Recensie: Sims 4 | 4 hartjes

Recensie: Sims 4

Iedereen kent wel de Sims 4 waarin je een digitale versie van jezelf beheerst of een zogenaamde ‘Sim’. Met andere woorden: een virtueel leven waarin al je dromen en verwachtingen worden vervuld. Geen geld om in het echt een appartement te kopen? Geen probleem. Solliciteren voor de droom job van je leven zonder enige ervaring? Aangenomen! Wie wil er nu niet zijn eigen leven ontwikkelen, kinderen krijgen of stinkend rijk worden? Alleen liep de start van de game niet altijd van een leien dakje…

De Sims 4 is een simulatiespel uit 2014. Wie er toen al bij was, weet dat de game ondertussen al veel veranderingen ondergaan heeft. Bij de uitgave van de game bleek dat er verschillende problemen waren en de game veel te vroeg was uitgegeven. Zo was er helemaal geen mogelijkheid om een zwembad te bouwen, er was geen peuterfase meer en ook geen afwasmachines. Het ergste van al was dat de open wereld die we kenden van de Sims 3 helemaal verdwenen was en vervangen door laadschermen. Iets wat ervoor zorgde dat veel fans hun interesse verloren.

We zijn nu enkele jaren verder en de Sims 4 heeft een mooie evolutie ondergaan. Uiteindelijk hebben we toch nog peuters gekregen, zwembaden en jawel onze afwasmachines. Alleen een groot nadeel waar de Sims 4 mee zit is dat de uitbreidingen niet zo geweldig zijn als bij zijn voorgangers. Er werd al enkele jaren gevraagd voor de toevoeging van huisdieren, de universiteit en seizoenen. We hebben ondertussen al twee van deze drie gekregen maar deze halen niet altijd de verwachtingen. Electronic Arts luistert dus wel naar zijn trouwe publiek, maar de inhoud is vaak te verwaarlozen. Vroeger kreeg je bijvoorbeeld bij de Sims 3: Exotisch Eiland automatisch boten waarop je kon wonen, een enorm eiland en kon je jezelf in een zeemeermin veranderen. Nu zijn deze onderdelen vrijwel allemaal opgesplitst in aparte uitbreidingspakketten. Als je deze allemaal wilt verzamelen mag je heel wat geld neertellen voor iets wat simpelweg in één groot pakket had moeten zitten.

Toch is de Sims 4 niet echt de Sims zonder zijn uitbreidingspakketten. Een zeer leuke en langverwachte uitbreiding was de Sims 4: Jaargetijden. Zoals gezegd was dit een van de pakketten die we erg misten van de Sims 3. In deze uitbreiding krijg je letterlijk al de vier seizoenen met daarbij onweer, sneeuw, hittegolven en nog veel meer. In de winter kan je dus heerlijk sneeuwmannen maken of in de zomer een waterballonnengevecht houden. Bij dit pakket krijg je ook een kalender met enkele feestdagen zoals Kerstmis, Pasen en Halloween. Versier je huis maar vast met kerstbomen, slingers en pompoenen. Daarbij zijn er nog interessante acties toegevoegd. Zo kan je een bloemist worden of bijenhouder. Jaargetijden maakt dus dat de game ietsje realistischer wordt.

De Sims 4: Word Beroemd is momenteel ook uitgekomen. In deze uitbreiding kan je een superster worden door te leren zingen, acteren of schilderen. Wie liever populair wordt op de moderne manier kan nu ook ‘influencer’ worden door het maken van make-up video’s. Verzamel dus fans, groei uit tot de grootste ster in de stad en raak binnen in exclusieve clubs. Maar pas op want wie foute dingen doet, kan in een fout daglicht gezet worden…

De laatste uitbreiding, uitgekomen in februari, is De Sims 4: StrangerVille. Dit pakket wijkt een beetje af van wat we gewoon zijn van de Sims. Er zit meer een verhaallijn in tegenover de andere uitbreidingen. Het is de bedoeling dat je de stad gaat redden van een enge ziekte die er heerst. Iedereen lijkt plots in een soort van zombie te zijn veranderd. Wat is de oorzaak en wie heeft hiervoor gezorgd? Aan jou de opdracht om hierachter te komen. Je krijgt dus niet zomaar wat voorwerpen om het leven van je Sims realistischer te maken, maar ook een gloednieuwe stad met zijn eigen problemen.

Voor de fans die het niet zien zitten om toch veel geld uit te geven is er ook de zogenaamde ‘Custom Content’ (ook wel CC genoemd). Electronic Arts ondersteund eigen creaties zoals meubelen, behangpapier en zelfs kledij voor huisdieren. Even snel googelen en je hebt al wat gratis materiaal verzamelt om de game interessanter te maken. Toch even een tip voor beginnende Simmers: dit kan ook wel problemen veroorzaken met de game. De enige oplossing is om dan al de verzamelde CC te verwijderen.

Wie toch bang is dat de Sims 4 zeer hard afwijkt van zijn voorganger hoeft niet te vrezen. De Sims 4 is en blijft toch wel een klassieker die iedereen in zijn kast moet hebben staan. Letterlijk alles in de game is mogelijk en de opties zijn eindeloos. Zo kun je in de game naar een andere planeet reizen, Sims laten verdrinken in het zwembad of zelfs een geestbaby krijgen. Alleen moet je het niet te ver drijven of Magere Hein komt je halen. Zo kan een Sim sterven van extreme beschaamdheid, het bekende ‘Oh jaa’ en door te veel te lachen.

Buiten de typische acties die je kan uitvoeren is ook de bouwmodus bewaard gebleven. Deze is verbeterd en makkelijker toegankelijk. Wie uiteindelijk toch geen goede architect is, kan nog altijd in de galerij wat pareltjes downloaden van andere Simmers.

De Sims zou de Sims natuurlijk niet zijn als er niet geregeld vreemde glitches of bugs in de game zouden zitten. Zo kan het wel eens gebeuren dat je kat plots ergens vast komt te steken of je Sim ineens extreem lange armen en benen krijgt. Daarnaast is de Sims 4 speelbaar op de pc terwijl je bijvoorbeeld op het internet zit, muziek luistert… Dit zorgt er wel voor dat de game soms vast komt te zitten. Bij tragere pc’s is dit dus niet aangeraden.

Of we uiteindelijk nog een Sims 5 mogen verwachten is de grote vraag. Electronic Arts is momenteel bezig met enkele oudere uitbreidingen naar de consoles te brengen. De Sims 4 was dan ook veel later toegevoegd voor Xbox en PlayStation. Met andere woorden: er is nog geen enkele informatie vrijgegeven en ze zijn nog druk bezig aan de huidige game.

De Sims 4 is dus gemaakt voor de creatieveling, de dromer of de beginnende architect. De game is kortgezegd gemaakt voor mensen die genieten van een grappige en creatieve game. Want laten we eerlijk zijn, de Sims is gekend om zijn simplistische maar bizarre gameplay. De keuzes in je virtuele leven zijn eindeloos en hoe lang je speelt beslis je helemaal zelf. Dan rest er mij nog één ding te zeggen: Sul sul!

Recensie: Sims 4