Recensie: Whisper: De komst van Ari | 5 hartjes

Recensie Whisper: De komst van Ari | 5 hartjes

Whisper: De komst van Ari is een nieuwe paardengame van het bekende Mindscape. Het verhaal speelt zich deze keer af op de manege Kaltenbach die je moet gaan redden van de ondergang. Tijd om op je paard te klimmen en de rijschool te redden!

Whisper is gebaseerd op de boeken van Stormwind geschreven door Carola Wimmer. Het verhaal gaat over het 13-jarig meisje Ari. Ari is een weeskind dat wordt opgevangen door Fanny die haar naar de manege Kaltenbach in Duitsland brengt. Alleen ziet Ari dit helemaal niet zitten en besluit ze om weg te lopen. Zo komt ze terecht bij meneer Kaan, de eigenaar van het paard Stormwind. Het kleine meisje krijgt direct een band met het paard en zo begint een hechte vriendschap. Uiteindelijk keren ze allebei terug naar Kaltenbach maar niet iedereen ziet de aankomst van Ari zitten. Stormwind had dan ook een vorige eigenaar, Mika, die na een ongeluk met haar paard in een coma is geraakt. Daarnaast gaat het op de manege helemaal niet goed. De eigenaresse mevrouw Kaltenbach is ernstig ziek en geeft de manege tijdelijk over aan een strenge vrouw genaamd Isabell. Zij wil de manege stiekem omzetten in een industrieterrein om zoveel mogelijk geld te verdienen. Haar handlanger, de gemene trainer Thordur Thorvaldsen, wil daarbij kostte wat het kost Stormwind in handen krijgen. Het is aan Ari om zichzelf te bewijzen en de manege te redden van een verschrikkelijke toekomst.

Whisper: De komst van Ari is eigenlijk het vervolg op Whisper: Vrij als de wind. De eerdere game verteld het verhaal van Mika, maar uiteindelijk hoef je de eerste Whisper niet gespeeld te hebben om het vervolg te begrijpen. Het voordeel is ook dat de game Nederlands ondertiteld is, wat het aangenamer maakt voor jonge kinderen om te spelen.

De game draait dus vooral rond het verhaal van Ari en Stormwind. Om de manege te redden gaat Ari in de leer bij meneer Kaan om een strijder te worden. Dit kan alleen door een band op te bouwen met Stormwind. Zo is het de bedoeling dat je doorheen de game gaat paardrijden, auto’s gaat achtervolgen, pakketjes gaat zoeken en zelfs leert boogschieten om appels te verzamelen samen met je paard. De inhoud van de missies zijn dus verre van repetitief zoals bij de meeste paardengames. Elke missie is anders en brengt je dichter bij het redden van Kaltenbach.

Mindscape is al langer gekend voor zijn talloze paardengames voor jonge meisjes. Whisper brengt dan ook de nostalgie boven van de oude klassiekers: Topruiter, De Paardenbende, Mijn Renstal en Mijn Paardenstal. Alleen focust de nieuwe game nu niet meer op het trainen of verzorgen van paarden. Iets wat de oude klassiekers wel gemeen hadden. Ben je dus liever geïnteresseerd in een gewone paardengame dan zal Whisper niet aan de verwachtingen voldoen, maar dit maakt de game daarom niet minder leuk. Mindscape zorgt voor een afwisseling van de typische dierenverzorgingsgames en Whisper is de moeite waard om eens geprobeerd te hebben. Het is bedoeld voor iedereen die houdt van paarden en avontuur.

Daarnaast is Whisper niet alleen bedoeld voor jonge meisjes maar is het eigenlijk ook een guilty pleasure voor elke vrouwelijke gamer die ooit begonnen is met de typische paardengames. De hoofdmissies van Whisper lijken dan ook op het eerste gezicht super simpel maar zijn in realiteit nog vrij moeilijk. In een bepaalde missie moet je samen met Stormwind de auto van Isabell achtervolgen en een van de banden platschieten met je pijl en boog. Zelfs voor een ervaren gamer kost het meerdere pogingen vooraleer de missie geslaagd is. De missies variëren doorheen de game van zeer makkelijk tot zeer moeilijk. De game is dus niet alleen leuk en uitdagend voor jonge kinderen maar even goed bedoeld voor de echte gamer.

Een ander pluspunt aan Whisper is de ontwikkeling van het landschap waarin je speelt. Ari loopt niet alleen rond op de Kaltenbach manege maar gaat zelf op ontdekking in een wereld die onverwachts groot is. De meeste paardengames spelen zich dan ook alleen af op de manege zelf terwijl je voor de paarden zorgt. De omgeving van Whisper daarentegen bestaat uit veel onbekende plaatsen om op ontdekking te gaan en is enkele kilometers groot. Het voordeel is dat het een open wereld game is, wat maakt dat je vrij kan rondlopen. Zo hoef je niet alle missies direct op te lossen maar kan je even goed genieten van de prachtige omgeving. Je kan dus samen met Stormwind een oude toren gaan bezoeken, slapen in de open lucht of gaan kijken naar de enorme zonnebloemvelden.

Het enige echt ergerlijke aan de game is de mogelijkheid om op te slaan. Whisper slaat automatisch om de zoveel tijd vanzelf op maar niet zo vaak. Als je met je paard dus ergens komt vast te zitten zoals in een hek of op een rotswand moet je eigenlijk de game opnieuw laden. Dit betekent dat je veel missies opnieuw moet spelen, wat eigenlijk een enorme tijdverspilling is. De plaatsen waar je wel zelf kan opslaan zijn bij kampvuren die overal te vinden zijn. Het beste is dus eerst een kampvuur te zoeken vooraleer je de game afsluit of aan een nieuwe missie begint.

Daarnaast is de game vooral gefocust op de verhaallijn. Zoals eerder gezegd zijn de meeste oudere games van Mindscape management- en paardengames waarbij je een paard moet trainen en/of een manege moet uitbouwen. Dit is niet het geval voor Whisper. Maar het bied je wel een andere manier van spelen met een doordacht en vooral mooi verhaal.

Wat betreft de speelduur van de game, deze is niet zo heel lang. Whisper valt makkelijk uit te spelen binnen een paar uur tijd (zonder dat de zijmissies erbij geteld zijn). Maar zoals al aangehaald kan je vrij rondlopen in de wereld, zelfs nadat je de game volledig hebt uitgespeeld. Hoe lang je dus speelt, kies je volledig zelf.

Whisper is dus een game voor een jong en oud publiek. Het is niet direct een spel dat we gewend zijn van Mindscape maar dit maakt het daarom niet minder leuk. Daarbij heeft de game niet echt nadelen maar is het eens een leuke afwisseling met een grappig en hartverwarmend verhaal. Wie dus houdt van paarden én gamen is op de juiste plaats bij Whisper.

Recensie Whisper: De komst van Ari |5 hartjes