Recensie: Cooking Star Restaurant | 3 hartjes

Altijd al een eigen restaurant willen openen zonder levensechte verantwoordelijkheden? Dan is Cooking Star Restaurant mogelijk iets voor jou! In deze game kom je in aanraking met verschillende wereldkeukens en moet je leren koken tot je de beste chef van het land bent! Het is de bedoeling dat je klanten bediend, gerechten bereid en gasten rondleidt tot je een drukbezet en populair restaurant hebt.

In Cooking Star Restaurant draait dus alles rond je eigen bedrijf. Je speelt als de eigenaar, kok én bediende van een restaurant. Je moet met andere woorden de klanten bedienen, koken en gasten ontvangen. Hoe vaker je deze handelingen uitvoert, hoe hoger je op de carrièreladder zal klimmen. Door het behalen van een volgend level speel je nieuwe delen vrij in het restaurant. Zo is er een bovenverdieping en een terras. Af en toe zal er ook een nieuwe kok komen aankloppen bij je bedrijf waardoor je leuke gerechten leert kennen.

Cooking Star Restaurant focust zich vooral op het koken zelf. De game doet dan misschien denken aan spelletjes zoals Diner Dash, maar het draait hier niet enkel om het bedienen van klanten. Je moet mango's schillen, bloem afwegen en vlees bakken bijvoorbeeld. Elk gerecht bevat meerdere stappen die binnen de tijd moeten worden voldaan. Koken is dus het belangrijkste element naast het ontvangen van de gasten. Wanneer er een nieuwe kok arriveert, leer je ook leuke gerechten kennen van verschillende keukens. In het begin zijn de recepten nog gemakkelijk, zoals een hamburger, maar doorheen de game worden ze steeds ingewikkelder. Moeilijkere gerechten bestaan uit uitdagendere handelingen zoals het gebruiken van een staafmixer. Dit moet bovendien allemaal binnen enkele seconden gebeuren of anders daalt de kwaliteit van je product. Hoe beter je kookt, hoe meer nieuwe gerechten je kan vrijspelen op een kortere tijd. Na enkele speeluren ontstaat er een grote variatie aan recepten die er super lekker uitzien. Dit gaat van simpele cupcakes tot tiramisu. Eenmaal je enkele gerechten kan bereiden is het tijd om gasten te ontvangen. Je klanten geven een voorkeur op waar ze willen zitten en je moet als bediende hierop in spelen. Zo verdien je meer punten om je speelervaring op te krikken. Alles draait dus rond het behalen van hoge scores om nieuwe chefs vrij te spelen.

De vormgeving van de game is super mooi. Je speelt in een 3D restaurant waarin je van ruimte naar ruimte kan lopen via trappen. Elke keuken heeft zijn eigen stijl die voor zich spreekt. Zelfs tijdens het koken worden de keukens benadrukt via bijvoorbeeld Italiaanse vlaggen. De sfeer van elk recept sijpelt door in de omgeving en de gerechten doen je het water in de mond lopen. Old Skull Games heeft dus een prachtige vormgeving neergezet die echt wel aantrekt tot spelen. Zeker als je weet dat de meeste restaurantgames in 2D zijn.

Hoe zit het dan met de moeilijkheidsgraad van de game? Meestal worden managementgames die zich afspelen in een restaurant steeds moeilijker naarmate je vordert. Maar van een echte uitdaging is in Cooking Star Restaurant geen sprake. De gerechten worden wel ingewikkelder maar je kan zelf op je eigen tempo spelen. Klanten zullen met andere woorden niet boos weglopen als je even te lang doet over het kookgedeelte. Daarnaast is het bereiden van gerechten zelf ook niet zo heel moeilijk. Het valt dan ook op dat de game zich vooral richt op kinderen als doelpubliek. Verwacht dus geen typische managementgame waarin je binnen de tijd klanten moet bedienen, geld kan verdienen en het restaurant naar eigen zin kan inrichten. Op dit vlak blijft Cooking Star Restaurant vrij beperkt. Vooral het idee van geld verdienen en ruilen voor upgrades wordt hier gemist. Dit zou net hetgeen zijn dat je aanzet om te blijven verder spelen. Het merendeel van de inrichting is al bepaald in het begin van het spel.

Bovendien is Cooking Star Restaurant na een tijdje zeer repetitief. Vaak vragen klanten dezelfde gerechten na elkaar en moet je telkens weer alle stappen doorlopen. Daarnaast is er weinig variatie in het koken. Het schillen van mango's en aardappelen gebeurt op exact dezelfde manier bijvoorbeeld. Het enige wat er echt voor zorgt dat je blijft spelen is de ontdekking van nieuwe keukens en het vrijspelen van nieuwe gedeeltes in het restaurant. Omdat er ook geen druk is door de klanten, heb je het gevoel dat snel koken nogal nutteloos is.

Een gemiste optie is het gebruik van touchscreen. De game zou zoveel leuker zijn als het met je vingers kon bediend worden. De meeste acties zoals mixen zijn perfect om via een touchscreen uit te voeren zoals op de Nintendo DS. Nu speel je enkel met de knopjes van de Joy-Cons. Dit is toch wel echt een gemiste opportuniteit en zou de game al een beetje minder repetitief maken. Daarnaast is er ook geen multiplayer optie om tegen elkaar te koken waardoor de game wel saai is na een tijd. Vooral dat laatste was een leuk element geweest.

Op zich is Cooking Star Restaurant wel een fijne game voor mensen die houden van het kookgenre. Ben je fan van kookgames zoals Cooking Mama dan zal Cooking Star Restaurant je wel aanspreken. Het gaat hier vooral over het bereiden van gerechten maar dan uitgevoerd in een moderner jasje. Dit gaat van mixen tot ingrediënten afwegen. Het enige verschil met Cooking Mama is dat het aantal recepten beperkt blijft en je vaak meerdere keren hetzelfde moet bereiden. Bovendien is het spel vooral gericht op kinderen en is het over het algemeen minder uitdagend. Uitdaging maakt een managementgame net goed en geeft voldoening om verder te blijven spelen. De vraag is dan ook wat het nut is van het restaurantelement als je geen geld kan verdienen of de omgeving inrichten. Dit houd je eigenlijk tegen om nog nieuwe chefs vrij te spelen en te genieten van de mooie 3D omgeving. Een groot zwak punt is met andere woorden de herhalende manier van spelen. Cooking Star Restaurant is dus eerder een game bedoeld om eens tussendoor te spelen.