Recensie: New Pokémon Snap | 4 hartjes

Recensie: New Pokémon Snap | 4 hartjes

Pokémongames zijn en blijven vandaag de dag nog steeds een grote hit. Vooral vanwege de klassieke arena en het vullen van de Pokédex. Al eerder had Nintendo geprobeerd om af te stappen van deze speelwijze met Let's Go, Pikachu! en Let's Go, Eevee! Alleen bleek dit helemaal niet zo een groot succes voor de oudere generatie gamers waarbij de originele spellen altijd zullen zegevieren. Daarom dat het bedrijf nu opnieuw een risico neemt met New Pokémon Snap, een game waarin Pokémon niet tegen elkaar vechten maar vredelievend leven in hun natuurlijke habitat.

New Pokémon Snap begint in Lental, een gebied waar Pokémon vrij zijn om op te groeien in de natuur. Samen met professor Mirror en zijn assistente Rita is het de bedoeling dat je de natuurlijke leefwereld van de beestjes zal bestuderen. Dit doe je aan de hand van een camera, een scanner en de NEO-ONE. Dit is een machine die je transporteert naar verschillende leefgebieden van de Pokémon waar je scans en foto's zal moeten nemen om die te overhandigen aan de professor bij terugkeer. Het grootste mysterie is de Illumina, een bijzondere eigenschap die planten en dieren in Lental bezitten. De professor geeft je dan ook de opdracht om dit te onderzoeken en zo steeds meer van de regio te ontdekken.

New Pokémon Snap is geen klassieke Pokémongame. De beestjes zijn geen objecten meer die worden getraind en gebruikt om te strijden in de arena. Vanaf nu lijken ze een voor een bedreigde diersoorten die moeten worden bestudeerd in hun eigen habitat. De bedoeling van de game is om elke keer een rondrit te maken met de NEO-ONE terwijl je de camera heen en weer kan bewegen. Het doel is zoveel mogelijk Pokémon te fotograferen die speciale acties uitvoeren zoals slapen, eten of vliegen. Hoe mooier het beestje op de foto staat, hoe meer punten de professor je zal geven. Het nemen van een simpele foto is dus niet genoeg, integendeel, je moet voldoen aan bepaalde eisen om een zo hoog mogelijke score te halen. Maar als speler moet je wel voorzichtig zijn want je krijgt maar een maximaal aantal foto's die je kan nemen per rit. De uitdaging ligt er dus in om foto's te verzamelen van alle soorten Pokémon in Lental terwijl ze er nog eens fotogeniek opstaan.

Op het eerste gezicht lijkt New Pokémon Snap vrij repetitief. Enkel foto's nemen van de diertjes lijkt dan ook vrij simplistisch voor een game die wereldwijd beroemd is. Maar het spel zet aan om verder te spelen omdat je nieuwe regio's kan vrijspelen maar ook omdat de Photodex gevuld moet worden met alle Pokémon die er te vinden zijn. In totaal zijn er ongeveer 200 te ontdekken in heel Lental. Dit maakt de game net uitdagend want het duurt enige tijd voordat je onder de knie hebt hoe je foto's moet maken die vier sterren waard zijn van verschillende Pokémon. Daarnaast is er een leuke afwisseling van dag en nacht waardoor je weer een heel andere sfeer leert kennen en meer te weten komt over de Illumina. New Pokémon Snap zorgt er dus voor dat je blijft spelen en neemt het verzamelelement compleet over van de klassieke versie. Enkel vul je niet je Pokédex maar wel je Photodex. Maar als je echt de originele versies gewend bent en niet open staat voor andere speelvormen, dan is New Pokémon Snap waarschijnlijk niets voor jou. Het biedt een ander perspectief, maar verwacht geen klassieke Pokémongame. Voor velen zal het dan ook aanvoelen als een tussendoortje tot er weer een echte originele game opduikt.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat Nintendo zijn best niet heeft gedaan om de game boeiend te maken voor een langere tijd. Het draait dan ook niet enkel om foto's maken. Er zitten heel veel elementen in die zorgen voor enige afwisseling. Zo kan je achteraf je plaatjes bewerken met stickers of nieuwe trucjes leren zoals Pokémon lokken met Fluffruit.

De vormgeving van New Pokémon Snap is ook super mooi. Je beweegt je telkens door nieuwe leefgebieden. Het is ook eens fijn om een nieuwe blik te werpen op de Pokémon zelf in hun eigen wereld. Je reist dus door donkere bossen, kleurrijke bloemenvelden en witte stranden. Alles in Lental heeft een positieve en kleurrijke vormgeving waardoor je echt de wereld wordt ingetrokken en steeds meer wilt ontdekken vanuit de NEO-ONE. Het lijkt alsof je in een bol door Jurassic World reist om bijzondere wezens te bezichtigen.

Er is ook een onlinegedeelte maar dit blijft beperkt. Je kan medailles toewijzen aan foto's van andere spelers oftewel een 'like' geven als je een mooie foto tegenkomt. Het spel is dus vooral bedoeld voor één speler en daar blijft het bij. Een onlineabonnement is hier dus ook niet echt voor nodig of het waard om te nemen.

New Pokémon Snap zou wel de perfecte game zijn voor jonge kinderen. Het is niet al te uitdagend zoals de klassieke games, maar biedt optioneel een makkelijke manier van spelen. Dit is dus een geweldige game om je kind te introduceren in de wereld van de Pokémon. Je hoeft dan ook enkel de joysticks te bewegen en mooie foto's te maken. Alleen is het spel Engelstalig ondertiteld en is er dus geen optie om Nederlands te kiezen. Wat vrij vreemd is voor een game die toch wel gericht lijkt te zijn op een jonger publiek.

New Pokémon Snap zal natuurlijk nooit een echte vervanger zijn voor de klassieke Pokémongames, maar het is leuk omdat het een andere sfeer brengt. Vanaf nu is alles gefocust op de schattige diertjes en hoeven ze niet enkel getraind te worden als object. Zo leer je net meer over je favoriete Pokémon op een originele manier. Verwacht dus zeker geen klassiek Pokémonspel, maar wel iets anders leuk in de plaats. Het is uitdagend omdat je zoveel mogelijk diertjes wilt fotograferen en je geneigd bent om alles te doen voor de perfecte foto. De game lijkt wel vooral gericht op jongere spelers, maar is niet in het Nederlands verkrijgbaar wat toch wel zonde is. Daarnaast blijven ook de onlinemogelijkheden beperkt. Bovendien lijkt de game af en toe eerder een duur tussendoortje om de franchise relevant te houden. Velen staan dan ook liever te trappelen op een echte klassieke Pokémongame van Nintendo.

Recensie: New Pokémon Snap | 4 hartjes