Recensie: Battlefield V | 5 hartjes

Recensie: Battlefield V – 5 hartjes

Al jaren lang ontstaat er een hype rond de release van een nieuwe Battlefield versie. Dit jaar is het jaar van de release van Battlefield V. Qua naam misschien niet de meeste logische volgorde  (van Battlefield 1 naar Battlefield 5). Qua tijdperk gaan we van de Eerste Wereldoorlog naar de Tweede, een tijdperk dat met Battlefield 1942 en alle uitbreidingen al eens een gigantisch succes is gebleken.

Hoewel bij Call of Duty Black Ops 4 gekozen werd om geen single player campaign modus aan te bieden doet Battlefield 5 dat gelukkig wel! Het spel begint met een interactieve intro die we ook bij Battlefield 1 zagen waarbij de controls en bepaalde basics goed worden uitgelegd en door de speler tegelijkertijd wordt geoefend. Hoewel de PS4 (niet pro) niet kan tippen aan de hoogste kwaliteit graphics op een pc of een PS4 Pro vallen de graphics en de scenery gelijk op. Dit zorgt regelmatig voor een kippenvelgevoel.

De gameplay is niet super realistisch, zo genees je namelijk volledig als je niet meer gevecht. Je ziet wel dat de engines steeds beter worden. Zo kon je in Battefield 1 gebouwen slopen en zag je steeds dezelfde stukken puin naar beneden komen, in Battlefield 5 zie je daadwerkelijk de door jou geschoten gaten in de gebouwen ontstaan. In sommige gevallen schiet je met tanks het gebouw volledig kapot.

De single player campaign modus wisselt tussen meerdere karakters en continenten waardoor het  een indruk biedt van de verschillende fronten in de Tweede Wereldoorlog. Hierbij moet wel de opmerking gemaakt worden dat het spel niet volledig op feiten gebaseerd is. In Battlefield 5 komt Rotterdam en Nederland op meerdere manieren terug waarbij de herkenbare elementen een extra dimensie aan het spel geven. De verhaallijnen zijn niet altijd even geloofwaardig doordat een enkele persoon soms gigantische legers weet uit te schakelen, toch blijft het spel boeien. Het gebruik van voertuigen, waar Battlefield toch om bekend staat, is wat aan de beperkte kant. Tijdens het spelen kan je ervoor kiezen om stealth te spelen of de “shoot and run” tactiek toe te passen waarbij je een grote hoeveelheid wapens tot je beschikking hebt. Her en der ondervind je meer weerstand door vijanden met hogere rangen die zwaardere wapens hebben…. en een heel groot incasseringsvermogen.

In deze versie van Battlefield zijn een aantal veranderingen doorgevoerd ten opzichte van de vorige versie. Zo speel je in deze versie altijd in squads, die ook over de verschillende matches gelijk blijven. Tijdens de laadschermen is er de mogelijkheid om contact te houden om bijv. tactieken te bespreken. Een leuke toevoeging is de zogeheten “fortifications”, met deze toolkit kan je de dynamiek van het spel flink beïnvloeden. Je kan hier bijvoorbeeld zandzakken, prikkeldraad, loopgraven en schuttersputjes mee maken. Deze laatste zijn zelfs te voorzien van afweergeschut. Perfect voor defensief spel!

Naast de single player biedt Battlefield 5 meerdere nieuwe multiplayer mogelijkheden. Grand operation - zoals de naam het al een beetje doet blijken gaat het hier om een multiplayer modus waarbij er meerdere maps achter elkaar gespeeld worden. Het vernieuwende in deze versie is dat de maps aan elkaar gekoppeld worden via een thema of een historische dag. Zo speel je bij de grand operations van Rotterdam meerdere dagen in Rotterdam waarbij de uitkomsten van elke dag invloed hebben op de volgende dagen. Bij verlies of winst heeft dat invloed op respawn tickets maar ook bijv. de beschikbare voertuigen.

Airborn - in deze modus worden de zogeheten paratroepers centraal gezet. Een van de twee partijen worden gedropt boven het slagveld en moeten doelen uitschakelen terwijl de andere partij dit probeert te voorkomen.

Naast de meer bekende Conquest, Frontlines, Domination, Team Deathmatch en Breakthrough zijn er ook nog een aantal die op een later moment worden uitgebracht. Zo komt Firestorm, een versie vergelijkbaar met het bekende Fornite (maar dan met de bekende voertuigen) naar verwachting in de lente uit. En wordt er momenteel nog flink gesleuteld aan een co-op variant.

Battlefield 5 is er in meerdere edities, de vrije simpele “Standard” Edition en de uitgebreidere “Deluxe Edition”. Deze laatste wordt vooral aangevuld met extra items (wapens/outfits etc) en early access. Battlefield 5 biedt de mogelijkheid tot het kopen van extra items door middel van microtransacties. Hierin wordt onderscheidt gemaakt van valuta die je in het spel kan verdienen of de “Premium Valuta” waar echt geld voor moet worden betaald.

Is Battlefield V nu echt super vernieuwend? Nee dat zeker niet. Maar door de uitermate goede graphics, mooi uitgewerkte campaign, herkenbare onderdelen van Nederland zet EA DICE weer een goed spel neer waar de meeste gamers toch weer erg enthousiast van worden. Het is nog even wachten tot begin volgend jaar tot alle spelvarianten beschikbaar zijn maar zeker met Firestorm zullen ook de Fortnite gamers mogelijk een goed alternatief in Battlefield 5 zien.

Recensie: Battlefield V – 5 hartjes