Recensie: Pokémon Sword: The Isle of Armor | 4 hartjes

De gameserie van Pokémon kent enorm veel spelletjes voor verschillende consoles en is een franchise die al heel lang blijft voortleven. Maar nog nooit eerder kwam Nintendo met een uitbreidingspas in de Pokémongames. Voor de eerste keer in de geschiedenis is er dus extra content voor Pokémon Sword en Shield! Wie dus de basis game heeft uitgespeeld en alle pokémon heeft verzameld, krijgt een heel nieuwe uitdaging! Deze keer kom je terecht op The Isle of Armor, een eiland vol met stranden, een bos en woestijngebied. En dit betekent dus weer een heleboel nieuwe pokémon om te vangen!

Nintendo komt met twee aangekondigde uitbreidingen voor Pokémon Sword en Shield, namelijk The Isle of Armor en The Crown Tundra. De eerste is momenteel uitgebracht maar het is nog wachten op de tweede. Wat houdt nu de nieuwe DLC van Pokémon Sword in? Je wordt als speler gedropt op een klein, tropisch eiland dat buiten Galar ligt. Daar leer je het kleurrijke meisje Klara kennen. Zij maakt deel uit van een groepje leerlingen onder de oude trainer Mustard. Al snel ga je deel uitmaken van de bende, maar daar is Klara het niet echt mee eens. Zij ziet jou als een nieuwe concurrente en beseft nu dat ze veel harder zal moeten werken. Mustard geeft iedereen drie opdrachten en Klara zal er alles aan doen om je te saboteren, want de winnaar krijgt een speciaal cadeau. Deze verrassing zal een grote rol spelen in het verhaal en laten we zeggen dat er heel veel training bij komt kijken.

Het belangrijkste onderdeel van Pokémon zijn de pokémon zelf natuurlijk. Je krijgt een heel nieuwe Pokédex met zowel oude als nieuwe pokémon. In totaal zijn er net iets meer dan honderd te verzamelen (waarvan de meeste wel oude pokémon zijn). Op het eiland vind je onder andere Pikachu maar krijg je ook de keuze tussen Bulbasaur en Squirtle. Maar vergis je niet, de speelruimte op het nieuwe eiland is niet groot. Verwacht dus niet evenveel speelplezier als in de basis game. The Isle of Armor is gewoon een grote Wild Area. Maar er is wel meer een gevoel van een open wereld. Je bent als speler niet meer zo strak gebonden aan het volgen van verschillende opdrachten. Er is eigenlijk maar 1 grote uitdaging die je moet uitspelen en je kan dus op je eigen gemak wat op het eiland ronddwalen. Er zijn wel enkele kleine quests maar die spelen zich in het begin van de DLC af zoals het verslaan van Slowpoke. Dit is meer als intro bedoeld voor het nieuwe eiland. Denk dus niet aan de typische uitdagingen in de arena die je gewend bent.

De gameplay blijft wel nog steeds exact hetzelfde. In Pokémon Sword en Shield trainde en verzamelde je pokémon en deze manier van spelen leeft door in de DLC. Je traint pokémon om hogerop te klimmen op het eiland en de lokale bevolking te verslaan. Je gaat dus telkens een battle aan met een pokémontrainer of een pokémon zelf. Als speler moet je kiezen welke actie je pokémon moet uitvoeren en het is de bedoeling zoveel mogelijk de HP van de tegenstander te laten dalen. Ook op het eiland kan je weer gebruik maken van de Gigantamax en je eigen pokémon uit Galar. Op zich is hier niets mis mee want het oude concept maakt dat de Pokémon franchise leuk blijft. Er zijn wel kleine aanpassingen en toevoegingen in The Isle of Armor. Een nieuwe verandering is dat je eindelijk met je pokémon kan gaan wandelen! Hiervoor kon je enkel interactief zijn op de kamping. De eerste pokémon uit je groep zal telkens met je meegaan en het eiland ontdekken. Daarnaast introduceert Honey, de vrouw van Mustard, Max Soup. Wanneer je deze soep aan een pokémon voert, dan zal er een Gigantamax vorm worden vrijgespeeld. Je moet hiervoor natuurlijk wel de nodige ingrediënten verzamelen. De DLC combineert dus oude elementen met nieuwe elementen die van pas komen om te kunnen vechten met andere pokémontrainers.

Echte nadelen aan The Isle of Armor zijn er niet. De oude manier van spelen blijft behouden. Er moet dan ook niets veranderd worden aan een goede gameplay. Maar de DLC kent wel een stuk meer (overbodige) dialoog. Je gaat eindeloze gesprekken aan met Mustard en de ergerlijke Klara. Bovendien houdt het verhaal weinig in. Het kleedt de DLC gewoon een beetje aan maar uiteindelijk is er maar één enkele grote uitdaging. Dit betekent ook dat de speelduur niet zo lang is. Verwacht enkele uurtjes naar gelang hoe ver je geraakt bent in de basis game. Als je de originele Pokémon game hebt uitgespeeld dan is het vrij makkelijk om de uitdaging in de DLC te verslaan. De moeilijkheidsgraad van The Isle of Armor is dus niet bepaald hoog. Natuurlijk kan je na het einde van de campagne wel je nieuwe Pokédex gaan aanvullen.

Het is wel belangrijk om te weten dat je de uitbreidingen niet kan verwisselen. Dit betekent dat je niet de DLC van Pokémon Shield kan toepassen op de basis game van Pokémon Sword of vice versa! Bovendien is het ook leuk om te weten dat er een extraatje zit bij de uitbreidingspas. Met een toegevoegde code krijg je er een schattig Pikachu en Eevee-uniform bij!

The Isle of Armor is dus een leuke, nieuwe toevoeging voor iedereen die de basis game heeft uitgespeeld. Het geeft een nieuwe uitdaging en een heleboel nieuwe pokémon om je Pokédex mee te vullen. Bovendien is het eiland een Wild Area waardoor je vrij kunt rondlopen en genieten van de omgeving. Maar verwacht van de DLC nu ook niet veel meer dan dit. Er is wel een verhaal maar dit betekent inhoudelijk niet zoveel en de arena's zijn op het eiland niet te bespeuren. Je bent met de DLC waarschijnlijk wel enkele uren zoet als je de champion bent, maar daar blijft het bij. Want de pokémon van Mustard en Klara zijn maar level 60. Dan is het nu wachten op The Crown Tundra dat zich hopelijk zal afspelen in een koude wereld vol met sneeuwgebieden.