Recensie: Pokémon Sword | 5 hartjes

Recensie: Pokémon Sword | 5 hartjes

Eindelijk komt Nintendo met een nieuwe, echte Pokémon game: Pokémon Sword en Pokémon Shield. Voor velen was dit lang wachten na het simpele Let’s Go, Pickachu! En Let’s Go, Eevee! De laatste twee waren vooral gebaseerd op de bekende app Pokémon GO. Wat inhoudelijk een teleurstelling was voor de trouwe fans. Pokémon Sword en Shield keren gelukkig terug naar de oude manier van spelen.

Pokémon Sword begint in een klein stadje in Galar dat lijkt op het platteland in Engeland. Je beste vriend Hop staat klaar om je mee te nemen naar het station. Want Hop zijn oudere broer, Leon, keert terug van een grote battle. Leon is namelijk de grootste Pokémonkampioen aller tijde en heeft een verassing voor jou en Hop meegebracht. Drie kleine, schattige Pokémon: Grookey, Scorbunny en Sobble.

Het trainen kan nu beginnen! Tot ineens Wooloo verdwijnt in een mysterieus bos. Dit was Hop zijn favoriete schaapje dus je besluit samen met hem de Wooloo te gaan redden. Plots verschijnt in dit vreemde bos een nooit eerder gezien beest. Ben jij klaar om deze nieuwe pokémon te temmen? Pokémon Sword heeft dus niet alleen een typisch begin maar heeft ook nog eens een spannende verhaallijn!

Net zoals bij al de voorgaande games is het de bedoeling dat je verschillende leiders verslaat in arena’s. Zo verdien je badges doorheen de game en word je de beste pokémontrainer die er is. Dit doe je door zelf pokémon te vangen en zoveel mogelijk anderen uit te dagen. Eigenlijk is Pokémon Sword een typische pokémongame en wat kun je nog meer verlangen?

Nu volgt nog de belangrijkste vraag: hoeveel pokémon kan je verzamelen en laten evolueren? In totaal zijn er 81 nieuwe pokémon te vinden uit een lijst van 400. Dit is ongeveer even veel als Pokémon Ultra Sun and Ultra Moon, de vorige generatie die uitkwam in 2017. Er keren dus ook bekende pokémon terug zoals Vulpix, Woobat en natuurlijk Pikachu.

Hoe zit het dan met de moeilijkheidsgraad van het spel? In het begin is het nog makkelijk om Hop en andere trainers te verslaan. Maar naarmate de game vordert, worden je tegenstanders ijzersterk. Ook de gevechten in de arena zijn niet al te min. Het eerste deel van deze uitdagingen zijn meestal puzzelgames. Zo moet je bijvoorbeeld Wooloo zien te verzamelen of aan waterleidingen draaien om je weg te vinden. Deze puzzels vallen qua moeilijkheidsgraad mee. Het minder makkelijke deel speelt zich af in de arena zelf. In elke arena moet je het opnemen tegen een trainer met telkens een andere categorie pokémon: grass, water, fire, ghost, fighting, ice, dark en dragon. In totaal zijn er acht die je moet verslaan. Probeer je eigen team dus zoveel mogelijk uit te rusten met de juiste pokémon met de correcte elementen. Zo heb je meer kans om te winnen.

De arena op zich is dus al uitdagend maar hier komt nog een nieuw element bij kijken: gigantamax. Dit zorgt ervoor dat je pokémon enorm groot wordt en een stuk sterker. Dit brengt enorme voordelen met zich mee om je tegenstander te verslaan. Zo krijg je drie kansen om te vechten in deze modus. Maar natuurlijk heeft je tegenstander dezelfde opties. Je moet dus zorgvuldig kiezen wanneer en met welke pokémon je de gigantamax toepast. Voor de rest blijven de battles helemaal hetzelfde. Om de beurt moet je een actie uitvoeren en zoveel mogelijk de HP van de uitdager naar beneden te halen. Dit kan met maximum zes pokémon in je team. Daarnaast kan je nog steeds de standaard potions gebruiken om bijvoorbeeld je pokémon terug tot leven te wekken.

De stijl van Pokémon Sword is eigenlijk een verbeterde en meer ontwikkelde versie van Let’s Go, Pikachu! En Let’s Go, Eevee! De pokémon in deze game zijn ook veel schattiger dan bij zijn voorgangers. Iedereen smelt wel weg bij de lieve oogjes van een Wooloo of een Skwovet! Een leuke extra is de optie om te kamperen. Eigenlijk is dit een soort interactie met je favoriete pokémon en kun je speelgoed gebruiken om de diertjes beter te leren kennen.

Daarnaast is de wereld van Galar super mooi uitgewerkt. Het ene moment zit je aan de zee te genieten met schattige waterpokémon en het andere moment zit je in een industriële stad vol met ondergrondse mijnen. Er zijn dus verschillende plaatsen om op ontdekking te gaan en de beste pokémon te vangen. Pokémon Sword is dan wel geen openwereld game, wat persoonlijk een teleurstelling is. Maar Nintendo maakt dit goed met een nieuwe toevoeging van ‘Wild Areas’. Op deze plaatsen kan je vrij rondlopen en verschillende soorten pokémon vinden.

Er zijn daarbij nog leuke extra’s toegevoegd. Je kan de ‘card maker’ gebruiken om een eigen persoonlijke kaart te maken. Deze kan je dan ruilen met andere spelers. Iedereen kent ook nog de Poké Ball uit Let’s Go, Pikachu en Eevee. Deze kan je nog steeds gebruiken om met je pokémon te gaan wandelen. Alleen kan je niet meer met de Poké Ball spelen als controller spijtig genoeg.

In Pokémon Sword en Shield kan je multiplayer spelen. Je kan dus vrienden uitdagen om samen te vechten of simpelweg spelerskaarten en voorwerpen te delen of te ruilen. Dit kan zowel met vrienden of met vreemden.

Er zijn, zoals al vermeld, twee versies van de game: Pokémon Sword en Pokémon Shield. Maar waar zit nu het verschil tussen deze twee? Beiden hebben andere, exclusieve pokémon. Net zoals bij andere games in de serie is ook de legendarische pokémon anders. In dit geval is dit Zacian, die een zwaard vasthoudt, en Zamazenta, die een schild draagt. Welke de beste is, hangt dus volledig af van jouw mening over de pokédex. Of je kan natuurlijk beide kopen.

Pokémon Sword en Shield is dus weer een geslaagde versie in de pokémonserie. Je gaat zoals gewoonlijk op pad om pokémon te vangen en de champion te worden in Galar. Met enkele nieuwe elementen zoals de ‘Wild Areas’ en gigantamax is de game nog leuker dan zijn voorgangers. De franchise en de inhoud blijft dus bijna exact hetzelfde, maar er moet dan ook niets meer worden veranderd aan een perfecte serie.

Recensie: Pokémon Sword | 5 hartjes