Recensie: Xbox One spel Far Cry 5 | 4 hartjes

Recensie: Far Cry 5

Ondertussen is het wel duidelijk van de voorgaande Far Cry delen, dat het hoofddoel van het spel, het verslaan van een slechterik is. In de nieuwste open-world-game Far Cry 5 is dat weer net zo. Het is tijd om het op te nemen tegen de (slechte) sekteleider Joseph Seed.

Hope County is in gevaar en het is aan jou om de mensen te bevrijden uit de handen van de doorgedraaide sekte Eden's Gate. Niet alleen Joseph Seed is het probleem, ook zijn hele familie steunt hem (o.a. zus en broers). Je zult dus eerst hen moeten verslaan, voordat je bij de grote baas aankomt.

In Far Cry 5 bestaat de wereld uit een aantal gebieden, die uiteindelijk allemaal bevrijd moeten worden. Dit doe je door middel van de vele verhaal-missies, maar er zijn ook een groot aantal zij-missies. Het komt er in het kort op neer dat je alle volgelingen van Josep Seed, inclusief alles wat bij ze hoort, moet neerschieten en opblazen, om zo de verschillende gebieden te verlossen.

Het toffe aan Far Cry 5 is dat je de vrijheid hebt om je eigen personage te vormen. Je bent vrij om te gaan en staan waar je maar wilt, dit maakt het spelen heel erg fijn, je hebt geen verplichtingen. Daarnaast bepaal je zelf de volgorde van gebeurtenissen in het spel en je constant voor nieuwe keuzes. Bij elke beslissing in het spel die je vervolgens neemt ontstaan er weer nieuwe gameplay mogelijkheden.

Ook zijn er ontelbare wapens beschikbaar en te vinden in het spel, van knuppels tot kleine geweren en van granaten tot raketten enz. De besturing van deze wapens is zeer aangenaam en je kunt er volop mee in het rond knallen en de nodige chaos veroorzaken. Vind je het fijn om vol gas erop los te schieten, dan kan dat. Ook kun je het natuurlijk aanpakken als een scherpschutter en iedereen vervolgens één voor één op je gemak neerhalen, of natuurlijk een combinatie van beide. Het leuke is dat echt alles mogelijk is in Far Cry 5.

Ook zijn er een aantal nieuwe features in Far Cry 5 beschikbaar. Zo heb je de Co-Operative Play, waarbij je tijdens al je missies je kan laten vergezellen door een tweede speler, om dan op die manier samen de vijand aan te vallen. Dit is echt een hele leuke toevoeging aan het spel en de extra hulp is vaak ontzettend handig. Ook heb je de feature Fangs for Hire, waarmee je mensen en dieren (zoals beren en wolven) aan jouw kant mee kan laten vechten, echt heel erg gaaf en ook wéér ontzettend handig.

De graphics van Far Cry 5 zijn echt van de WAUW factor, alles is echt zo mooi weergegeven. Het spel is extreem vooruitgegaan na het uitkomen van de allereerste Far Cry in 2004, het heeft zich enorm ontwikkeld. De wereld is heel eigentijds en realistisch neergezet. Het is net alsof je zelf door deze wereld heen loopt, alsof het zich afspeelt in een film. Ook de sfeer is perfect neergezet, mysterieus en propvol actie. Je kunt ervoor kiezen om lekker in het wilde weg rond te gaan rennen maar je hebt ook de keuze uit een groot aantal voertuigen om jezelf in rond te rijden, varen of zelfs vliegen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is een optie in dit spel. En alles wat je doet, kan weer in je eigen tempo, wat de speel ervaring een stuk fijner maakt.

De personages in het spel zien er levensecht uit en bewegen ook als echte mensen, mooie vloeiende bewegingen. Als er een gesprek plaats vindt tussen jou en een ander personage lijkt het alsof je in het echt met iemand staat te praten. Ook de gezichtsuitdrukkingen zijn passend bij de situaties van dat moment. Schiet je iemand neer zie je ook echt bloedspetters en een plas bloed. Naast de mensen zijn ook de dieren in het spel enorm mooi weergegeven.

Kortom, (je kan het blijven zeggen) Far Cry 5 is een geweldige mooie en uitgebreide open-world-game, vol met actie en eindeloos veel dingen om te ontdekken en te doen. Veel verschillende missies, veel wapens en verschillende voertuigen, maar je hebt wel de vrijheid om alles op je eigen tempo te spelen. Je wordt als het ware het verhaal ingezogen en het is moeilijk om op een geven moment te stoppen met spelen!

Natuurlijk zit er veel geweld in het spel, maar dat is niks nieuws voor Far Cry. Alles neerschieten en opblazen hoort er nu eenmaal bij als je dit spel speelt. Soms is het echt wel wreed. Het is niet voor niks een 18+ game. Hou je van gewelddadige schietspellen met volop actie, dan is dit honderd procent een spel voor jou!

Far Cry 5 is onder andere uitgebracht op de volgende platforms: PC, Xbox One en Playstation 4. Het spel is zowel online als offline te spelen.

​Recensie: Far Cry 5