New Year's Eve (BIOS)

Vijf, vier, drie, twee, een... Gelukkig Nieuwjaar!!! New York City, oudejaarsdag: iedereen heeft er zin in! Maar er zijn mensen die eerst de nodige obstakels moeten overwinnen voordat de klok 12 uur slaat en het glas geheven kan worden. Het zal je maar gebeuren: autopech terwijl alle garages gesloten zijn, waardoor je niet op tijd dreigt te zijn om te speechen op een feest. Of erger nog: vast komen te zitten in een lift, terwijl je achtergrondzangeres bent bij het optreden van het jaar die avond. Of wat te denken van deze situatie: jij en jij alleen bent verantwoordelijk voor het 'dropping of the ball' event op Times Square, en dat dreigt gigantisch mis te gaan... Maar is dat erger dan om klokslag 12 uur je grote liefde met iemand anders zien zoenen? Anderen nemen het heft in eigen hand en brengen op het laatste moment nog even een goed voornemen in de praktijk: ontslag nemen bij die enorm irritante baas bijvoorbeeld, op de laatste dag van het jaar! Kortom: allerlei verhaallijnen door elkaar, maar allemaal hebben ze één ding gemeen: alles moet goedkomen voordat het nieuwe jaar begint! Het verhaal doet denken aan films als Valentine's Day, Love Actually maar ook aan Alles is Liefde. New Year's Eve gaat vooral over de liefde, maar ook over onverwachte vriendschap tussen mensen die elkaar normaal gesproken niet snel zouden opzoeken. Het gaat over nieuwe kansen, goede voornemens, ouderdom, nieuw leven, en last but not least over hoop. De film is een echte must see: je voelt tijdens het kijken echt de bruisende energie van die ene laatste dag van het jaar, het afwachten tot het grote feest begint, en dat ene moment dat alles op zijn plaats moet vallen. De geweldige soundtrack maakt dat gevoel nog sterker: na het zien van New Year's Eve ben je gelijk in feeststemming! Werkelijk alle zichzelf respecterende acteurs en actrices doen mee, en soms in rollen waarin je hen niet zou verwachten: van deze cast valt je mond open. Bij elkaar opgeteld is het een film met topacteurs, originele en afwisselende verhaallijnen, aanstekelijke muziek en het ultieme feelgoodsfeertje. Als het mogelijk was geweest, had deze film als beoordeling zes hartjes gekregen. Iedereen heeft er op de valreep nog een goed voornemen voor 2011 bij: naar de bios voor New Year's Eve!

Ons oordeel: