Recensie: It Takes Two | 5 hartjes

Recensie: It Takes Two | 5 hartjes

Er komt maar zelden een game uit die fijn is om met twee personen te spelen. Electronic Arts gaat de uitdaging aan met It Takes Two. Een spel waarin alles draait rond samenwerking en de liefde. Zoek dus een partner en ga samen de uitdaging aan om een gezin te redden dat elkaar uit het oog verloren is. Want It Takes Two is een game die zeer verrassend uit de hoek komt!

Het verhaal speelt zich af binnen een klein gezinnetje. Cody en May zijn al een tijdje niet meer gelukkig in hun huwelijk. Ze besluiten om te scheiden maar hun dochter, Rose, lijkt het daar niet mee eens te zijn. Aangedaan van de situatie probeert ze haar ouders weer samen te brengen via twee zelfgemaakte poppetjes. Door een magisch ongeluk worden Cody en May wakker in de huid van deze kleine figuren en moeten ze tegen wil en dank leren samenwerken. Dit doen ze onder begeleiding van 'The Book of Love', een boek dat je de weg wijst in de game. Kan het koppel uiteindelijk de weg naar elkaar terug te vinden en zal de liefde tussen de twee weer opnieuw opbloeien? Het verhaal is een interessant gegeven voor deze game en zuigt je mee in de relatie tussen Cody en May. Maar in het begin van het spel komen enkele mankementen naar boven. De figuren komen wat houterig over en het geluid komt niet overeen met wat ze lijken te zeggen. Gelukkig blijft dit wel beperkt tot de intro.

Zoals de titel al doet uitschijnen moet je de game met twee personen spelen. Samen moet je leren hoe je van platform naar platform springt en puzzelen wie welk onderdeel doet. Alles draait rond springen, bukken en gebruik maken van de omgeving. Alleen is het niet mogelijk om door te spelen zonder je partner en is het de bedoeling dat je bij elkaar blijft. Je speelt dus in op elkaars sterke en zwakke punten om de eindstreep te halen. Na het ontdekken van je eigen woning is er telkens een gevecht met een 'monster' op het einde dat meestal bestaat uit huishoudelijk apparatuur. Als eenmaal dit wezen uit de weg is geruimd ga je samen naar de volgende missie en ontdek je steeds meer over het huis en de relatie tussen Cody en May. It Takes Two is dus goed opgebouwd en de puzzels zijn makkelijk op te lossen als je samen bent. Maar dit wil niet zeggen dat de game niet uitdagend is, integendeel.

In It Takes Two zijn de missies aan elkaar gebreid door verschillende grappige situaties en magische elementen. Zo heeft Cody de stofzuiger kapot gemaakt achter de rug van May. Deze stofzuiger wil nu wraak nemen dus moet het koppel samenwerken om het monster te verslaan. In het volgende level is het dan weer May die iets fout heeft gedaan en moet sprekend gereedschap het koppel op weg helpen. Doorheen het verhaal leren beide figuren dus hun geschillen bij te leggen en ontdekken ze ook waarom ze elkaar uit het oog zijn verloren. Dit zorgt ervoor dat je blijft spelen want het verhaal rond de twee is mooi gebracht. Bovendien zijn de missies uniek en moet je de ene keer gebruik maken van magneten en de andere keer van een hamer en spijkers om verder te raken in de game. Geen enkele opdracht is dus hetzelfde en de game blijft je verrassen.

De opdrachten in It Takes Two zijn zoals eerder gezegd vrij uitdagend. De puzzels op zich zijn makkelijk en door een beetje kennis te gebruiken zie je al snel wat de bedoeling is. In de meeste gevallen zijn de puzzels ook enkel maar op te lossen door allebei zo snel mogelijk op elkaar in te spelen. Maar wat wel super uitdagend is zijn de grote gevechten tegen de apparaten. In het begin zijn deze nog haalbaar maar worden ze steeds moeilijk als je verder raakt in de game. Het element van samenwerken wordt ook meer ingewikkelder en je mag niet tegelijkertijd doodgaan anders is het spel voorbij. It Takes Two kan dus paradoxale gevolgen hebben. Je redt dan wel de relatie van Cody en May maar als je als spelers niet goed kan samenwerken dan zorgt dit voor enige frustraties. De game is hetzelfde als Ikea meubels in elkaar zetten met je partner waarbij je een aantal keer zucht maar uiteindelijk wel blij bent met het eindresultaat.

Daarnaast is ook de vormgeving van de game super mooi uitgewerkt. Het ene moment speel je in de kelder van de woning en het andere moment zit je binnenin een stofzuiger. Uiteindelijk worden de situaties ook meer en meer absurd en spreekt de omgeving echt tot de verbeelding. Het kleurenpalet van de game is fijn voor het oog en zorgt voor een unieke sfeer in elke ruimte. Het is ook simpel om van locatie naar locatie te bewegen en de weg is ook min of meer aangeduid. De kans dat je verdwaald raakt is met andere woorden miniem.

Het leuke aan It Takes Two is dat je het spel maar een keer moet kopen om het samen te kunnen spelen. Het is dan ook de bedoeling dat jeop de bank kan genieten op hetzelfde scherm. Dit soort gamen is tegenwoordig nog zeldzaam te vinden en daarom alleen al is It Takes Two een aanrader. Je moet al twee consoles en twee versies van een spel hebben om samen te kunnen spelen vandaag de dag.

Een leuke game om met twee te spelen is tegenwoordig niet makkelijk meer te vinden behalve zoiets als het klassieke Mario Party. Electronic Arts heeft met It Takes Two dit doel nagestreefd en het is nog gelukt ook. Niet enkel de verhaallijn van de game is fantastisch maar ook de speelwijze zorgt ervoor dat je in de game gezogen wordt. Voor je het weet ben je samen verslaafd en geniet je van de mooie vormgeving. Zoek dus snel een partner want It Takes Two is de ideale game om samen te spelen voor de tv onder een dekentje en de gietende regen buiten.

Recensie: It Takes Two | 5 hartjes

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane