Recensie: Shadow and Bone - seizoen 2 RECENSIE

Recensie: Shadow and Bone – seizoen 2

Shadow and Bone is een Netflix Original serie. De serie is gebaseerd op de boeken van Leigh Bardugo. Het is een combinatie van haar Grisha-trilogie en haar duologie The Six of crows.

In het tweede seizoen is Alina Starkov op de vlucht. Sommige hopen dat ze alles en iedereen gaat redden, als heilige, Grisha en de legendarische Sun Sommoner, maar anderen vinden haar een verrader. Ze weet niet of generaal Kirigan nog leeft, maar ze wil de Shadow Fold voor eens en altijd vernietigen. Kirigan (die dus wel nog leeft) is Grisha aan het verzamelen en heeft zijn onverwoestbare schaduwmonsters achter zich staan. Alina en Mal zijn in ieder geval samen en roepen versterking van een nieuwe ‘amplifier’, die de krachten van een Grisha, in dit geval natuurlijk Alina, versterkt. Ondertussen vechten de Crows in Ketterdam tegen oude rivalen tot dat ze weer oog in oog staan met de Sun Sommoner.

Net als bij het eerste seizoen krijg je acht afleveringen voorgeschoteld van ongeveer 50 minuten per stuk. De serie wijkt flink af van de boeken, maar toch zijn veel verhaallijnen herkenbaar als je de boeken hebt gelezen. In dit tweede seizoen worden maar liefst zes boeken gecombineerd, waardoor de volgorde nog meer afwijkt. Het tempo zit er beter in dan bij het eerste seizoen, waar nog veel lege momenten opgevuld konden worden. Er zijn dan ook weer opnieuw veel verschillende verhaallijnen. Die van Alina en Mal, met hun zoektocht om de Duisternis te verdrijven, zou de hoofdrol moeten spelen, maar is lang niet zo interessant als wat de Crows voorgeschoteld krijgen. Zij hebben interessantere scènes, betere dialogen en acteerwerk en ook diepere personages.

Het tempo is dus een stuk verbeterd, maar de relaties komen daardoor niet zo goed uit de verf. Toch is er een specifiek koppel dat veel aandacht krijgt en waarbij de relatie ook zonder vooroordelen of verwachtingen wordt geschilderd. Heel verfrissend, maar hopelijk weet het derde seizoen het tempo, de relaties en de verschillende verhaallijnen beter te combineren.

Misschien niet zo goed als de echte topseries, maar zeker een prima fantasy-serie. Als Shadow and Bone vergeleken moet worden met series als Game of Thrones is het inderdaad niet in dezelfde klasse, maar het is een vermakelijke serie met een hoog fantasy gehalte. Zeker een aanrader, vooral als je genoten hebt van de boeken!

Recensie: Shadow and Bone – seizoen 2

Shadow and Bone seizoen 2

• Verschenen (film):

16 maart 2023

Speelduur: 8 afleveringen
  • Distributeur:

Netflix

Fantasy

1  2  3  4  5

Alina Starkov is op de vlucht. Sommigen denken dat Alina alles zal redden en anderen vinden haar een verrader. Zelf wil ze de Shadow Fold vernietigen en Ravka redden, maar generaal Kirigan is teruggekeerd. En hij staat er niet alleen voor: Kirigan heeft een nieuw leger van onverwoestbare schaduwmonsters en Grisha-rekruten. Alina, Mal en hun vrienden moeten hun krachten bundelen om hem te verslaan. Ze roepen versterking van twee mythische wezens die Alina's krachten kunnen versterken, maar daarvoor moeten ze eerst een lange reis maken. In Ketterdam smeden de Crows nieuwe allianties en vechten ze tegen oude rivalen. Als ze oog in oog staan met een dodelijke overval komen ze weer in aanraking met de legendarische Sun Sommoner.

Bekijk hier de trailer: