Recensie: Star Wars: Squadrons | 4 hartjes

Wie heeft de films van Star Wars nog niet gezien en gedacht: ik wil ook zo een starfighter besturen! Dit zal waarschijnlijk nog voor lange tijd een droom blijven, maar de nieuwe game van Electronic Arts komt toch al dicht in de buurt. Met Star Wars: Squadrons kan je eindelijk een piloot zijn en zelf gevechten aangaan op leven en dood! Bovendien speel je niet alleen vanuit de cockpit op een tv-scherm, maar kan je dit zelfs in virtual reality doen!

In het begin van Star Wars: Squadrons krijg je de optie om een Imperial of een rebel pilot te zijn. Deze keuze maakt uiteindelijk niet zoveel uit, omdat er steeds gewisseld wordt van perspectief. Zo speel je eerst als een Imperial pilot, ook al kies je voor de rebellen. Dit is wel zonde voor de spelers onder ons die niet graag de vijand willen zijn. Het spel start pas echt wanneer je je personage hebt gekozen en voor de nodige aanpassingen hebt gezorgd. Het leuke aan Star Wars: Squadrons is dat je ook voor coole, vrouwelijke karakters kan gaan! Alleen is hier niet altijd iets van te merken in de game zelf. Je speelt dan ook vanuit het perspectief van de ogen van de piloot.

Maar eenmaal in de proloog word je al direct voor de leeuwen gegooid. Als speler ga je instant op missie om het rebellenkamp aan te vallen. In dit gevecht leer je gelukkig wel de nodige controls om het enorme gevaarte te besturen. Dit gebeurt grotendeels met de joysticks wat betreft vliegen. Daarnaast zal je af en toe de laser moeten herladen of kapotte onderdelen herstellen. Op zich is de gameplay dus vrij makkelijk en vergt niet al te veel concentratie. Hetgeen wat dan wel meer uitdagend is, is het aanvallen van vijanden. Deze worden als kleine objecten weergegeven die stevig van links naar rechts vliegen. Als speler is het de bedoeling om zo snel mogelijk te reageren en je tegenstander met lasers uit te schakelen. Dit kost dan wél enige oefening. Gelukkig kan je via een simpele knop zoeken naar de dichtstbijzijnde vijand. Het is dan nog enkel aan jou om in de juiste richting te blijven sturen. Hierbij is het dus belangrijk om snel te zijn, want voor je het weet ben je de vijand alweer uit het oog verloren. Maar eenmaal je de gameplay onder de knie krijgt, kan je wel wat adrenaline verwachten. De euforie is dan ook groot als de eerste vijand neergaat! Het is natuurlijk ook mogelijk om zelf dood te gaan, maar de game slaat automatisch op. Zo hoef je niet heel de tijd opnieuw te beginnen (maar je hebt wel de keuze om dit te doen). Als je jezelf toch staande weet te houden kan je na een tijdje voordelen kopen zoals betere raketten en lasers.

Wanneer je de proloog uitspeelt, heb je de mogelijkheid om zelf missies te kiezen. Via een hologram en andere technische snufjes, zullen teamleden je in de juiste richting wijzen. Dit team is dan weer wel bepaald door de keuze die je in het begin maakte. De uiteindelijke single-player story bestaat uit een proloog en 14 missies. Dus een heleboel gevechten waar je als speler je gang kan gaan. Electronic Arts is met andere woorden helemaal geslaagd wat dit onderdeel betreft. Star Wars: Squadrons geeft je echt een gevoel van nostalgie, gemixt met de kick om te winnen!

Is er naast het vliegen dan ook een verhaallijn? Ja, maar deze is vrij voorspelbaar en trekt niet echt de aandacht. Het echte doel van Star Wars: Squadrons is nu eenmaal rondvliegen en vijanden uitschakelen. De game zelf en de fragmenten van de verhaallijn zijn erg gedetailleerd uitgewerkt. De typische ruimteschepen van Star Wars zijn perfect nagebouwd en lijken levensecht. Zo zit je de ene keer in een TIE fighter en de andere keer in een X-wing. De scènes zijn dan ook om bij weg te dromen. Maar soms komen de personages nogal houterig over. Er zit weinig emotie in wat betreft conversaties. De karakters op zich zijn dus niet veelzeggend. Ze spreken ook monotoon en de gezichtsuitdrukkingen zijn maar vaag. De verhaallijn trekt gewoonweg niet de aandacht van de speler. Op zich is dit wel een spijtig puntje. Maar dit is niet het belangrijkste deel in de game en het vliegen maakt dit dan weer goed.

Naast de optie om de verhaallijn te spelen, is het ook mogelijk om te kiezen voor een multiplayermodus. Hierbij kan je met vrienden spelen en kiezen uit verschillende opties. Je bent met andere woorden dus niet echt verplicht om de verhaallijn te volgen. En wat als je dan ervaring mist? Daarvoor komt Electronic Arts met een oplossing: training. Voordat je met vrienden speelt, kan je kiezen om eventjes te trainen en de controls onder de knie te krijgen. Zo kan je rustig aan je skills opbouwen.

Er is ook de mogelijkheid om in virtual reality te spelen. Dit geeft een stuk meer dimensie aan de game en zorgt ervoor dat je wilt blijven spelen. Zo lijkt het dan ook alsof je echt in het schip zit. Deze manier van gamen is op zich wel leuk, maar niet voor iedereen aan te raden. De beelden zijn soms misselijkmakend en zorgen voor duizeligheid, omdat je als speler veel te snel van plaats verwisseld in de ruimte. Als je hier snel gevoelig voor bent, dan is Star Wars: Squadrons geen ideale game om in dit perspectief te spelen. Bovendien kijk je steeds vanuit hetzelfde invalshoek (van de piloot) en mis je dus niets. Alleen heb je natuurlijk wel de optie om meer rond te kijken.

Star Wars: Squadrons is dus een leuke game voor de filmfanaten onder ons. Het spel dompelt je helemaal onder in het leven van een Star Wars piloot. Een droom die voor velen van ons uitkomt! De gameplay is erg fijn en de graphics zijn super gedetailleerd. Bovendien kan je zelfs genieten met vrienden nadat je de game hebt uitgespeeld! Dit alles voor een onverwachts lage prijs. Alleen kon de verhaallijn wel wat beter en missen de personages wat karakter.