Recensie: Ghost Recon Breakpoint | 3 hartjes

Recensie: Ghost Recon Breakpoint | 3 hartjes

Tijd om het avontuur op de Auroa-archipel verder te zetten met Ghost Recon Breakpoint! De bèta-versie had een geweldige gameplay en een zeer interessant verhaal. Maar we zijn nu een maand verder en heeft Ubisoft de verwachtingen kunnen inlossen?

De verhaallijn van Ghost Recon Breakpoint gaat eindelijk verder sinds het open einde van de bèta-versie. De intro van de game startte met de mooie wereld van de Auroa-archipel. Een afgelegen eiland ontworpen door Jace Skell en zijn bedrijf ‘Skell Tech’. De beelden tonen een prachtige plaats waar iedereen wel zou willen wonen. Maar al snel blijkt dat Auroa niet is wat het lijkt.

Een schip, de USS Seay, is gezonken nabij het eiland en jij bent verantwoordelijk om dit schip te gaan zoeken. Je wordt vernoemd tot leider van ‘Operatie Greenstone’ en krijgt een leger van ‘Ghosts’ tot je beschikking. Maar eenmaal op het eiland aangekomen word je in de lucht aangevallen en valt de operatie in het water. De helft van je leger is gestorven en je moet hulp inschakelen van buitenaf. Maar er is een deel van het Ghostleger overgelopen en heeft zichzelf omgedoopt tot de ‘Wolves’. Zij heersen nu over het eiland en maken je het des te moeilijker om te overleven. Want wat blijkt nu, iedereen die het eiland betreed kan niet meer terug naar huis keren…

De grote vraag is natuurlijk of Ghost Recon Breakpoint ondertussen verbeterd is sinds de bèta-versie. Deze was zeer veel belovend en deed je ernaar hunkeren om de rest van het verhaal te weten.

De bèta-versie draaide vooral rond survival en het opnemen tegen de Wolves zodat je naar huis kon keren. Maar de vijanden zijn plots zoveel moeilijker en sterker aanwezig in Ghost Recon Breakpoint (zelfs op de makkelijkste spelstand). In de eerdere versie werd je steeds opgejaagd door drones en vliegtuigen. Dit maakte de game uitdagend en gaf zoveel meer speelplezier. Alleen heeft Ubisoft ineens sterk overdreven en lijkt het eiland bezeten van de Wolves. Overal is er vijandig gebied en je bent meer bezig met rond te sluipen dan actief deel te nemen in het verhaal. Als je op weg bent naar een missie gaat dit telkens tergend langzaam omdat je heel de tijd wordt lastig gevallen door vijanden.

Aan de verhaallijn heeft Ubisoft ook gesleuteld sinds de bèta. Er zijn enkele scènes toegevoegd en het verhaal is wel veel diepgaander en makkelijker te volgen. Maar spijtig genoeg blijft het beeld vrij vaak vaststeken of verspringt dit op een onnatuurlijke manier. Daarbij zijn sommige beelden niet zo mooi en accuraat uitgewerkt. Er ligt meer een focus op de gameplay dan op de uitwerking en de fragmenten van de verhaallijn. Dit is vrij zonde omdat net de verhaallijn Ghost Recon Breakpoint zoveel beter maakt. Het hoofdpersonage had in de bèta-versie ook niet echt veel emotie of diepgang, zelfs voor een soldaat. Dit is in de huidige versie nog steeds niet aangepast. De verhaallijn komt minder echt over dan in de bèta-versie. Ubisoft heeft meer fout dan goed gedaan bij de verbeteringen.

Ghost Recon Breakpoint werkt met een online systeem. Zonder internetverbinding kan je dus niet spelen. Dit is handig als je elk moment met vrienden wilt spelen, maar komt ook met zijn eigen nadelen. Vaak word je zomaar uit de game gehaald wegens online-problemen. Echt spijtig als je net goed bezig bent.

Een ander bizarre keuze van Ubisoft zijn de microtransacties. Het verzamelen van loot in de game is niet makkelijk maar speelt wel een belangrijke factor in de game. Ubisoft speelt hier op in door bepaalde materialen te koop aan te bieden zoals loot en wapens. Zo kan je een bundel vervaardigingsmaterialen verkrijgen om je een beetje op weg te helpen. Eigenlijk is dit onfair als je vrij veel geld investeert in een game. Je hebt achteraf geen zin meer om nog meer geld te investeren. Zo kost een wapen omgerekend iets van vijf euro en deze hebben niet eens een meerwaarde. Veel wapens hebben alleen een esthetische functie. In het spel zelf ben je er dus niets mee maar ze staan wel mooi bij je outfit. Echt een enorme misstap van Ubisoft.

Zijn er dan wel positieve punten aan Ghost Recon Breakpoint? Ja, want Ubisoft heeft niet alleen meer vijanden toegevoegd maar ook veel meer voertuigen. Deze voertuigen zijn ook sterk verbeterd sinds de oude versie. Je blijft met je wagen bijvoorbeeld niet zo makkelijk meer haken achter een boom. Er is dus een enorm aanbod aan boten, auto’s (met of zonder wapens), motors en helikopters. Je krijgt dus wel genoeg materiaal ter beschikking om aan de Wolves te ontsnappen.

Andere onderdelen in het spel blijven ook nog steeds goed sinds de bèta-versie, zoals het eiland zelf. Je speelveld is enorm groot en je bent vrij lang bezig met elk plaatsje te ontdekken. De wereld lijkt sinds de vorige versie ook veel beter en gedetailleerder uitgewerkt. Daarnaast zijn er zoveel zijmissies die je kan doen en mag je wel enkele uren speelplezier verwachten.

Het systeem van de techniekpunten is niet veranderd. Met deze punten kan je voordelen kopen om je personage om te toveren tot een echte gevechtsheldin. Deze voordelen maken het overleven een beetje makkelijker zoals nachtzicht of extra plaats voor materiaal. 

De multiplayer blijft ook nog steeds hetzelfde en maakt de game net dat ietsje leuker. Je kan wel alleen online spelen met vrienden. Je hebt dus twee versies van de game nodig om samen te kunnen spelen.

Wat kunnen we nu concluderen over Ghost Recon Breakpoint? De bèta-versie was zo veelbelovend dat de echte versie grotendeels een teleurstelling is. Is de game daarom echt extreem slecht? Dat dan weer niet. Verwacht gewoon dat de verhaallijn technisch niet zo goed is uitgewerkt. Daarbij blijft de gameplay hetzelfde maar door de hoeveelheid Wolves is deze een stuk uitdagender. Je moet harder werken om je plaatsje te verdienen op het eiland. Hierdoor gaat het spel wel trager vooruit maar reken dan veel meer uren speelplezier. Ghost Recon Breakpoint is dus geen geweldige survivalgame maar is ook niet echt ten dode opgeschreven.

Recensie: Ghost Recon Breakpoint | 3 hartjes

Nieuwste artikelen

  • De omzwervingen van Boek - Melanie van de Peut

  • Familiehuis aan zee - Simone Foekens

  • Net goed – Tjibbe Veldkamp

  • Zusje van mij - Mikaela Bley

  • Toen de maskers kwamen - Jennifer Dugan

Gerelateerde artikelen

  • How to: een geweldige recensie schrijven in 9 heldere stappen

  • Recensie: De zeven zussen

  • Gezocht: recensenten

  • Recensie: Match

  • Gegijzeld - Chinouk Thijssen

Zoek in artikelen