Recensie: Far Cry New Dawn | 4 hartjes

Recensie: Far Cry New Dawn – 4 hartjes

Heb je altijd al jezelf afgevraagd hoe het zou zijn in de verre toekomst? Zou de mensheid nog leven en zo ja, hoe zou het leven er zelf uit komen te zien? In Far Cry New Dawn, de nieuwe game van Ubisoft, kom je terecht in een mogelijke post-apocalyptische wereld. De aarde is net bezig aan zijn heropbouw maar heeft daarvoor je hulp nodig. Wie houdt van een goede game vol actie, een spannend maar vooral catastrofaal verhaal en het geloof om de wereld te verbeteren, is hier op de juiste plaats bij Far Cry New Dawn.

Wie wilt leven in de post-apocalyptische wereld zal natuurlijk moeten leren hoe hij of zij moet overleven. De game start dan ook met een verschrikkelijke treinramp. Jij bent een van de enige overlevenden en moet Hope County zien te bereiken. Alleen klinkt dit simpeler dan het lijkt. Twee wrede tweelingzusjes, genaamd Mickey en Lou, doen niets liever dan andere kampen te vernietigen en zoveel mogelijk mensen tegen te houden bij het heropbouwen van een nieuwe wereld. Zij zijn de leiders van de ‘Highway men’ en gekenmerkt door hun enge gelach dat van mijlenver te horen is. In Hope County geldt de wet van de sterkste en momenteel wordt deze wet bepaald door de tweelingzusjes. Aan jou de taak om hier verandering in te brengen!

Far Cry New Dawn is het vervolg op Far Cry 5 maar kan ook gespeeld worden zonder enige voorkennis van de serie. De verhaallijn staat dan ook op zichzelf en is zeer makkelijk te volgen. Het enige nadeel is dat de controls niet volledig worden uitgelegd en je eerder in het avontuur gegooid wordt zonder enige uitleg. Het is dan ook aangeraden eerst even de handleiding in de game zelf erbij te nemen.

Wie uiteindelijk toch kan ontsnappen uit de handen van de tweeling, komt terecht in het veilige kamp ‘Prosperity’. Dit is je thuisbasis en de belangrijkste plaats in heel Hope County. De game draait dan ook vooral rond de uitbreiding van het kamp om de tweelingzusjes te kunnen uitschakelen. Dit gebeurt door het verzamelen van materiaal, personen die gevangen zijn genomen door de Highway men en de brandstof ‘ethanol’. Dit lijkt op het eerste zicht nutteloos en vervelend werk maar is het verrassend genoeg niet. De hoofdmissies zijn heel verschillend waardoor het leuk blijft om verder te spelen. Het ene moment moet je een belangrijk personage redden, het andere moment moet je het kamp verdedigen tegen de Highway men. Dit gebeurt met een hele hoop geweld, een helikoptervlucht en gasontploffingen. De tweeling durft daarbij plots op te dagen om je het leven zuur te maken. Wanneer zij arriveren hangt er angst en actie in de lucht. Wie weigert hen te gehoorzamen, komt terecht in een benarde situatie.

De zijmissies zijn zelfs nog beter dan de hoofdmissies. Zo kom je bijvoorbeeld terecht bij een oud berencircus waar er zich een geheime schat bevindt. Alleen heb je een sleutel nodig om deze schat te roven en jazeker, deze sleutel hangt om de nek van een gemene beer. De originaliteit van de zijmissies blijft je verbazen doorheen de game en lijken vaak aantrekkelijker dan het verhaal zelf.

Wie zich uiteindelijk toch nog verveeld met de hoofdmissies, kan observatiepunten gaan veroveren. Deze leveren je niet alleen ethanol op, maar ook veilige plaatsen waar je kan passeren zonder een hinderlaag te hoeven verwachten. Er zijn ook mogelijke expeditie missies waarbij je met een helikopter bijvoorbeeld een pakje gaat stelen in een enorm schip.

Het verzamelen van materiaal doe je gelukkig niet alleen maar met behulp van kampleden. Dit maakt de game een pak aangenamer. Wanneer je het gevoel hebt dat het niet lukt om de Highway men uit te schakelen, kan je altijd de hulp oproepen van andere spelfiguren. Deze figuren kun je verdienen via zijmissies en hebben elk hun eigen voordelen. Zo heb je Carmina Rye, een jong meisje dat je helpt bij het neerschieten van vijanden. Wanneer je op het punt staat om dood te gaan, komt Carmina je te hulp door je opnieuw tot leven te wekken. Niet alleen mensen zijn een belangrijk hulpmiddel maar ook dieren. De hond Timber is niet alleen mega schattig maar houdt daarbij ook van wapens apporteren. Draag goed zorg voor deze personages omdat ze mogelijks dood kunnen gaan tijdens een hinderlaag. Hen terug tot leven wekken kost veel tijd en materiaal. Daarnaast is het spijtig genoeg niet mogelijk om meer dan één spelfiguur tegelijkertijd mee op pad te nemen.

Vijanden zelf komen in verschillende rangen. Het is niet aangeraden om vijanden van een hogere rang aan te vallen, buiten als je graag op zelfmoordmissie gaat. De Highway men zijn van ver te herkennen door een rood symbool boven hun hoofd maar kennen weinig variatie. Er lijkt spijtig genoeg net iets te veel gefocust op de originaliteit van de missies en minder op de vijandelijke karakters.

Het valt op dat Ubisoft vooral tijd heeft genomen voor de ontwikkeling van Hope County. Het is een mooie, kleurrijke plaats die op het eerste gezicht niet lijkt op een post-apocalyptische wereld. Overal zijn mooie roze bloemen te vinden, sneeuwwitte herten en een prachtige natuur. Je zou haast vergeten dat de wereld zich midden in een oorlog waant. Daarnaast is er duidelijk ook tijd besteed aan onder andere wapens en voertuigen. Wie uiteindelijk genoeg materiaal weet te verzamelen kan unieke wapens bouwen. Dit zijn geen gewone typische geweren maar originele knutselwerkjes waarmee je bijvoorbeeld smileys op vijanden afschiet. Ze passen perfect in de ‘vrolijke’ wereld van Hope County. Ubisoft lijkt daarbij zich eerder op een vrouwelijk publiek te richten, wat we niet meer dan ook kunnen toejuichen. Twee sterke vrouwelijk karakters als leiders van een enorme bende? Een prachtige kleurrijke en vooral roze wereld? Carmina Rye als één van de sterkste kampleden? Kortom, vrouwen die de wereld lijken te beheersen. Het is allemaal te vinden in Far Cry New Dawn en hier hebben we een enorm respect voor.

Wat betreft de glitches is er nog wel wat werk aan de winkel voor Ubisoft. Onderweg zijn er vaak zwevende stenen op de wegen te vinden. Bovendien lopen de kampleden die met je mee reizen nogal in de weg. Het gebeurt wel eens dat je aan het richten bent op een vijand en bijvoorbeeld Carmina plots voor je vizier springt. Het is daarnaast nogal pijnlijk om per ongeluk je eigen hond dood te schieten. Wie een dierenliefhebber is kan beter ook wegblijven van deze game. Het is in bepaalde missies de bedoeling dat je onschuldige dieren moet neerschieten zoals konijnen, beren en herten. Zo kom je bij een van de zijmissies zelfs terecht in een slachthuis voor honden.

Een ander nadeel aan Far Cry New Dawn is dat het personage dat je speelt niet zo invloedrijk is in het verhaal. Je voelt jezelf eerder een buitenstaander in een verhaal dat vooral draait rond de tweeling en enkele kampleden zoals Carmina Rye en haar moeder. In het begin krijg je ook de optie om te kiezen voor een mannelijk of een vrouwelijk personage, maar niet dat je er echt iets van merkt doorheen de game zelf. Er zijn daarbij weinig mogelijkheden om je personage aan te passen buiten wat lelijke afgedragen kledij die helemaal niet in de sfeer van Hope County past zoals de genoemde wapens.

Als conclusie kunnen we stellen dat de Far Cry New Dawn een geweldige game is en er duidelijk tijd is gestoken in details zoals de wapens, originaliteit van de missies en het verhaal. Daarbij is het een videospel dat eindelijk eens lijkt te focussen op een vrouwelijk perspectief, dé hoofdreden om de game eens uitgeprobeerd te hebben. Er moet wel worden toegegeven dat het spel met schoonheidsfoutjes kampt maar laat dit zeker niet in de weg zitten van de mooie ervaring die Far Cry New Dawn je aanbiedt.

Recensie: Far Cry New Dawn – 4 hartjes