Recensie Eén grote familie seizoen 1 - Chantal Janzen RECENSIE

Recensie: Eén grote familie seizoen 1 – Chantal Janzen

Julia gaat met haar kinderen samenwonen bij haar vriend Taco die eveneens drie kinderen heeft. Het samenwonen brengt veel spanning met zich mee: de kamers moeten gedeeld worden en ze moeten allemaal aan elkaar wennen. Als dan ook nog eens de ex van Julia, Dennis, aan de overkant komt te wonen, is de rampscenario compleet. Zal de relatie van Julia en Taco hier tegen bestand zijn? En is Dennis echt over zijn relatie met Julia heen?

Chantal Janzen (Julia) heeft met Eén grote familie een serie gemaakt over een samengesteld gezin. Zij speelt hierin de hoofdrol samen met Jeroen van Koningsbrugge (Dennis) en Lykele Muus (Taco). Humor speelt een grote rol in deze serie, maar is het ook humoristisch? Of vinden de hoofdrolspelers zichzelf vooral grappig? Heeft de serie een kans van slagen? Of heeft het alleen een grote aantrekkingskracht door de bekende hoofdrolspelers?

In het begin van Eén grote familie zijn de verschillende personages nog niet duidelijk. Hierdoor worden er verkeerde interpretaties gegeven aan bepaalde relaties. Is Moon bijvoorbeeld een dochter van Taco? En wie is die vrouw die naast Moon in de auto zit? Al snel wordt duidelijk dat je eerste indruk verkeerd is en dat Moon de ex-vrouw van Taco is en dat die andere vrouw de nieuwe vriendin van Moon is.

Wanneer de relaties duidelijk zijn, beginnen de perikelen in het gezin steeds meer vormen aan te nemen. De personages zijn allemaal verschillend en daardoor lijkt het net iets teveel van het goede.

Ieder heeft wel zijn eigen rol in het gezin en wordt goed naar voren gebracht in de serie. Er is duidelijk aandacht geschonken aan de verhaallijnen, zodat iedereen goed aan bod komt in dit eerste seizoen.

Eén grote familie is een humoristische serie voor alle leeftijden, naar een idee van Chantal Janzen. In de acht afleveringen gaat het over het samengestelde gezin van Taco en Julia. De ex-partners hebben ook een prominente rol in de serie en dat maakt het helemaal realistisch. Ze hebben natuurlijk ook nog een rol in het leven van hun kinderen. Toch zijn ze wel heel erg aanwezig en gaan Julia en Moon en Taco en Dennis ook zonder hun huidige partner, samen op stap. Dit zorgt voor hilarische momenten, maar of het echt realistisch is…?

De humor die erg op de voorgrond is, is soms grappig, maar soms ook erg voor de hand liggend. Doordat Chantal Janzen en Jeroen van Koningsbrugge bekende Nederlanders zijn, maakt het dat je de humor wel kunt waarderen. Deze humor past bij beide acteurs en daardoor kan je er soms ook echt om lachen. Het dialect van Chantal Janzen is daar en tegen wel even wennen. Dit past ze alleen toe als ze met haar vader praat, waardoor het acceptabel is. Het thema van een samengesteld gezin is niet origineel, maar pakt wel leuk uit. Het geeft wrijving in de relaties onderling, waardoor het leuk is om naar te kijken. Het einde is wat verrassend en is een mooie cliffhanger naar hopelijk een tweede seizoen. Al met al een leuke serie om naar te kijken, maar in het volgende seizoen mag het wel wat spectaculairder.

Eén Grote Familie

• Verschenen (film):

14 oktober 2023