Recensie: Super Mario 3D World + Bowser's Fury | 4 hartjes

2021 zal voor Nintendo waarschijnlijk een jaar vol met heruitgebrachte games zijn. Vorig jaar trachtte het bedrijf dit al te doen met de serie van Zelda. Het ziet er naar uit dat ook de oude games van Mario plots opnieuw zullen verschijnen op de Nintendo Switch. Zo maakt Super Mario 3D World opnieuw zijn intrede dit jaar!

Iedereen weet dat de originele Super Mario spelletjes vooral in 2D zijn ontworpen. Nintendo probeerde bij de Nintendo 3DS eens uit een andere hoek te komen en Mario en zijn vrienden in een 3D wereld te stoppen. Dit maakte Super Mario 3D Land revolutionair. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven voor de Wii U en ook deze versie kende een succes. Die laatste klassieker, Super Mario 3D World, keert uiteindelijk terug op de Nintendo Switch en kreeg de naam Super Mario 3D World + Bowser's Fury. Het spel bestaat dus al sinds 2013, maar wordt opnieuw uitgebracht met een extraatje.

Het spel begint, net zoals bijna bij elke Super Mario game, op een feestje bij het kasteel van prinses Peach. Er is een groot vuurwerk gaande buiten en Mario, Luigi en Toad zijn natuurlijk van de partij. Plots vindt de bende een doorzichtige pijp die ze weten op te knappen. Uit deze pijp verschijnt een zogenaamde Sprixie, een klein feetje dat gevangen zat door Bowser. Het is aan jou de taak om alle kleine feeën te verzamelen en Bowser te verslaan. De rest van het spel is een traditioneel succesverhaal van Nintendo. Er zijn verschillende werelden met elk hun karakteristieke levels. Die levels moet je niet alleen uitspelen zonder te veel levens te verliezen, maar het is ook de bedoeling dat je groene sterren en stickers verzamelt. Ditmaal spring je alleen niet van platform naar platform, maar kan je vrij rondlopen en moet je het einde van het level zelf zien te vinden.

Toch kent Super Mario 3D World ook bizarre levels die de game vernieuwend maken. Zo is er een level om op een soort dinosaurus door het water heen te zwemmen en obstakels te vermijden. Daarnaast zit er ook een verwijzing in naar de bekende game Captain Toad: Treasure Tracker, waarbij je met Toad sterren moet verzamelen op een kubusvormig platform. Dit geeft een frisse toets aan de serie zonder het traditionele element weg te halen.

De 3D wereld maakt deze Super Mario game sowieso al uniek, maar dit is niet de enige troef. Het is mogelijk om te transformeren in 'Kat-Mario'. In deze vorm kan je als speler muren beklimmen en plaatsen ontdekken die normaal gezien niet toegankelijk zijn. Je kan dus beslissen om vijanden te ontwijken en direct omhoog te klimmen in plaats van de moeilijke weg te nemen. Maar natuurlijk mis je hierbij wel een weg vol met muntjes en sterren. Het leuke is ook dat het thema van de katten wordt doorgetrokken in heel de wereld en dat de vijanden vanaf nu rondlopen in kattenpakjes. Daarnaast ben je niet enkel beperkt om te kiezen tussen Mario en Luigi. Deze keer kan je ook met een heleboel andere figuurtjes spelen zoals prinses Peach.

Een klein nadeel aan de game zijn wel de graphics. Je merkt af en toe als speler dat de game ooit bedoeld was voor een andere console. Heel soms zijn de beelden wazig en lijkt het alsof je door een glazen bol heen kijkt. Dit effect komt minder naar voren bij het spelen zelf, maar eerder bij het keuzemenu wanneer de werelden en de levels getoond worden.

Bovendien kan je als fan jezelf afvragen in hoeverre deze remasters nog aanvaardbaar zijn. Het bedrijf lijkt met steeds minder nieuwe content te komen wat betreft de originele franchise. En als er dan al een nieuw spel verschijnt, dan heeft het nog weinig weg van een platformgame. Is Super Mario 3D World + Bowser's Fury een game waar we eigenlijk op zaten te wachten? Enerzijds ja, omdat de oude games waarschijnlijk nooit echt uit de mode zullen zijn en het pure nostalgie is. Anderzijds nee, want deze versies zijn al eens gespeeld door de oudere generatie van Nintendofans en zijn eigenlijk een totale remake.

Waar veel spelers wel op zitten te wachten is het onderdeel van Bowser's Fury. In het nieuwe verhaal zit de kleine Bowser met een groot probleem opgescheept. Zijn vader is in een woest, groot en donker beest veranderd. Mario gaat uiteindelijk samenwerken met de kleine Bowser om zijn vader te redden. Je speelt opnieuw in een wereld waarin katten centraal staan, maar je krijgt een heel andere aankleding. Daarnaast kan Mario ook nog steeds zelf in een kat veranderen. Bowser's Fury is vooral interessant voor kinderen omdat je hulp krijgt van baby Bowser bij het verslaan van vijanden. De game wordt dus plots een heleboel makkelijker, terwijl je in Super Mario 3D World er alleen voor staat om gemeneriken uit de weg te ruimen. Als volwassene kan je dit onderdeel natuurlijk wel uitschakelen, maar het is leuk om eens niet op al die obstakels te letten. Bowser's Fury is dus echt wel een leuke extra bij de rest van de game en zorgt ervoor dat je blijft spelen. In deze wereld, kan je tegenover de rest van de game, wel maar met twee in plaats van vier spelers spelen.

Nintendo heeft met Super Mario 3D World + Bowser's Fury een leuke klassieker opnieuw uitgebracht. De game is eerder een traditionele versie van de Mario spelletjes maar met hier en daar vernieuwende elementen. Wie wil er nu eens niet Mario in een kattenpakje zien? Maar echt super vernieuwend is het spel nu ook weer niet. Het is grotendeels een remake van de originele Super Mario 3D World. Wil je graag nog eens een nostalgische platformgame spelen, dan ben je hier op de juiste plaats. Daarbij is Bowser's Fury echt wel een leuke extra. Maar als je toch eerder fan bent van de echt nieuwe games, zoals Super Mario Odyssey, dan is Super Mario 3D World + Bowser's Fury waarschijnlijk niets voor jou.