Recensie: Anno 1800 DLC The Passage | 4 hartjes

De laatste DLC van de Season Pass van Anno 1800 is gearriveerd: The Passage. Deze keer neemt Ubisoft je mee naar het verre noorden op zoek naar een plaats om een nieuwe beschaving te starten. Maar de reis onderweg is gevaarlijk en vechten tegen de ijskoude omgeving word je allergrootste taak.

Anno 1800 is een simulatiegame die begin 2019 uitkwam. Je reist terug naar de Nieuwe tijd en moet in de context van de Industriële Revolutie een stad uitbouwen. Het grote doel van de game is ervoor te zorgen dat deze stad blijft overleven door de eeuwen heen. Dit kan alleen door strategische keuzes te maken en op expedities te gaan om nieuwe omgevingen te ontdekken. Daarnaast moet je ook rekening houden met de wensen van je bevolking. Want als je burgers niet blij zijn, betalen ze geen belastingen natuurlijk.

Ubisoft kwam tot nu toe al met een aantal uitbreidingen voor de game: Sunken Treasure, Botanica, Holiday Pack, Deluxe Pack en nu ook The Passage. Een deel van deze uitbreidingen zijn samen te verkrijgen in een Season Pass. Na heel veel verschillende eilanden bezocht te hebben, staat er een nieuwe wereld op je te wachten. De nieuwe missie start met Lady Jane Faithful die zich enorme zorgen maakt over haar man. Kapitein sir John Faithful was op reis vertrokken richting het koude noorden. Maar na twee jaar is hij nog steeds niet teruggekeerd en Lady Faithful vraagt jouw hulp om meer te weten te komen. Net zoals in de vorige uitbreidingen is het de bedoeling dat je begint met een expeditie om de kapitein te zoeken. Het is aan jou om het juiste schip en de juiste middelen in te zetten. Als je de juiste keuzes kan maken, kom je terecht op King William Island. Maar hier stopt de reis niet want sir John Faithful zijn kamp is verlaten. Het enige wat hij achterliet is een dagboek. Om meer informatie te verzamelen zal je een eigen kamp moeten opbouwen dat zal uitgroeien tot een nieuwe stad.

The Passage heeft sterk iets weg van Sunken Treasure, de eerste uitbreiding van Anno 1800. Je krijgt een heel nieuw eiland tot je beschikking dat ver weg is van de beschaafde wereld. Het is er vreselijk koud en de uitdaging ligt erin om de stad tot leven te wekken én warm te houden. Wat verandert er tegenover de vorige uitbreidingen? De stad heeft een heel eigen uiterlijk gekregen met eigen gebouwen. In plaats van typische woningen zijn er nu tentenkampen. De rest van het spel is volledig hetzelfde maar met een andere verhaallijn. Het enige doel is meer winst maken dan verlies en zien dat je stad niet ten onder gaat. Uiteindelijk veranderd er dus niet echt veel, maar je krijgt met deze uitbreiding weer een heel leeg eiland om je gang te gaan. Maar je moet wel nog steeds rekening houden met de ijskoude temperaturen en veel beter inspelen op de eisen van je burgers. Vergeet dus zeker niet overal heaters te bouwen. Desondanks ze wel het uiterlijk van je stad extreem verpesten.

Ubisoft heeft ook niet stilgezeten en eindelijk een co-op modus toegevoegd aan de game. Vanaf nu kan je samen met vrienden onderhandelen en ondertussen je eigen stad opbouwen. Dit kan met maximaal vier mensen online. Dit wil dus zeggen dat iedereen een versie van Anno 1800 nodig heeft om samen te spelen. Tijd om je vrienden uit te dagen om de mooiste en grootste stad ooit te bouwen! Want Anno 1800 is zelfs nog leuker met meerdere personen!

Een nadeel is wel dat je ondertussen zoveel werelden tot je beschikking hebt, dat je niet op meerdere plaatsen tegelijkertijd kan zijn. De meldingen van branden of vernielde schepen op andere locaties blijven binnenstromen. Het is ook niet altijd handig om van eiland naar eiland te springen. Het is dus aangeraden om elke DLC in een ander opslagbestand te spelen. Zodat je de controle niet verliest over al je steden en je volledig kan genieten van elke verhaallijn.

Een ander probleem is dat je niet direct de uitbreiding kan spelen bij het opstarten van een nieuw spel. Net zoals bij Botanica is het de bedoeling dat je een bepaald aantal ingenieurs in je stad hebt wonen vooraleer je op expeditie kan gaan. Als de uitbreiding niet direct start, hoef je je dus geen zorgen te maken. Maar zelfs met mods kan het een eeuwigheid duren voor je dit doel bereikt hebt. Dit is vrij zonde voor de mensen die er direct willen invliegen.

Wie echt niet genoeg kan krijgen van The Passage, moet zeker een kijkje nemen naar het nieuwe Holiday Pack. Ubisoft komt met een uitbreiding die perfect in de kerstsfeer past. Net zoals bij Botanica krijg je een hele boel nieuwe, mooie ornamenten om je stad mee op te vrolijken. Prachtige kerstmarkten, kerstbomen en sneeuwmannen staan op je te wachten.

Daarnaast hoef je niet bang te zijn dat The Passage het einde van Anno 1800 inluidt. Het team achter de game beloofde het publiek om zeker in 2020 verder te werken aan de game.

The Passage is een geweldige toevoeging aan Anno 1800. Er is een heel nieuwe verhaallijn en de stad in het koude noorden heeft zijn eigen uitdagingen. Er wordt een heel nieuw eiland aan de game toegevoegd dat je weer kan volbouwen zoals je zelf wil. The Passage past ook perfect in de kerstsfeer en is ideaal om te spelen in de winter. Maar Ubisoft speelt op veilig door de uitbreiding te laten lijken op Sunken Treasure. De manier van spelen blijft dus volledig hetzelfde, maar dit is zeker niet erg want het eiland lijkt helemaal niet op zijn voorgangers. Integendeel, er staan veel moeilijke missies op je te wachten die de moeite waard zijn. Verwacht dus niet alleen ornamenten zoals bij Botanica maar veel meer. Het grote nadeel is wel de chaos aan meldingen die je krijgt van andere steden tijdens het spelen. De game wordt een stuk complexer met de nieuwe uitbreiding maar dit zorgt net voor een grotere uitdaging.