Recensie: Just Dance 2022 | 4 hartjes

Recensie: Just Dance 2022 | 4 hartjes

Just Dance is een standaard game die iedereen in zijn kast heeft staan. Het is ideaal op familiefeestjes, onder vrienden of zelfs gewoon als fitnessroutine. Ubisoft komt ook dit jaar met een nieuwe versie en een heleboel nieuwe, verrassende nummers. Maar blijft de succesformule van Just Dance bestaan?

Just Dance zonder liedjes is als een café zonder bier. Alles hangt dus af van de gekozen nummers voor de nieuwe versie. Gelukkig heeft Just Dance 2022 een zeer uiteenlopend aanbod van liedjes en voor iedereen wat wils. Wat direct opvalt is dat titels van veel nummers niets zeggen, maar de deuntjes wel. De nieuwe game is dan ook vooral geïnspireerd geweest door de bekende app Tik Tok. Denk maar aan Jerusalema, Mood en Build a B*tch. Maar ook enkele klassiekers keren terug zoals Last Friday Night van Katy Perry of Judas van Lady Gaga. De game is dus vooral gericht op een jong én ouder publiek. Met andere woorden ideaal voor elke generatie die op zoek is naar een beetje plezier op een saai feestje. De lijst met liedjes is ook zeer lang waardoor je urenlang plezier hebt met vrienden.

Is Just Dance dan ook gericht op heel jonge kinderen? Er zijn enkele grappige dansroutines toegevoegd in de kidsafdeling van de game. Het aanbod voor kinderen is ook zeer uiteenlopend, maar is vooral gericht op kleintjes die net Just Dance leren kennen. De pasjes zijn zeer makkelijk en de beelden spreken tot de verbeelding zoals brandweermannen of een beer. Voor de oudere kinderen zullen de Tik Tok liedjes net iets aantrekkelijker zijn.

De dansjes en de uitwerking van de liedjes zelf zijn typisch Just Dance. Meer hoeft de game dan ook niet te zijn. De karakters dragen leuke, felle kledij in de sfeer van de nummers en de achtergronden zijn mooi uitgewerkt zoals verwacht. Ubisoft levert telkens een prachtige game die aan alle verwachtingen voldoet. De formule van Just Dance werkt nu eenmaal en hier hoeft niets meer aan verbeterd te worden. Ook de moeilijkheidsgraad van de dansjes blijft hetzelfde. Bewegingen keren herhaaldelijk terug, waardoor het gemakkelijk is om ze na te doen. Vooral voor kinderen is dit een pluspunt. Maar sommige liedjes zullen je hard doen zweten terwijl andere nummers een trager tempo aanhouden. Uitdaging is er dus wel, maar al met al is er weinig veranderd.

Is Just Dance 2022 dan toch compleet hetzelfde als zijn voorgangers? Is de nieuwe versie het dan waard om aan te kopen? De algemene formule mag misschien hetzelfde zijn, maar er zijn een heleboel nieuwe elementen toegevoegd die het spel des te leuker maken. Je kan vanaf nu kiezen uit playlists met verschillende thema's die elke dag veranderen. Zo zijn er afspeellijsten met K-pop of verjaardagsliedjes. Je kan ook altijd zelf een afspeellijst creëren en een marathon dansen. Eindelijk gedaan dus met ruziën over wie welk dansje nu wilt kiezen.

Just Dance staat ook min of meer bekend in de fitnesswereld. De game berekend hoeveel calorieën je kwijt speelt met dansen. Ideaal dus voor mensen die niet houden van fitness, maar toch een beetje beweging willen. Daarom is het ook de perfecte game als je eens uit je luie stoel wilt komen. Naast de standaard sweat mode (die eigenlijk al eerder bestond) is er nu ook een co-op modus. Je kan dus vanaf nu in teams spelen met je vrienden. Ben je een slechte danser, dan heb je het voordeel om je aan te kunnen sluiten bij iemand die alle danspasjes uit zijn of haar hoofd kent. Zo wint niet telkens dezelfde persoon en blijft de game uitdagend. Door al deze opties is Just Dance ook interessant voor een langere tijd, zelfs nadat je alle danspasjes kent.

Wat ook nog een leuk voordeel is, is dat je met je smartphone kunt spelen. Als die niet belachelijk groot is natuurlijk, want anders is dit wel wat onhandig. Maar wanneer er toch niet voldoende Joy-Cons zijn, of je met meer dan vier wilt spelen, kan je gewoon de app downloaden en beginnen. Dit bestond al eerder, maar Ubisoft heeft er goed aan gedaan dit te behouden. Want hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Alleen moet je hierbij wel opletten dat je telefoon niet door de woonkamer vliegt.

Just Dance 2022 heeft verschillende versies: de Standaard, Deluxe en Ultimate Edition. Elk bevat een maand tot een jaar Just Dance Unlimited. Dit is een soort van abonnement waarmee je zowel nieuwe als oude nummers van Just Dance tot je beschikking krijgt. Ben je een echte Just Dance fan dan zal vooral de Ultimate Edition je aanspreken. Maar het blijft spijtig dat je moet betalen om oude nummers te kunnen herspelen. Niemand heeft natuurlijk zin om zijn oude Wii van de zolder te gaan halen om een paar favoriete dansjes te kunnen beleven uit nostalgie. Maar ervoor betalen is al zeker overdreven. Veel liedjes zitten achter een betaalmuur en dit is een serieuze afknapper. Je krijgt eigenlijk maar een heel klein deel van de hele game terwijl je er al een grote som voor betaald hebt. Gelukkig worden er doorheen het jaar nog steeds nieuwe liedjes toegevoegd die speelbaar zijn met Just Dance Unlimited. Anders was het abonnement niet echt de moeite geweest. Nog een leuk weetje: het nieuwe nummer van K3, 'Waterval', komt binnenkort naar Just Dance 2022 na de finale van K2 zoekt K3.

Just Dance blijft gewoon een leuke partygame en meer hoeft het dan ook niet te zijn. Alles staat en valt met de nummers die beschikbaar zijn en gelukkig is er ook dit jaar min of meer een ruim aanbod. Ben je een fan van Tik Tok, dan is deze game zeker iets voor jou. Maar ook voormalige nummers keren terug die een ouder publiek aantrekken en zorgen voor enige nostalgie. Just Dance is gewoon een klassieker die iedereen moet hebben en die sfeer brengt in elke woonkamer. Veel blijft dan ook hetzelfde op een paar veranderingen na zoals de co-op modus. Alleen spijtig dat Ubisoft de meeste liedjes betalend maakt met een abonnement. Niemand speelt dan ook elke dag Just Dance met vrienden, wat het abonnement net overbodig maakt. Wil je toch genieten van de nieuwste liedjes of de heel oude nummers, dan zal je toch over de brug moeten komen met een bankkaart.

Recensie: Just Dance 2022 | 4 hartjes