Recensie: Borderlands: Game of the Year Edition | 3 hartjes

Borderlands: Game of The Year Edition is een videogame van 2K Games waarbij je terecht komt op een woestijnachtige planeet. De wereld zit vol met bandieten, vreemde wezens en iedereen is op zoek naar één ding: een kluis die de vinder eeuwig rijk maakt. En wie droomt natuurlijk niet van enorme rijkdom? Aan jou de taak om deze kluis als eerste te vinden want je bent natuurlijk niet de enige die zijn zinnen heeft gezet op een zorgeloos leven op een gevaarlijke planeet…

De kinderen in Borderlands worden opgevoed met het mystieke verhaal over ‘The Vault’. Een kluis waarin zich enorm veel weelde en rijkdom bevindt. Je speelt als een Vault Hunter op zoek naar deze mythe. Alleen weet niemand waar The Vault gevestigd is, laat staan dat de plaats zelfs bestaat. De verhaallijn is dus vrij vaag en de volledige game lijkt zich amper te focussen op het doel. Integendeel, vele missies draaien totaal niet rond het verhaal maar eerder over het leveren van materialen aan spelfiguren in de game. Hierdoor krijg je vaak het idee dat je eerder een postbode bent dan een gemene krijger op een onbekende planeet. De missies hebben dus weinig inhoud en voor de verhaallijn moet je Borderlands zeker niet spelen.

Na de intro krijg je de keuze uit vier spelfiguren: Brick, Lilith, Mordecai en Roland. Elk hebben ze hun eigen specialiteiten die van pas zullen komen doorheen de game.  Zo wordt Lilith bijvoorbeeld gekenmerkt door een kracht die haar tijdelijk onzichtbaar maakt voor vijanden. Kies dus zorgvuldig welk personage het beste bij je gamestijl past. Daarnaast zijn er ook andere figuren die je op weg helpen doorheen de game zelf. Zo heb je CL4P-TP (Claptrap), een schattige robot die je de beginselen en de controls leert en Dr. Zed, een dokter die je toont hoe je geneesmiddelen uit verkoopautomaten moet halen.

Een groot nadeel aan Borderlands is dat er weinig variatie is in vijanden voor een first-person shooter-videogame. Zo heb je in het begin van de game rare, half-versteende honden en enkele bandieten die je op je pad tegenkomt. Ze lijken allemaal exact op elkaar en verschillen alleen in moeilijkheidsgraad. Op zich is dit niet erg maar je komt steeds dezelfde vijanden op steeds dezelfde plaatsen tegen waardoor het verrassingseffect verdwenen is. Door de missies moet je heel de tijd heen en weer lopen in een wereld die je ondertussen al vanbuiten kent, met exact dezelfde vijanden. Hierdoor gaat de game en de verhaallijn vrij traag voorruit en komt het direct repetitief over. Om de game vlotter te laten gaan zou een makkelijkere spelstand welkom zijn, maar deze bestaat spijtig genoeg niet.

Borderlands onderscheid zich van andere games door de ontwikkeling van de wereld waarin je speelt. 2K Games heeft de wereld ontworpen in een leuke, cartoonachtige stijl. Alleen is er hier ook weer weinig variatie. Alles in de wereld bestaat uit dezelfde saaie tinten bruin, zwart en grijs. Daarnaast is de dag- en nachtcyclus een vervelend onderdeel in de game. Wanneer de nacht valt, wordt de wereld zo donker dat het haast onmogelijk is om te zien waar je naartoe aan het lopen bent. Zo vallen vijanden uit het niks aan omdat je ze op voorhand nooit hebt zien aankomen. Voor je doorhebt dat een vijand je neerschiet is het vrijwel al te laat. Gelukkig is er wel een kleine kaart met rode stipjes weergegeven die je de locatie van de vijanden toont.

De planeet van Borderlands is niet alleen saai maar ook nog eens opgedeeld in meerdere plaatsen. Zo heb je bijvoorbeeld Arid Badlands en Skag Gully. Deze werelden lijken zoals gezegd exact op elkaar wat de opsplitsing eigenlijk nutteloos maakt. Bovendien is het mega vervelend om heel de tijd van wereld te wisselen. Dit kan alleen via een computerscherm die op één plaats te vinden is. Wil je dus van plaats veranderen, dan moet je een enorme afstand afleggen om dit computerscherm te vinden. Je moet dan weer helemaal opnieuw tegen dezelfde vijanden vechten onderweg allemaal om gewoon een pakje te leveren zonder enig extra doel. Het zou handiger geweest zijn als de wereld waarin je speelt gewoon één groot geheel was.

Waar 2K Games dan wel op gefocust heeft, in plaats van de wereld, zijn de wapens. De wapens, vooral vuurwapens, variëren sterk en hebben een leuk post-apocalyptisch uiterlijk. Omdat je zoveel vormen van munitie hebt, werkt elk wapen anders. Sommige richten bijvoorbeeld meer schade aan maar vuren minder kogels af op dezelfde tijd. Al snel ontdek je welk vuurwapen je beter ligt en de keuze is eindeloos. Het vinden van munitie is wel moeilijker. Het bizarre aan Borderlands is dat je geld moet verzamelen om bepaalde voorwerpen aan te kopen in verkoopautomaten. Deze automaten komen vaak van pas wanneer je geen munitie of health meer hebt en zijn dus wel zeer handig. Alleen zijn deze voorwerpen, zoals medicijnen, munitie, granaten, wapens en schilden vrij duur en leveren ze je haast niets op. Het is daarom veel leuker en handiger om de wereld te verkennen en wapens van vijanden te ontfutselen.

Omdat de game een remaster-versie is van Borderlands zouden er technisch gezien geen bugs of glitches in mogen zitten. Dit valt allemaal vrij goed mee alleen zijn er enkele kleine vervelende elementen. Zo kan het zijn dat er een kleine steen op de weg ligt en je hoofdpersonage hier achter blijft hangen. Zeker als het donker wordt, loop je vaker achter kleine stukken rommel vast. Daarbij is dit verschrikkelijk als je in een hinderlaag terechtkomt en je zo snel mogelijk wilt kunnen ontsnappen.

Borderlands is een game die al bestaat sinds 2009, wat het al 10 jaar oud maakt. Dit valt dan ook op in de wereld waarin je speelt, de variatie van vijanden en de verhaallijn. Het is allemaal al voorbijgestreefd tegenover de keuze uit moderne games die je vandaag de dag hebt. De game is eerder bedoeld voor gamers die Borderlands al eerder gespeeld hebben en eventjes in een nostalgische bui zijn. Voor de oude liefhebbers van de serie komt Borderlands 3 uit op 13 september 2019. Daarom kan het spelen van de oude game zeker een voordeel opleveren tegen dat de derde uitkomt.