Recensie: Story of Seasons: Pioneers of Olive Town | 5 hartjes

Er zijn al vrij veel boerderijgames op de markt, maar zelden eentje die zich echt afspeelt in een mooie 3D wereld. Story of Seasons: Pioneers of Olive Town, uitgebracht door Marvelous Europe, is een excellent voorbeeld van zo een game. Het dompelt je onder in het typische boerderijbestaan met velden, koeien en een verouderde boerderij die dringend opgeknapt moet worden. En dat alles vormgegeven in een leuk stadje vol met fijne verhalen die op je staan te wachten.

Voor oudere gamers zal de naam Harvest Moon waarschijnlijk een belletje doen rinkelen. Sinds 2014 kreeg deze game een nieuwe naam vanwege auteursrechten, namelijk Story of Seasons. De serie kent eigenlijk al een lange geschiedenis sinds de SNES. De naam Harvest Moon zelf blijft bestaan, maar wordt een 'vernieuwende' serie door een ander bedrijf ontwikkeld.

Story of Seasons: Pioneers of Olive Town is een traditionele boerderijgame. Het spel start met een korte intro waarin je kan kiezen hoe je karakter wordt vormgegeven. Het leuke is dat je zowel als man of als vrouw kan spelen. In de begintijd van de serie waren dit meestal enkel mannelijke figuren die de plak zwaaiden. Daarna vertrek je op weg richting Olive Town via een scooter naar keuze. Eenmaal aangekomen helpt de burgemeester je op weg om de boerderij in te richten die ooit van je opa was. De verhaallijn is dus zeer kenmerkend. Het is aan jou als speler om niet alleen de boerderij, maar ook de stad opnieuw leven in te blazen.

Op het vlak van gameplay heeft het spel sterk iets weg van Stardew Valley maar dan in een 3D wereld. Bijna elke dag sta je op met een nieuw advies van de burgemeester die je bijstaat met al je problemen. Langzaamaan leer je kippen te temmen, groenten te oogsten en in de mijn op ontdekking te gaan. Story of Seasons heeft dus een variëteit aan acties die je kan ondernemen zonder dat het te overweldigend wordt. Het boerderijleven kent dan ook meerdere aspecten waaronder financiën. Vooral je kennis van het management zal met andere woorden een belangrijke rol spelen. Zaden kosten wel wat als investering, maar brengen nog veel meer op. Natuurlijk groeien planten niet van de ene dag op de andere en zal je dus goed moeten omspringen met je budget tussendoor. Hetzelfde geldt voor je veestapel. Dieren zijn een dure investering maar leveren op lange termijn veel geld op. Je moet als speler dus vooruitdenkend zijn.

Story of Seasons biedt, net zoals de meeste andere boerderijgames, genoeg variatie om te blijven boeien. Je hebt elke dag vaste taken in de game die moeten worden volbracht, maar je kan even goed ook zelf op avontuur gaan. Na het zaaien, planten en aaien van de dieren is het mogelijk om te gaan winkelen of materiaal te verzamelen. Als je bijvoorbeeld genoeg hout bijeenraapt, kan je nieuwe gebouwen vrijspelen door een bezoekje te brengen aan de doe-het-zelfzaak in de stad. Laat vanaf dan je creatieve vrijheid de loop om de boerderij in te richten met (zelfgemaakte) meubels. Of je kan kiezen om edelmetalen te gaan ontginnen in de mijnen.

Het hoofddoel van de game mag dan wel het uitbouwen van je bedrijf zijn, maar de stad zelf speelt ook een belangrijke rol. Door geleidelijk aan mensen te leren kennen en op ontdekking uit te gaan, leer je al snel dat er leuke verhalen te vinden zijn. Via deze verhalen speel je dan nieuwe delen vrij in Olive Town.

De stijl van Story of Seasons is mega schattig. De kippetjes zijn precies een bolletje van veren. Ook op de rest van de boerderij lopen kleine wezens rond zoals vogeltjes en eekhoorntjes. Je karakter zelf kan dan niet gedetailleerd worden bewerkt, het is fantastisch vormgegeven. De game heeft ook een mooi kleurenpalet en is een streling voor het oog. Het lijkt alsof je echt op de boerderij bezig bent en de uren vliegen voorbij zonder dat je het door hebt. Vooral het geleidelijk aan zien veranderen van je bedrijf is een prachtige ervaring.

Daarnaast zijn er nog andere leuke elementen die niets met het boerenleven te maken hebben. Je kan bijvoorbeeld een huisdier adopteren en hiermee een uitstapje maken aan de leiband. Maar ook het museum is een fijne afwisseling. Net zoals in Animal Crossing is het de bedoeling dat je dieren, foto's en unieke objecten verzamelt. Deze komen dan terecht in de tentoonstellingszaal. Foto's nemen kan met de camera en dit geeft je dus een nieuwe activiteit om tussendoor te ondernemen. Je bent dus niet gebonden aan het verhaal zelf en je kan zelf kiezen als speler wat je wilt doen. Story of Seasons mag dan geen open wereld hebben, het kent wel een maximale ervaring van vrijheid. Zo kan je de hele dag zaaien en oogsten maar ook genieten van wat het stadsleven te bieden heeft.

Er is wel een irritatiepunt aan de game en dit zijn de laadschermen. Telkens wanneer je naar de stad gaat of naar de winkel, zal er een laadscherm verschijnen van enkele seconden. Het probleem is dat de wereld niet zo groot is waardoor je steeds van deel naar deel moet reizen. Dit doet afbreuk aan de ervaring. Gelukkig komt Marvelous Europe binnenkort met een update waarbij de laadtijd zou moeten afnemen. Eenmaal dit verholpen is, is de game echt volmaakt!

Op zich is Story of Seasons: Pioneers of Olive Town dus een geslaagde boerderijgame. Het bevat alle elementen die verwacht worden van dit genre: planten, uitbreiden en geld verdienen. Aan een succesverhaal hoeft dan ook niets verandert te worden. Maar in werkelijkheid biedt het nog veel meer. Je kan als speler op ontdekking gaan en nieuwe personages leren kennen of gewoonweg je hond uitlaten. Bovendien maakt de stijl het spel net uniek. Je speelt in een gedetailleerde 3D-wereld vol met schattige wezentjes. Story of Seasons is dus zeker een aanrader voor iedereen die dol is op managementgames zoals Stardew Valley of Animal Crossing