Recensie: De Sims 4: Interieurdesigner | 4 hartjes

Iedereen heeft in zijn leven wel al een keer de Sims gespeeld. Maar elke liefhebber speelt de game op een heel andere manier. Je hebt de spelers die urenlang bezig zijn met het zoeken naar de juiste outfit, maar er zijn ook mensen die gewoonweg zo snel mogelijk een kerkhof vol Sims willen bouwen rond hun woning. Elke gamer kan zijn vreemde fantasieën botvieren op de arme figuurtjes. In de laatste categorie daarentegen zijn de personen die hun tijd grotendeels spenderen in de bouwmodus en het hele levensverhaal links laten liggen. En het is vooral voor deze laatste groep dat het nieuwe uitbreidingspakket, De Sims 4: Interieurdesigner, fantastisch is.

Naast de uitbreiding was ook een update aangekondigd. Er zijn een heleboel nieuwe elementen te vinden in CES (Creëer-een-Sim). Allereerst zijn er nieuwe kleuren toegevoegd voor de haarstijlen bijvoorbeeld. Er zijn nu meer natuurlijke blonde en bruine kleuren maar ook zachtere tinten. Daarnaast kan je je Sim meer personaliseren door te kiezen wat hij of zij exact leuk of niet leuk vindt op vlak van interieurs, activiteiten, kleuren en muziek. Dit heeft dan invloed tijdens het spelen. Vanaf nu kan je dus je Sims pesten door ze kledij aan te doen in de kleuren die ze net verschrikkelijk vinden. Gelukkig hoef je bij elke geboorte van een nieuwe Sim niet alles direct aan te duiden. Naarmate je Sims ouder worden, zullen ze activiteiten uitproberen en zelf aangeven wat ze wel of niet leuk vinden. Als je Sims op skivakantie gaan bijvoorbeeld, zullen ze misschien aangeven dat ze skiën of snowboarden geweldig vinden.

Interieurdesigner is een Game Pack maar zit toch vol met elementen waar simmers al enige tijd naar vragen. De belangrijkste daarvan zijn de stapelbedden. Het leuke hieraan is dat je deze kan combineren hoe je zelf wilt. Je kan er een bureau onder plaatsen maar even goed een klerenkast. Ideaal dus voor je Sims als ze in een smal appartement wonen. Hier blijft het ook niet bij. Er zijn vanaf nu klerenkasten die gecombineerd kunnen worden waardoor het lijkt alsof je Sim een enorme vestiaire heeft. Electronic Arts komt daarnaast met smallere elementen zoals kledij, schoenen en boeken die gepersonaliseerd kunnen worden en je klerenkast volledig uniek maken. Een laatste fantastische uitvinding zijn de L-vormige en gebogen sofa's. Je kan nu zetelonderdelen combineren zoals bij keukenkastjes. Alleen geldt dit spijtig genoeg niet voor alle zetels. Er zijn er ook nog nieuwe kledingstukken en haarstijlen toegevoegd maar deze zijn in verhouding tot de meubels niet echt vernieuwend.

Het grootste element daarentegen is de nieuwe baan die bij de uitbreiding komt kijken. Het is een interactieve manier van spelen want je kan vanaf nu woningen in de verschillende werelden inrichten en er geld mee verdienen. Het doet dus sterk denken aan de uitbreidingen 'Aan het werk' en 'Word beroemd'. Je bent vrij om te kiezen welke klus je wilt en er zijn geen vaste uren waarop je Sim werkt. In het begin zal deze keuze nog beperkt zijn omdat je nog weinig ervaring hebt. Bij elke klus is het de bedoeling dat je de klant beter leert kennen en foto's neemt van de woning. Dit gaat hand in hand met de dingen die je Sims vanaf nu leuk of niet leuk vinden. De klanten zullen je tips en hints geven over wat zij mooi vinden en welke kamers er zeker moeten aangepast worden. Heb je bijvoorbeeld iemand die houdt van gitaren, dan is een muziekkamer misschien een leuk idee. Daarna krijg je een budget en enkele regels waarmee je rekening moet houden. Zo kan het zijn dat je de vloeren geen andere kleur mag geven. Je bent wel vrij om de meubels te verkopen om meer budget te creëren. Na deze klus keren de klanten terug en zullen ze een mening vormen over de nieuwe inrichting. Het probleem is dat de game niet echt feedback geeft wanneer het niet goed gaat. De informatie die je van de klant krijgt blijft ook vrij beperkt dus je moet grotendeels op gevoel afgaan. Als ze het maar niets vinden verdien je ook geen geld, maar als ze het geweldig vonden dan heb je een kans op een bonus. Dit geeft enige uitdaging en maakt dat de reacties van klanten onvoorspelbaar zijn. De nieuwe job is zeker wel leuk voor gamers die houden van bouwen en verbouwen in de Sims. Het bouwgedeelte had dan ook geen relatie tot het levensverhaal van je Sims, maar vanaf nu kan je beiden combineren.

Er zitten hier en daar wel wat mankementen in de uitbreiding. Wie bijvoorbeeld goed kijkt naar de sofa's zal al snel merken dat er kleurverschillen tevoorschijn komen. Het probleem is dat Electronic Arts niet echt rekening heeft gehouden met een correcte lichtinval waardoor de ene hoek van de sofa er zoveel donkerder uitziet dan de rest. Echt een doorn in het oog voor de perfectionisten onder ons. Bovendien is er niet zoveel variatie in de L-vormige zetels en werkt het niet op de modellen die al in de game zaten. Hopelijk zal hier in de toekomst nog verandering in komen.

De Sims 4: Interieurdesigner is vooral gefocust op spelers die sterk bezig zijn met de inrichting en bouwen in de game. De nieuwe baan maakt het pakket dan ook een aanrader voor velen. Daarnaast komen er unieke elementen bij zoals L-vormige en gebogen sofa's maar ook vestiaires waar toch wel wat gamers op zaten te wachten. Dit maakt het pakket speciaal, maar verwacht ook niet te veel. Zo zijn niet alle zetels bewerkbaar en zijn de kasten beperkt tot twee types met meerdere kleuren. Hier en daar zitten er ook wat bugs in de game. Ben je iemand die niet geniet van het inrichten en de bouwmodus zoveel mogelijk vermijdt, dan is deze uitbreiding waarschijnlijk niet je ding. Buiten de baan voegt het dan ook niet echt veel toe aan de gameplay. Is het pakket niets voor jou dan hoef je niet te treuren. Electronic Arts heeft net weer een aankondiging gedaan over een uitbreiding waar veel simmers op zaten te wachten, namelijk De Sims 4: Landelijk Leven! Binnenkort kunnen we dus een eigen boerderij starten met onder andere koeien, kippen en zelfs lama's!