Recensie: Harvest Moon: One World | 4 hartjes

Deze maand kwam Story of Seasons uit, maar ook een andere grote concurrent waarop de game origineel is gebaseerd, namelijk Harvest Moon, kondigde zijn terugkeer aan. De ene is een puur traditionele boerderijgame terwijl de andere net eruit springt vanwege zijn unieke karakter. De vraag is nu welke van de twee het beste is: de nieuwe of de oude vorm van Harvest Moon.

Harvest Moon is een game die al sinds 1996 bestaat maar sinds korte tijd is opgesplitst in Harvest Moon en Story of Seasons. Dit komt omdat de originele makers, Natsume Inc, liever een andere weg insloegen met hun game. Beiden zijn wel nog steeds boerderijgames die sterk op elkaar lijken maar toch verschillen kennen zoals de verhaallijn. Je ziet dan ook duidelijk dat de twee games ooit onder dezelfde naam werden gemaakt door de vormgeving van de dieren bijvoorbeeld.

Harvest Moon: One World begint met een korte intro over de godin van de oogst. In de wereld van de game zorgde zij voor het groeien van bloemen, groenten, fruit en andere planten. Op een dag verdween de godin, maar waarom is niet duidelijk. Na dit hele spektakel word je wakker in je eigen woning en ga je op zoek naar aardappelen voor het avondeten. Het bizarre aan Harvest Moon is, sinds de verdwijning van de godin, dat er enkel nog aardappelen groeien in de buurt. Tijdens je avontuur verschijnt er plots een klein elfje dat een nieuw zaadje overhandigd. Hierna kom je al snel te weten dat je uitverkoren bent om de godin opnieuw tot leven te wekken. Het is aan jou om verschillende medailles te verzamelen en deze te combineren zodat de godin terugkeert. Het gaat hier dus niet over een traditionele boerderijgame. Terwijl Story of Seasons eerder gericht is op het managen van een boerderij, gaat het in Harvest Moon puur over de verhaallijn. Het onderhouden van je bedrijf is dus niet zo heel belangrijk. De game is dan ook niet zo realistisch vanwege de magische elfjes ook al vormen ze een leuk en vernieuwend element.

Hoe zit het met de gameplay en wat is dan wel de bedoeling van Harvest Moon? Net zoals de verhaallijn doet vermoeden is Harvest Moon geen gewone boerderijgame. Je speelt in een grote wereld waarin je per nieuw ontdekt gebied opdrachten krijgt. Zo kom je bijvoorbeeld een jongeman tegen die koeien bezit. Deze koeien in kwestie zijn zeer ziek en je moet snel een medicijn vinden om ze te genezen. Dit kan door speciale magische zaadjes te laten groeien en de planten te voeren aan de dieren. De voortgang van Harvest Moon wordt dus bepaald door het oplossen van opdrachten. Je bent hier minder vrij om te doen wat je wilt ook al lijkt de game een open wereld te zijn. Het enige wat je echt doet is heen en weer rennen en dit is vrij lastig omdat het gebied zeer uitgestrekt is. Bovendien is de gameplay sterk bepaald door de dialogen. Je karakter kan dan wel niet praten, de burgers van Harvest Moon zijn echte spraakwatervallen. Verwacht dus niet dat je veel werk zal steken in de boerderij maar eerder in het onderhouden van sociale relaties en opdrachten die je krijgt van buren.

Hoe onderhoud je nu de boerderij? Je kan zaadjes kopen in de winkel maar de beste manier is om zelf op zoek te gaan. De kleine elfjes zijn overal in de wereld te vinden en staan klaar om je unieke zaadjes aan te bieden. Die kan je dan planten zodat er na enkele dagen een plantje verschijnt. Die plantjes kan je dan verkopen via een kist zodat je nieuwe zaden of dieren kan kopen. Maar omdat je zaadjes gratis kan krijgen is het nogal nutteloos om geld te verdienen. Harvest Moon is dus minder gericht op het managen van een bedrijf, maar het laten groeien van zaadjes hoort wel bij de opdrachten die je zal krijgen. Het vee verzorgen daarentegen heeft wel iets weg van een typische boerderijgame. Zo kan je schapen en koeien houden in een stal. Je moet de diertjes aaien en eten geven waarna ze melk en wol produceren. Omdat de game uniek is binnen zijn genre, heb je wel minder het idee dat je telkens dezelfde taken uitvoert. Wanneer je klaar bent met het verzorgen van de plantjes, ligt er nog een hele wereld met taken op je te wachten met de ene al wat vreemder dan de andere.

Net zoals bij Story of Seasons heeft de game een heel schattig uiterlijk maar dit spel is geïnspireerd op Japan. Ook hier zijn de diertjes dus zorgvuldig vormgegeven en kan je ze aaien. Alleen valt de totale vormgeving van Harvest Moon nogal tegen. De kleuren van het spel zijn heel fel en de afwerking kon echt wel beter. Zo zijn de huisjes beduidend slecht ontworpen voor een game uit 2021. Bovendien is er weinig tot geen decoratie zoals struikjes of bloemen wat de wereld nogal kaal maakt. Je koopt de game dus eerder voor de gameplay dan voor zijn uiterlijk.

Story of Seasons en Harvest Moon zijn allebei uitgekomen in maart, maar de vraag is nu welk spel daadwerkelijk de beste boerderijgame is. Dit is erg persoonlijk en hangt af van de gameplay. Speel je graag met een vaste verhaallijn en minder focus op het onderhouden van de boerderij dan is Harvest Moon de juiste keuze voor jou. Het is uniek, magisch en weet je te blijven boeien. Je kan schattige diertjes verzorgen en tegelijkertijd bizarre opdrachten voltooien door het helpen van je buren. Het boerderijleven komt hier dus minder sterk naar voor. Wat toch wel vreemd is voor een game die zo gepromoot wordt. Hou je eerder van managementgames dan zal Story of Seasons de perfecte game zijn voor je speelstijl. Die laatste dompelt je daadwerkelijk onder in het landelijke leven in een bruisende stad. Tegenover Harvest Moon is Story of Seasons ook veel mooier vormgegeven en loop je met plezier rond op je boerderij. Bovendien is een traditionele boerderijgame nog steeds de formule die de meeste gamers aantrekt binnen dit genre.