Recensie: Ring Fit Adventure | 4 hartjes

Ring Fit Adventure is een fitness adventure game. Het verhaal speelt zich af in een fantasy wereld waarbij jij met je magische ring per ongeluk een bodybuilder draak hebt vrijgelaten. Deze kwade draak loopt nu vrij los in de wereld en het is aan jou de taak om hem te gaan verslaan.

Je kunt zelf door de wereld lopen door op je plek te joggen. Hierbij kom je verschillende monsters en level bazen tegen die je alleen kunt verslaan door verschillende oefeningen goed uit te voeren. Ring Fit Adventure speel je met een ring en daarin zet je de controller van je Nintendo Switch. Met de ring meet je niet alleen je kracht, je hebt deze ook nodig om de oefeningen uit te voeren.

Die ring registreert dus de oefeningen die je doet tezamen met een beenband die je om je been heen zet, waarin je de andere controller van de Nintendo Switch plaatst. Hiermee worden je oefeningen opgemeten en je kracht getest, maar er zit ook een hartslagmeter op. Je hebt alles bij de hand om dus echt te zien hoe je de oefeningen uitvoert en of je vorderingen maakt. De game is zo in elkaar gezet dat je continu in beweging bent en waardoor je dus ook echt gaat zweten. Dat is natuurlijk ontzettend goed, want het spel doet precies waar het voor gemaakt is!

In het spel heb je verschillende fitnessoefeningen, en later ook yoga oefeningen, die je moet doen om de monsters te verslaan. Tijdens een gevecht kun je verschillende oefeningen doen en als je die goed uitvoert gaat er telkens een stukje van de gezondheidsbalk van het monster af, waardoor je hem langzaam kunt verslaan. In het begin is dit superzwaar omdat je maar een paar oefeningen hebt, zoals squatten en buikspieroefeningen. Deze oefeningen moet je om de beurt uitvoeren en ook nog eens erg vaak doen, zo’n 28 keer om het monster te kunnen verslaan. Als je dus niet heel erg getraind bent kan het best pittig zijn en is het niet mogelijk om in 1 keer een heel level te doorlopen en een baas te verslaan, omdat je zoveel oefeningen moet doen. Later wordt het makkelijker omdat je meer oefeningen vrijspeelt, waaronder yoga oefeningen. Deze yoga oefeningen kun je ook gebruiken om een monster te verslaan. Deze oefeningen zijn meer energie-opbouwend en gebalanceerder dan de zware trainingsoefeningen. Dat maakt het veelzijdiger. Dit is dan ook het enige minpuntje aan het spel, dat je eerst de oefeningen vrij moet spelen. Het was misschien leuker geweest als je in het begin wat meer oefeningen had, zodat de niet-getrainde persoon niet helemaal kapot gaat omdat diegene 100 squats moet doen om een level te kunnen verslaan. Er had dus in het begin wat meer opbouw in mogen zitten.

Wat wel leuk gedaan is, is dat voordat je een gevecht ingaat je zelf je eigen moves/oefeningen kan kiezen. In het begin heb je dus heel weinig oefeningen, maar daarna krijg je meer oefeningen en kan je dus ook kiezen voor bijvoorbeeld yoga houdingen om een monster mee te verslaan. Je kan dus per dag kijken waar je zin in hebt. Als je bijvoorbeeld regelmatig speelt, dan kun je je echt richten op bepaalde spieren om te trainen.

Aan het einde van een level/workout krijg je een overzicht van je hartslag, hoeveel calorieën je hebt verbrand en hoelang je erover hebt gedaan. Dat is erg fijn want het meet dus echt je vooruitgang en kracht. Je kan zien hoe sterk je in je armen bent en hoe snel je de workout hebt doorlopen. Het zet je aan om je in te spannen en het beter te doen.

Het leuke aan Ring Fit Adventure is dat je door een hele leuk fantasy wereld heen jogt waarin je verschillende acties moet uitvoeren zoals muntjes verzamelen, schieten, springen en monsters verslaan, allemaal met behulp van bepaalde oefeningen die je moet doen. Dit maakt het een onwijs leuke game. Voor gamers die meer willen gaan bewegen is dit een hele leuke oplossing. Je speelt namelijk echt een game, maar ondertussen moet je er wel veel bij bewegen. Er zit natuurlijk niet een heel diepgaand verhaal in, het is niet te vergelijken met grote fantasy games, maar het is er op gericht om oefeningen te doen en te sporten. Het is ook heel erg leuk om het met zijn tweeën te spelen, zodat je elkaar kunt aanmoedigen. Het spel heeft geen co-op functie, maar je kan natuurlijk thuis wel met elkaar afwisselen.

Terwijl je de fitness oefeningen doet geeft het spel je ook tips. Zo krijg je bijvoorbeeld een opmerking dat je je rug rechter moet houden, of dieper in je squat moet gaan. Ze geven je dus tips omdat ze echt kunnen meten wat je doet en zo kun je jezelf weer verbeteren. Ring Fit Adventure maakt fitness dus echt leuk en een groot pluspunt is dat je nu lekker in je eigen woonkamer kunt sporten. Vooral in tijden van het Coronavirus is dat erg fijn.

Zoals gezegd zit er wel echt een verhaal in de game en is het een soort RPG adventure game. Het is dan ook het leukste om de campaign te doorlopen, zodat je echt het verhaal meekrijgt. Je kan deze game makkelijk 30 minuten tot een uur spelen en dan heb je echt een goede workout gehad. De game zelf ziet er heel kleurrijk uit, waardoor het aantrekkelijk is om te blijven spelen. Aangezien het geen hardcore fantasy game is, zijn de graphics niet te vergelijken met échte fantasy RPG’s. De graphics zijn in deze game onderschikt en worden gebruikt om de fitness te stimuleren.

De monsters en personen die je tegenkomt in de game zijn ook erg leuk bedacht. Ze zien er origineel uit. Sommige zien eruit als een dumbbell en je hebt ook wat karakters die heel gespierd en fit zijn. Hier weet de game ook een leuke draai aan te geven, want een van die gespierde karakters heet bijvoorbeeld Abdonis. Dit karakter heeft, je raadt het vast al, ontzettend veel abs. Dus dat is een leuke draai die eraan wordt gegeven.

Een klein minpuntje verder is de muziek die in het spel gebruikt wordt. Je hoort met name wat anime geluidjes als je bijvoorbeeld iemand slaat. Voor een workout is dit natuurlijk niet de meest ideale muziek en ik heb er daarom voor gekozen om zelf een upbeat muziekje aan te zetten, zodat je wat gemotiveerder bent om de oefeningen uit te voeren.

In de game kun je tot slot smoothies en drankjes maken door dingen zelf uit te knijpen in een glas. Dat is niet alleen erg grappig gedaan, deze drankjes heb je ook daadwerkelijk nodig voor het spel. Je kunt deze namelijk gebruiken om je hartjes te herstellen. Hiermee laat het spel zien dat het zeker beschikt over een aantal goede RPG elementen. Alle drankjes die je drinkt zijn ook echt gezond, zoals de smoothies. Het past goed bij het verhaal en het doel van het spel. Voor de storyline en dialogen hoef je het spel niet te spelen, dit is namelijk erg summier, maar de oefeningen zijn echt heel leuk en het zet je wel echt aan om te spelen, omdat de wereld waarin je loopt erg leuk gemaakt is.

Ring Fit Adventure weet dus door middel van een leuk fantasy verhaal een uitdagende workout neer te zetten. Met de diverse oefeningen die je kunt doen merk je echt dat je aan het sporten bent. Het is een ontzettend leuke manier van een workout en zeker aan te raden voor gamers die graag wat meer willen gaan sporten.

• Delfts grauw - Mascha Schoonakker & Bibi van Leeuwen

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk