Recensie: Anno 1800: DLC Bright Harvest | 3 hartjes

Recensie: Anno 1800: DLC Bright Harvest

Anno 1800 is een simulatiegame die begin 2019 is uitgebracht. Alles draait om het uitbouwen van een stad tijdens de industriële revolutie. Om dit te kunnen doen, moet je belastingen innen van de burgers die er wonen, onderhandelingen aangaan met andere continenten en de wereld verder koloniseren. Er was al oneindig veel te doen in het spel maar Ubisoft is niet bij de pakken blijven zitten. Hoe ver staat het vandaag de dag met Anno 1800?

Het was één van de betere simulatiegames die vorig jaar was uitgebracht. Anno 1800 heeft dan ook super veel inhoud en het spel uitspelen is enorm uitdagend. Op zich ben je al uren zoet met de basis game alleen. Maar in 2019 kwam Ubisoft ook met de eerste Season Pass met Sunken Treasure, Botanica en The Passage. In Botanica kwamen er veel nieuwe, mooie elementen bij die ervoor zorgden dat je stad culturele bonuspunten scoorde, zoals de dierentuin en het museum. Met The Passage kon je dan weer naar het verre noorden reizen en een heel tentenkamp opzetten. De makers van Anno 1800 beloofden om dit jaar verder te werken aan de game. Dit resulteerde in een tweede Season Pass met nieuwe DLC's namelijk Seat of Power, Bright Harvest en Land of Lions. In Seat of Power, dat uitkwam in maart, draaide alles rond het bouwen van een paleis. In Bright Harvest gaat de game dieper in op het boerenleven. De laatste DLC, Land of Lions, zal waarschijnlijk sterk lijken op The Passage maar is voorlopig nog niet uitgekomen. Het is de bedoeling dat je de Season Pass volledig koopt zodat je telkens drie DLC's hebt, maar het is ook mogelijk om ze apart te kopen. Zo kan je zelf kiezen welke uitbreiding bij je eigen manier van spelen past.

Bright Harvest is uitgekomen in juni en draait volledig rond tractors, olieraffinaderijen en silo's. De agricultuur speelt nu eenmaal een belangrijke rol doorheen heel de geschiedenis. Het boerenleven kon dan ook niet ontbreken in Anno 1800. Wat heeft de DLC nu eigenlijk te bieden? Bright Harvest begint met een queeste van een eigenares van een varkensstal. Zij vraagt aan jou, de eigenaar van de stad, of het mogelijk is om een silo te bouwen. Zo kan de productie worden opgedreven met honderd procent. De tweede stap is de bouw van tractoren. Wanneer je aan vijfhonderd ingenieurs zit, krijg je blauwdrukken voor nieuwe technologie. Maar voor een tractor heb je natuurlijk olie nodig en om olie te verkrijgen moet je een olieraffinaderij bouwen. Op zich veranderd er aan de game niet zo veel op dat vlak. Je moet zien dat je bepaalde producten produceert om je stad levende te houden. Dit was eigenlijk al het basisidee van de hele game. De DLC is eerder bedoeld om de productie een beetje sneller te doen gaan. Want één van de grote problemen van Anno 1800 is de traagheid van het produceren en verzamelen van voorwerpen. Zo heb je wel langer speelplezier, maar duurt het eeuwen om de stad uit te bouwen. Een manier om alles vlotter te doen gaan, zijn mods, maar natuurlijk blijft gewoon spelen het leukste. Bright Harvest is dus eigenlijk eerder een extra voordeel voor de game dan echt een verhaallijn. Zo hoef je minder gebouwen neer te zetten om dezelfde productiviteit te krijgen. Op die manier kun je meer graan en varkensvlees verzamelen bijvoorbeeld.

Als we Bright Harvest nu vergelijken met de andere DLC's is deze dus eigenlijk het minst interessant. Het valt een beetje te vergelijken met Botanica. Het geeft een extra dimensie aan de game en heeft wel een functie, maar inhoudelijk is het vrij teleurstellend. Je ziet de tractors dus wel rondrijden en ze zorgen voor een betere productie maar eigenlijk zijn het puur decoratieve elementen. Botanica gaf dan tenminste nog extra leuke gebouwen zoals de dierentuin en de mogelijkheid om op expeditie te gaan. De betere DLC's blijven Sunken Treasure en The Passage, die je toegang gaven tot een volledig leeg en nieuw eiland om vol te bouwen. Het is dus niet aangeraden om Bright Harvest apart te kopen. In de Season Pass zelf is het wel een leuke toevoeging.

Zoals aangehaald bij de vorige DLC's is dat al die uitbreidingen net iets te overweldigend zijn. Het probleem is dat de meldingen van andere continenten blijven binnenstromen. Bijvoorbeeld wanneer een boot gezonken is of iemand je wilt contacteren om een onderhandeling aan te gaan op een eiland waar je niet bent. Een probleem dat Ubisoft ondertussen nog niet aangepast heeft. Het bederft eigenlijk het spelplezier omdat je zo constant moet wisselen tussen werelden om die zaken op te lossen. Bovendien wordt de game met al die DLC's steeds zwaarder om te spelen voor simpele laptops. De enige oplossing is om elke uitbreiding in een ander spelbestand te spelen. Zo kun je van alle versies optimaal genieten zonder al die opdringende meldingen.

Een ander blijvend kenmerk is dat je bijna alle DLC's pas kan spelen als je een bepaald aantal wonende ingenieurs in je stad hebt zitten. Dit was ook al bij de eerste Season Pass zo en blijft doorleven bij de tweede. Wie er dus snel wilt invliegen, zal teleurgesteld zijn. Het duurt een eeuwigheid vooraleer je aan die doelstelling komt, ook al gebruik je mods. Dit maakt wel dat de game uitdagender is en de speelduur langer. Zo geef je minder snel op omdat er nog veel moois in het verschiet ligt. Dus ook al heb je de DLC Bright Harvest, dan moet je nog steeds op de traditionele manier producten verzamelen om de uitbreiding vrij te spelen.

Bright Harvest is dus eigenlijk een kleinere DLC die je moet helpen bij het produceren van meer goederen. In het pakket zitten ook enkele kleinere decoratieve elementen maar daar is dan ook alles mee gezegd. De uitbreiding is dus eigenlijk de minst interessante tot nu toe. Het levert wel enkele voordelen op, maar die hadden eigenlijk al in de basis game moeten zitten. Nu is het wachten op de (voorlopig) laatste DLC: Land of Lions.

Recensie: Anno 1800: DLC Bright Harvest