewoners. Op zich is de kritiek dus een beetje overdreven, maar niet onterecht.

De focus ligt niet meer op de dinosaurussen, maar ze blijven wel stiekem de hoofdrol spelen in de nieuwe film. Misschien zijn er ditmaal geen mutaties, maar er zijn wel bestaande varianten die een aanpassing kregen. De Therizinosaurus is bijvoorbeeld angstaanjagend en is zeer aantrekkelijk bij het publiek. Op het einde word je bovendien als kijker getrakteerd op een geweldig gevecht. Trouwe fans moeten zich met andere woorden geen zorgen maken. Net zoals in de vorige films zit het gevuld met vreemde beesten die de spanning hoog houden.

Verrassend is ook de terugkeer van oude personages uit de eerste serie. Iedereen kent wel Ellie Sattler en Alan Grant. Ze zijn ondertussen een stukje ouder geworden, maar zetten zich opnieuw in voor het welzijn van de dinosaurussen. Ook superster Ian Malcolm is terug van de partij en zorgt voor enige humor. Het gouden trio is dus helemaal compleet en dit leidt tot enige chaos.

Al bij al is Jurassic World: Dominion een goede film. Verwacht je hetzelfde als bij de voorgangers, dan krijg je te maken met enige teleurstelling. Maar dit wil niet zeggen dat er geen spanning en leuke dinosauriërs aanwezig zijn. Dit is ook het belangrijkste in een filmserie zoals deze. Ben je een fan van Jurassic Park, dan moet je deze gewoonweg gezien hebben.

Recensie: Jurassic World: Dominion

Jurassic World: Dominion

1  2  3  4  5

De film speelt zich bijna vijf jaar af na het Lockwood incident in de vorige film, Jurassic World: Fallen Kingdom. De film Jurassic World Dominion, die geregisseerd is door Colin Trevorrow, laat dinosaurussen zien die nu vrij over de planeet zwerven naast mensen. Wanneer de mensen zich niet langer superieur voelen begint de balans in elkaar te zakken.

Extra informatie:

Bekijk hier de trailer: