Recensie: MH370 – the plane that disappeared RECENSIE

Recensie: MH370 – the plane that disappeared

Malaysian airlines vlucht MH370 vertrok in de nacht van 7 op 8 maart van Kuala Lumpur naar Peking. Kort na het opstijgen verdwijnt het toestel van de radar, bij het verlaten van Maleisisch luchtgebied, en sindsdien zijn ze nooit meer teruggezien. Vanaf dat moment is het onduidelijk wat er met het vliegtuig en de 239 inzittenden gebeurd is. Het is nooit echt duidelijk geworden wat er aan de hand is geweest, maar in deze nieuwe mini-serie van Netflix worden de waarschijnlijkste theorieën besproken.

Als je fan bent van complottheorieën, vliegtuigrampen of gewoon van drama is MH370 – The plane that disappeared zeker een aanrader. Aan de hand van 3 afleveringen van ongeveer één uur wordt de ramp uitgelegd, waarna enkele experts hun theorieën erover met ons delen. Dit verschilt van reeële mogelijkheden tot volledige complottheorieën. Niet alle theorieën zijn dan ook even geloofwaardig of even goed beargumenteerd, maar de theorieën die wel op feiten zijn gebaseerd zijn heel interessant om uitgelicht te krijgen.

De ramp van vlucht MH370 zou de geschiedenis ingaan als grootste vliegtuigramp van Malaysian airlines, tot er 4 maanden later nog een ramp van deze maatschappij in het nieuws kwam. De welbekende MH17 die werd neergehaald in Oekraïne, waarvan het inmiddels duidelijk is dat deze is neergehaald door een Russische raket. Het toeval van deze twee rampen zo kort achter elkaar laat velen geloven dat ook MH370 zou zijn neergehaald door de Russen. Dit verband komt ook terug in MH370 – The plane that disappeared.

Wat deze serie zo spannend maakt om te kijken is dat de vermissing nog niet opgelost is. Je hebt dus geen idee welke van deze theorieën waar zou kunnen zijn, of misschien kun je na het zien van deze serie zelfs wel een nieuwe theorie bedenken. Het onopgeloste aan deze vermissing maakt het voor fans van dit soort zaken heel interessant. MH370 – The plane that disappeared kan soms wat emotioneel zijn, zeker in de eerste aflevering waar veel familieleden van de inzittenden aan het woord komen.

MH370 - The plane that disappeared kan leuk zijn om te kijken als je een voorliefde hebt voor onopgeloste zaken of vliegtuigen, maar verder is het niet bijzonder leuk. Er komen wat feiten aan bod en deze feiten worden ook goed toegelicht, maar deze serie geeft ook complotdenkers een platform. Als je deze serie gaat kijken, hou vooral je eigen verstand er goed bij.

MH370: The Plane That Disappeared

• Verschenen (film):

8 maart 2023

Speelduur: 90:00
  • Distributeur:

Netflix

Documentaire

1  2  3  4  5

De schokkende verdwijning van een commercieel vliegtuig haalde de krantenkoppen, veroorzaakte rellen, stortte de nabestaanden van de passagiers in een nachtmerrie en leidde tot een wereldwijde zoektocht naar antwoorden die nooit kwamen.