Recensie: 51 Wordwide Games | 4 hartjes

Recensie: 51 Wordwide Games | 4 hartjes

Iedereen kent het wel, de gezellige spelletjesavonden onder vrienden of familie. Om de zoveel tijd komt Monopoly, mens erger je niet of schaken nog eens boven. Nintendo komt met 51 Worldwide Games waarin je kan genieten van elk denkbaar spelletje. Zo keren niet alleen oude gezelschapspelletjes terug maar leer je ook totaal nieuwe kennen! Tijd dus om de spelletjesavonden nieuw leven in te blazen op de Nintendo Switch!

51 Worldwide Games begint met het kiezen van een eigen gepersonaliseerde pion. Er zijn verschillende figuurtjes mogelijk en je kan zelfs opgeven wat je lievelingseten en grootste wens is. Dit komt later van pas als je online speelt met mensen die dezelfde interesses hebben. Wat kan je nu eigenlijk spelen? Er is een variatie, zoals de titel al doet uitschijnen, in 51 gezelschapspelletjes. Zo zitten er klassiekers in als mens erger je niet, biljart, tafelvoetbal en schaken. Er zitten ook spelletjes in die fysiek leuk zijn zoals bowlen, mini golf en tennis. 51 Worldwide Games doet dus vrij hard denken aan eerdere versies van Nintendo zoals Wii Sports. Zo kon je via Wii Sports ook genieten van een potje bowlen of tennissen. Daarnaast zijn er typische kaartenspelletjes zoals poker en president. Maar er zitten eveneens onderdelen in die minder bekend zijn. Zo is er ballenbak waarin je balletjes met dezelfde kleur moet combineren of een schuifpuzzel waarin je diamanten moet verzamelen. De titel van de game doet uitschijnen dat er maar 51 spelletjes zijn, toch zijn er in werkelijkheid veel meer. Dit komt omdat elk onderdeel verschillende moeilijkheidstanden heeft en ook verschillende manieren om het spel te spelen. Zo kan je en autootje besturen op een racebaan maar heb je de mogelijkheid om tussen verschillende racebanen te kiezen. Daarnaast kun je spelletjes op meerdere niveaus spelen met telkens een moeilijkere tegenstander. Het doel van 51 WorldWide Games is dus overal een trofee te behalen. Een enorme uitdaging want niet elk spelletje is even gemakkelijk. Er is dus meer variatie dan op het eerste gezicht lijkt. Voor elke speler is er wat wils, van simpel tot heel uitdagend. Geen enkel spelletje is saai of overbodig in deze game.

Er zijn natuurlijk ook spelletjes bij die van heel andere werelddelen komen en dus veel minder bekend zijn. Maar de poppetjes staan hiervoor klaar om je op weg te helpen. Zij geven telkens op een leuke en grappige manier weer hoe elk spelletje werkt. Natuurlijk hoef je niet naar deze uitleg te luisteren, maar soms geven ze informatie of leuke feitjes over hoe een gezelschapspelletje is ontstaan. De uitleg is ook steeds raadpleegbaar als je de intro per ongeluk hebt overgeslagen. Je kunt ook steeds meer poppetjes vrijspelen op de wereldbol en deze ook telkens uitnodigen om met je te spelen. Zo kan je spelen tegen een pion die lijkt op een kindje of een oudere vrouw. Als de uitleg toch niet genoeg is, is er vaak de mogelijkheid om gebruik te maken van hints. Zit je toch vast, dan helpt de game je dus een handje.

Een ander leuk element is de muziek. Er zijn verschillende deuntjes die zijn aangepast aan elk spelletje dat je speelt. Zo is er bij het kaartenspel oorlogje een uitdagend muziekje waarbij je het gevoel hebt dat ridders juichen terwijl je elke keer een beurt wint. Dit geeft een extra dimensie aan de game.

Er zijn verschillende manieren om te spelen. Zo kan je gewoon met de Switch in je handen overal en op elke locatie spelen waar Wi-Fi is. Daarnaast kan je natuurlijk de game via de tv uitproberen met de losse Joy-Cons. Maar een leuke verassing is ook het feit dat je het touchscreen van de Switch kan gebruiken. Dit is zeer fijn en uitdagend bij spelletjes zoals airhockey. Natuurlijk is een screenprotector wel aangeraden want met vrienden kan het er hevig aan toe gaan. Maar zo kun je dus telkens kiezen welk spelletje bij je eigen voorkeur van spelen past. Er is wel een nadeel. Op de Nintendo Switch Lite ben je beperkter dan op de grote. Het is niet mogelijk om de Joy-Cons los te maken waardoor spelletjes als bowling niet echt speelbaar zijn. 51 Wordwide Games is dus eerder een aanrader voor mensen die een gewone Switch bezitten. Omdat met de losse Joy-Cons spelen gewoonweg leuker is bij sommige onderdelen in 51 Worldwide Games.

Je kan zowel lokaal als online multiplayer spelen. Vergeet niet dat je hiervoor een online abonnement nodig hebt. Want de game is leuk om individueel te spelen maar des te leuker met vrienden. Ook hier zijn er verschillende manieren om te spelen. Als je met vrienden lokaal speelt, veranderd ook het speelveld. Zo kan je het spelbord beter van bovenaf zien bij schaken bijvoorbeeld. Het is lokaal ook mogelijk om verschillende consoles met elkaar te verbinden en dus een groot speelveld te creëren oftewel mozaïekstijl. Zo kan je om te vissen een grote rivier maken door vier consoles naast elkaar te leggen op tafel. Er zijn dus super veel combinaties om lokaal te spelen. Online loopt het een beetje anders. Je kan met vreemden spelen door verzoeken te sturen of met vrienden. Het is de bedoeling dat je met vier kan spelen, maar veel spelletjes, zoals tafelvoetbal, zijn enkel bedoeld om met twee te proberen. Dit is wel spijtig want bepaalde spelletjes zijn nu eenmaal leuker met meerdere personen. Als je met drie vrienden bent, kan je bijvoorbeeld maar kiezen uit drie spelletjes om uit te proberen.

51 Wordwide Games is dus een leuke klassieker om in de kast te hebben staan. Je ervaart niet alleen de nostalgie van oude spelletjes maar leert ook een heleboel nieuwe kennen. Met de nodige uitleg natuurlijk. Want ook al ziet de game er simpel uit, het heeft veel meer te bieden dan op het eerste gezicht lijkt. Dus nestel je met je familie of vrienden op de bank en geniet van een moderne spelletjesavond! En er is genoeg keuze voor ieder familielid om de nodige discussies te voorkomen. 51 Worldwide Games is wel een aanrader op de gewone Switch maar minder op de Switch Lite omdat je dan niet met losse Joy-Cons kan spelen. Bovendien heb je minder keuze uit spelletjes als je met meer dan twee personen bent.

Recensie: 51 Wordwide Games | 4 hartjes