Recensie: PS4 spel Unravel two | 5 hartjes

Recensie: Unravel two | 5 hartjes

Na het succesvolle Unravel uit 2016 komt Electronic Arts met de opvolger: Unravel Two. Een game met nieuwe avonturen, spannende levels en pittige challenges. Klimmen en klauteren door de prachtige online omgeving. Puzzelen en het einde van je wereld proberen te bereiken. En dat alles terwijl je met een draadje vastzit aan een ander! Je speelt het spel alleen, of samen met een vriend of vriendin. Let’s go!

Voor wie het eerste deel van Unravel nog niet kent een kleine samenvatting: het spel draait om een bolletje garen, een Yarny, dat met behulp van dat garen zijn weg moet vinden door machtig mooie omgevingen. Wanneer je de Yarny laat bewegen, ontrafelt het garen (vandaar de titel) en kun je het gebruiken om te slingeren, jezelf ergens aan vast te binden, te klimmen en nog veel meer. Nu is er dus Unravel Two en de titel verwijst er niet alleen naar dat het hier om een tweede deel van het spel gaat. In Unravel Two zijn er namelijk twee Yarny’s, 2 bolletjes garen, die met een draad aan elkaar vast zitten. Dit maakt het tegelijkertijd leuker en lastiger om te spelen. Je kunt elkaar helpen, maar je moet ook rekening houden met elkaar.

Deze co-op functie is het belangrijkste nieuwe onderdeel van het spel. Je kunt nu namelijk ook samen met iemand anders spelen, waarbij jullie ieder 1 van de Yarny’s zijn. Speel je alleen, dan ben je 1 van de twee Yarny’s, maar moet je ze wel allebei mee door het spel nemen. Met twee personen is het leuker om te spelen en heel interactief. Samen zoek je de weg door de prachtige omgeving. Je hebt elkaar ook nodig. Kon je het in deel 1 nog in je eentje af, in Unravel Two zijn de levels zodanig dat je elkaar moet helpen om naar het volgende level te komen. Terwijl de een het touw vastknoopt bijvoorbeeld, moet de ander een lasso werpen. Het gaat allemaal om samenwerken en dat is ook meteen de boodschap achter dit verhaal.

Unravel Two begint wanneer Yarny tijdens een storm van boord raakt. Wanneer hij weer wakker wordt is hij in een bos en vindt hij een koffer. In deze koffer blijkt de tweede Yarny te zitten en samen gaan de twee op zoek naar de weg naar huis. Na een tutorial kan het spel beginnen. Het is even wennen om de Yarny te besturen, maar als je eenmaal de truc te pakken hebt dan is het erg leuk om uit te puzzelen hoe je verder kunt komen. In het begin gaat dit nog vrij gemakkelijk, maar naarmate je verder in het spel komt wordt dit steeds lastiger. Er komt dan ook meer gevaar in het spel, zoals elektrische vloeren en vuur, wat natuurlijk erg gevaarlijk is als je een bolletje garen bent.

In totaal zijn er zeven levels en ieder level bevat speciale uitdagingen, challenges. Deze challenges gaan onder tijdsdruk en dit is vooral als je in je eentje met 2 Yarny’s speelt best ingewikkeld. Dan heb je – zeker bij de laatste uitdagingen – echt wel een medespeler nodig. Uiteindelijk lukt het wel en anders zijn er nog hints die je helpen de puzzel op te lossen. Unravel Two biedt enorm veel speelplezier voor een betaalbare prijs. Die prijs is ook terecht voor een spel met vrij weinig speeltijd. Als je flink doorspeelt heb je het in no time uitgespeeld.

Ondanks dat het verhaal iets minder duidelijk is dan in deel 1, is Unravel Two in alle andere opzichten een verbetering. Meer gameplay, meer fun door de co-op functie en dat alles gecombineerd met fantastisch mooie visuals. Een klein pareltje tussen de grote game-giganten.

Recensie: Unravel two | 5 hartjes