Recensie: Need for Speed Heat | 4 hartjes

De eerste Need for Speed werd uitgebracht in 1994 en kent ondertussen al een lange reeks aan games. Nu komt Electronic Arts terug met Need for Speed Heat! Tijd om in je auto te kruipen en te gaan straatracen! Maar deze keer speelt de game zich af in het donker en de politie zit je constant op de hielen…

Het verhaal begint met een wilde achtervolging. Een lid van de crew wordt achtervolgt door de politie maar weet niet te ontsnappen. Zijn auto komt terecht in het water en hijzelf wordt in elkaar geslagen door een hardhandige agent. De straatracer neemt de stap om uit te stad te trekken en nooit meer terug te keren. De stad is er dan ook op uit om iedere straatracer te vinden en te onderdrukken. Gelukkig kom je in goede handen terecht bij Lucas Rivera die je op weg helpt in zijn garage. Het spel begint pas echt als je een keuze kan maken uit enkele prachtige auto’s zoals de Ford Mustang. Daarnaast begeleid Ana Rivera, je nieuwe beste vriendin en crewlid, je in de nieuwe wereld van Need for Speed Heat. Een verhaallijn was in principe niet nodig maar is wel een leuke toevoeging aan de game. Een andere leuke extra is dat je kan kiezen uit verschillende vrouwelijke personages. Het verhaal zit dan ook vol met zowel mannelijke als vrouwelijke hoofdspelers. Iets wat niet vaak het geval is met andere racegames.

Need for Speed Heat heeft een dag- en nachtmodus. Overdag kan je rustig straatracen met de bende maar ’s nachts begint de uitdaging pas. De politie is in het donker sterk aanwezig en staat klaar om je op elk moment te pakken. Naarmate je ‘Heat’ stijgt, krijgt de politie jou steeds meer in het visier. Zij halen uiteindelijk alles uit de kast om je achter de tralies te krijgen. Gelukkig kies je zelf wanneer je in de nachtmodus speelt. Maar terugkeren naar de dagmodus is niet zo makkelijk met de politie op je hielen. Op zich kan je wel snel aan de agenten ontsnappen maar soms komen ze op de meest vervelende momenten. Het handige aan Need for Speed Heat is dat je de moeilijkheidsgraad zelf kan kiezen. Zo worden de uitdagers makkelijker en kan je de politie sneller afschudden.

Er zijn in totaal 120 verschillende auto’s in de game. Een enorm aanbod van nieuwe en oude auto’s die je naar eigen inzicht kan aanpassen. Zo kan je verschillende elementen in de auto bewerken: de motor, de chassis, de aandrijfas en nog veel andere opties. Dit zorgt ervoor dat de auto uitgerust is en je een voorsprong geeft in de races. Voor wie niets begrijpt van auto-onderdelen kan nog steeds de auto lekker pimpen en een nieuw uiterlijk geven.

Op vlak van stijl en omgeving heeft Need for Speed Heat iets weg van Grand Theft Auto V. Zeker het uiterlijk van de stad Palm City lijkt op Los Santos. Het leuke aan het spel is dat het net zoals bij GTA V een openwereld game is en je dus vrij rond kan rijden. Alleen kan je geen auto’s stelen natuurlijk. Je hoeft ook niet bang te zijn dat ’s nachts rijden moeilijker is dan overdag. Integendeel, de stad komt dan pas tot leven. Overal is prachtige, felle straatverlichting die je de weg wijst. Er vormen zich ook cirkels in verschillende kleuren die je de juiste richting tonen. Daarnaast geeft de muziek op de achtergrond extra adrenaline ‘s nachts. Want de soundtrack van Need for Speed Heat past helemaal in de sfeer van de game.

De graphics van de game zijn geweldig. De manier waarop je auto schittert, in de zon of met de felle verlicht ’s nachts, is prachtig gedetailleerd. Het is dan ook verleidelijk om non-stop foto’s te nemen van je zelf gekozen voertuig. De graphics zijn vrijwel realistisch maar gelukkig zijn de crashes dat niet. Het duurt dan ook een tijdje vooraleer je de auto naar de knoppen hebt gereden. Zeker wanneer de politie achter je aan zit, is het verleidelijk om binnenwegen te nemen. Maar dit betekent ook onverwachte obstakels… vooral in het donker. Voor je het weet rijd je op een tegenligger wat meer dan eens voorvalt.

De multiplayer in Need for Speed Heat is uitzonderlijk uitgebreid. Samen met 31 andere spelers kom je terecht in een ‘starter crew’ waar je de leiding over kan nemen zodra je genoeg reputatie krijgt. Je kan ook een eigen crew opstarten met je eigen vrienden. Er is de optie om te kiezen voor ‘Party Multiplayer’ zodat je kan kiezen met wie je wil racen. Maar iedereen heeft wel een versie van de game nodig en een online-abonnement.

Need for Speed Heat kent ook enkele nadelen. Op het vlak van glitches is er wel nog wat werk aan de winkel voor Electronic Arts. Zo lopen personages geregeld over en door auto’s heen. De bewegingen van de figuren lijken daarnaast sterk geforceerd. De beelden van het verhaal verspringen vaak op een onnatuurlijke manier. Enkele elementen die vrij storend zijn tijdens het gamen.

Wat betreft de circuits, deze zijn vrij kort voor een racegame. Zo zijn er weinig inhaalkansen en de finish is er sneller dan je denkt. Dit is echt spijtig. De meeste races duren ook maar één ronde terwijl dit eigenlijk meer mocht zijn. Dit wordt wel weer goed gemaakt met de ruime keuze aan races. Er is ook een afwisseling omdat je overdag maar ook ’s nachts kan racen. De sfeer van de omgeving veranderd dan ook volledig.

Need for Speed Heat is dus een leuke racegame met een interessante verhaallijn. Maar de glitches en de bizarre bewegingen van personages maken de game minder realistisch. Toch zijn de graphics op zich prachtig. Verwacht alleen niet dat de races zelf lang zijn en bestaan uit meerdere ronden. Gelukkig zitten er extra veel locaties in Need for Speed Heat waardoor je de circuits voor het kiezen hebt. Daarnaast staat de politie op elke hoek klaar en zorgen ervoor dat de game spannend blijft.