Recensie: XCOM 2 | 4 hartjes

Als groot fan van XCOM 1 en alle uitbreidingen kon ik natuurlijk niet wachten om XCOM 2 te spelen. Toen ik dit mocht doen voor chicklit.nl werd ik natuurlijk helemaal blij. Ik heb het spel gerecenseerd op de Xbox one. Ik zal het spel in delen beoordelen. Als eerste het verhaal:

XCOM 2 begint een paar jaar in de toekomst waar XCOM 1 is geëindigd. Helaas blijkt het dat wij de aliens uiteindelijk niet hebben tegengehouden en dat zij nu de wereld hebben overgenomen. Er is een kleine groep van rebellen die nog steeds vecht tegen de aliens. Net zoals in het eerste deel ben jij de commander en stuur je alles aan. Het verhaal is leuk maar omvat in dit deel veel minder interessante onderwerpen, ontdekkingen en twist dan is het vorige deel. Ook mis ik het om mijn soldaten genetisch te upgraden. De meeste aliens die je tegenkomt zijn een versie van degene die XCOM 1 spelers al zullen kennen. Er is weinig verassing in het verhaal.

Dan de gameplay. Dit is hetzelfde als we kennen en het is een turn base systeem. Als eerste mag jij met je team al je zetten doen en daarna zijn de aliens aan de beurt. Dit werkt goed en is overzichtelijk. Ik blijf toch vergelijken met het eerste deel. Dit is onmogelijk om niet te doen vanwege de verwachtingen van een tweede deel. In dit deel missen ook de beloningen die je krijgt per land en de paniek meter. Er is wel nog een meter van de alien vorderingen die je in de gaten moet houden maar die is erg makkelijk om omlaag te krijgen dus het geeft je geen gehaast gevoel. De missies zijn veel moeilijker geworden. Vooral als je boven de normale moeilijkheidsgraad speelt. De aliens zijn slimmer, sneller en schadelijker geworden. Ook heeft jouw team een betere positie. Zo ben je in het begin altijd onzichtbaar voor de aliens dit zorgt ervoor dat je meer kan spelen met een strategie. Ook kan je nu zelf je missies kiezen van een kaart. Dit is zeker een upgrade van deel één.

Al je rookies beginnen met dezelfde statistieken waardoor er voor mij een management gedeelte mist want random stats zijn natuurlijk veel spannender om zo alleen de beste soldaten te krijgen. Er zijn veel mogelijkheden om je soldaten qua uiterlijk zo te veranderen als je zelf wil. Je kan zelfs van een man een vrouw maken en andersom. Dus een "All Female Squad" is zo gemaakt.

Daarnaast saved het spel redelijk vaak waardoor de voorzichtige spelers onder ons niet om de beurt hoeven te saven.

Deel twee overtreft niet XCOM 1 maar het verdient zeker 4 hartjes. Hopelijk komt er nog een XCOM 3 die het beste uit beide delen zal combineren.

XCOM is echt een aanrader om te spelen. Persoonlijk vind ik het fijner spelen op een console dan op de pc. Dit spel is zeker niet een "mannen" spel. Voor elke vrouw die houdt van SciFi, management spelletjes, tactiek spelletjes en een spannend verhaal is dit zeker een aanrader. Natuurlijk komt er het nodige geweld in voor en moet je de aliens natuurlijk kapot schieten maar dit vinden vrouwen net zo leuk als mannen toch!