Recensie: Apex Legends | 3 hartjes

Recensie: Apex Legends – 3 hartjes

Na het extreme succes van het welbekende Fortnite is er een nieuwe battle royale concurrent op weg om hetzelfde succes te behalen: Apex Legends. De grote vraag die nu heerst is of Electronic Arts Fortnite zal kunnen overtreffen. De game is gratis te downloaden voor PlayStation 4, Xbox One en voor PC (via Origin).

De battle royale game start met een kleine intro over wie de Apex Legends zijn. Je krijgt een vrij vage indruk van de personages maar dit lijkt er niet veel toe te doen. Elk hebben ze wel hun eigen voordelen die van pas zullen komen tijdens het latere teamgevecht. Na dit bizarre verhaal krijg je een training als voorbereiding op de strijd. Op een simpele manier worden er bepaalde controls uitgelegd maar hou er rekening mee dat het er een hele boel zijn. Het kost dan ook tijd om ze allemaal van buiten naar binnen te leren en ze onder de knie te krijgen. Alleen krijg je deze tijd spijtig genoeg niet en word je direct in de arena geduwd. Oefening baart kunst zeker?

Een belangrijk verschil met Fortnite is dat je niet het gevoel hebt dat je individueel speelt maar in kleine teams. Dit lijkt op het eerste zicht moeilijk en kan tot frustraties leiden als een teamlid niet doet wat er gevraagd wordt. Electronic Arts heeft dan ook ingezet op communicatie tussen de teamspelers. Dit kan op twee manieren: via microfoon of door het geven van aanwijzingen. De microfoon is minder aangeraden desondanks dat dit makkelijk is, is het vooral storend. Buiten wie graag naar vreemde achtergrondgeluiden luistert zoals kinderen of muziek van onbekende mensen. De aanwijzingen zijn iets moeilijker in gebruik maar wel handig. Wanneer een teamlid bijvoorbeeld een vijand opmerkt, kan hij of zij deze markeren en een waarschuwing doorgeven aan andere teamspelers. Dit gaat ook zo met voorwerpen die van pas kunnen komen voor teamspelers die zwakker of gewond zijn. Het is daarbij ook makkelijk om teamspelers te volgen door het symbool boven hun hoofd. En continu wordt de medische status van de andere personen weergegeven.

Wanneer je met je team terechtkomt in de arena is het vooral de bedoeling zo veel mogelijk materiaal te verzamelen zoals wapens, helmen en bommen. Spijtig genoeg zijn deze voorwerpen ergd weinig te vinden, buiten in gebouwen of grote gecamoufleerde containers. Soms kan je minuten blijven ronddwalen om een goed wapen te vinden. Bovendien kun je maar twee wapens tegelijkertijd meenemen met vaak bitter weinig munitie. Het is gelukkig wel mogelijk om voorwerpen over te nemen van iemand die al neergehaald is.

Zoals gezegd heeft elke Legend zijn eigen voordelen. Zo heb je bijvoorbeeld Lifeline, een oorlogsdokter die de teamleden helpt wanneer er gewonden zijn gevallen of Pathfinder, een robot die gespecialiseerd is in verkenning. Het team staat of valt dus door de gekozen combinatie en het is niet mogelijk om twee keer hetzelfde personage te kiezen.

De plattegrond en de wereld zelf om in te spelen is ideaal van grootte. Je waant jezelf in een wereld gebaseerd op die van Star Wars. Het is een gebied dat iets weg heeft van een woestijn met hier en daar verlaten gebouwen die duidelijk uit de toekomst komen. De mogelijke kiesbare karakters passen dan ook perfect in de sfeer door hun technische of robotachtige uiterlijk. De graphics van de wereld en de karakters zijn dus beduidend beter dan die van Fortnite en meer ontwikkeld. Dit gaat spijtig genoeg soms wel ten koste van de verbindingskwaliteit. Zo kan het dat wanneer je internetverbinding even minder goed is, het spel vaker blokkeert of andere teamspelers achterblijven.

Apex Legends is op het eerste zicht dus een mooie ontwikkelde game die daarnaast volledig gratis is. Wie Electronic Arts al kent, weet dat er een addertje onder het gras moet liggen. Als game ontwikkelaar staan ze nogal vaker bekend als een winstmagnaat ten koste van de kwaliteit. Zo zijn ze gekend voor de loot boxen, virtuele schatkisten die je kan aankopen in games zoals Star Wars Battlefront II. Alleen heb je geen idee wat er in deze loot boxen zit als je ze koopt. Wie dus snel een kijkje neemt in de online winkel van Apex Legends heeft direct door dat men betere wapens kan kopen voor een klein bedrag. Iets wat een voordeel oplevert tegenover andere spelers. Als je een grotere kans wilt hebben om te winnen, zal je moeten investeren.

Daarnaast heb je als beginnende speler soms pech om in een sterker team terecht te komen. Het is mogelijk om teamleden binnen een voorziene tijd terug tot leven te wekken maar wanneer je een laag level hebt, laten teamleden je vaak nogal links liggen. Respawnen duurt daarbij ook belachelijk lang. Het is wel mogelijk terwijl je dood bent om je teamspelers te zien spelen en misschien hier en daar iets op te steken. Verwacht ook per ronde die je speelt dat je makkelijk een halfuur kwijt bent om met je team te kunnen winnen. Wie dus terechtkomt in een team met een hogere rang kan beter een nieuwe ronde starten of anders ben je vrijwel een kwartier tot een halfuur niets aan het doen.

Een ander belangrijk punt dat toch wel overwogen moet worden is dat het niet mogelijk is om iets te bouwen in de game, iets waar Fortnite om bekend staat. Er is weinig tot geen interactie met de omgeving wat vrijwel spijtig is. Daarbij zijn er ook geen voertuigen om je te verplaatsen in de wereld en wordt alles met je team te voet gedaan.

Als laatste nadeel is het ook niet mogelijk om mobiel te spelen. Wie dus gehoopt had om net zoals bij Fortnite overal te kunnen spelen, heeft dus pech. De vraag is of Electronic Arts dit misschien in de toekomst zou overwegen.

Apex Legends is dus als conclusie een battle royale game die zich tegenover Fortnite op een ouder doelpubliek lijkt te focussen. Op het eerste gezicht is het duidelijk dat Electronic Arts probeert mee te gaan met het succes van Fortnite en lijkt daar praktisch in te slagen. De game heeft dan ook meer diepgang, interessantere karakters en een betere arena. Alleen is er nog wel wat werk aan de winkel en de mooie wereld van Apex Legends kan niet alle nadelen compenseren. Wie bovendien een grotere kans wilt om te winnen, zal uiteindelijk zijn portefeuille moeten bovenhalen.

Recensie: Apex Legends – 3 hartjes