Recensie: Story of Seasons: Friends of Mineral Town | 4 hartjes

Boerderijgames bestaan in verschillende vormen, maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze rustgevend en gezellig zijn. Je kan even ontsnappen uit de werkelijkheid en op het platteland gaan wonen waar je voor schattige diertjes zorgt. Wie wil niet eens proeven van deze vrijheid en waar kan dit beter dan in de wereld van videogames. Story of Seasons: Friends of Mineral Town is zo een boerderijspel waarbij alles draait rond het runnen van je eigen bedrijf.

Story of Seasons: Friends of Mineral Town is een remake van een game uit 2003 die uitkwam op de Game Boy Advance. Alleen heette het toen nog Harvest Moon. Door een conflict besloten beide ontwikkelaars een ander pad in te slaan en is Story of Seasons ontstaan naast Harvest Moon.

Dit spel begint zoals elke klassieke boerderijgame. Als kind kwam je vaker op bezoek bij je grootvader terwijl hij de velden bewerkte en jij voor de dieren zorgde. Na dit grote avontuur beloof je dat je wel eens zult terugkeren, maar uiteindelijk verlies je de tijd uit het oog. Jaren later ontvang je een brief waarin je grootvader overleden blijkt te zijn en jij plots een hele boerderij erft. Alleen zijn die grote avonturen op de boerderij al even geleden en heb je geen idee hoe je moet beginnen. Na lang twijfelen kom je toch op het platteland terecht en wonder boven wonder herkennen de oude stadsbewoners je nog. Alleen is er in de tussentijd wel een heleboel veranderd.

Net zoals in Story of Seasons: Pioneers of Olive Town sta je er niet alleen voor. De burgemeester, maar ook andere inwoners, komen lang om alles uit te leggen. De werkwijze van de nieuwe game is exact hetzelfde als de meeste boerderijspelletjes. Het is de bedoeling dat je producten verzamelt, zoals aardappelen, honing, en druiven bijvoorbeeld, en deze elke avond in een houten kist stopt om te verkopen. Dit kan door voorwerpen te zoeken op je boerderij zelf maar ook door het kweken van groenten of dieren te verzorgen. Hierbij moet je rekening houden met je energie en desnoods eten of slapen om terug aan te sterken. Meer hoeft Story of Seasons dan ook niet te zijn. Het is een managementgame met een standaard intro.

Story of Seasons: Friends of Mineral Town is een relatief makkelijke game binnen zijn genre. Je krijgt in het begin alle benodigdheden om te starten en je hoeft weinig te investeren. Vaak verschijnen er op de boerderij ook items die je kan verkopen, waardoor je nooit geld tekortkomt. De dieren kweken ook vanzelf voort en hoeven niet echt gevoerd te worden als ze elke dag worden uitgelaten. Het spel focust dus eerder op de beleving en minder op de dagdagelijkse taken die herhalend werken. Dit zorgt ervoor dat het spel ook door kinderen kan gespeeld worden vanwege de moeilijkheidsgraad. Af en toe zijn de controls wel onhandig en zelfs vervelend. Voor je het weet plant je per ongeluk een zaadje op het verkeerde veld wat tot enige frustratie leidt.

Buiten de boerderij ligt ook een dorpje waar je inkopen kan doen en met bewoners kletsen. De conversaties in de game zijn wel nogal saai terwijl ze normaal gezien een belangrijk onderdeel zijn van het genre. Iedereen is dolgelukkig je terug te zien en zelfs inwoners die jou niet kennen zijn extreem vriendelijk. Hierdoor lijken de karakters super oppervlakkig. Gelukkig kun je wel invloed uitoefenen op de dialoog en af en toe een keuze maken om te antwoorden. Daarnaast duren die conversaties urenlang terwijl er niets spannends lijkt te gebeuren. Tegenover spelletjes, zoals Stardew Valley, ontbreken er in Story of Seasons unieke verhaallijnen en enige drama. Je kan daarentegen wel verliefd worden en een gezinnetje stichten.

Toch zitten er wel unieke elementen in de game die het verschillend maken van de andere klassiekers. Zo kan je een persoonlijk dagboek bijhouden en kleine noties schrijven over je avontuur. Er is ook een handige kaart waarmee je de weg kan vinden in de stad én je eigen boerderij. Het is geweldig om te zien waar alles zich bevindt en dit zorgt voor een makkelijk overzicht. Maar hetgeen wat de game echt doet uitblinken zijn de dieren. Deze zijn super schattig en makkelijk te onderhouden.

Welke versie is nu beter en dus de moeite waard om aan te kopen? Die van Pioneers of Olive Town of Friends of Mineral Town? Beide games hebben grotendeels dezelfde werkwijze. Je runt een boerderij en verdiend wat geld om weer uit te breiden, zorgt voor dieren en zaait planten die opnieuw wat opleveren. Op het vlak van gameplay verandert er dus niets. Wat betreft de vormgeving dan weer wel. Friends of Mineral Town lijkt een heleboel ouder en minder mooi uitgewerkt dan zijn 'voorganger'. De ontwikkelaar heeft er dus voor gekozen om de sfeer van de Game Boy te behouden. Op zich is daar niets mis mee want dit heeft vooral te maken met smaak, maar het is wel opvallend saaier. Het dorpje van Mineral Town is dan ook een pak minder charmant dan dat van Olive Town. Een ander groot verschil zijn de verhaallijnen. Die van Pioneers of Olive Town zijn veel leuker en de personages lijken niet zo oppervlakkig maar hebben echt een persoonlijkheid. Al met al is dus Story of Seasons: Pioneers of Olive Town een vernieuwende en iets mooier uitgewerkte versie.

Story of Seasons: Friends of Mineral Town is een klassieke boerderijgame zoals we die gewoon zijn. Je leeft als speler op het platteland en geniet van het verzorgen van dieren en het zaaien van planten. Hiermee verdien je geld waardoor je de boerderij weer kan uitbreiden. Meer hoeft het genre dan ook niet te bevatten. Het is rustgevend en tegelijkertijd geniet je van het drukke leven op het platteland. Story of Seasons blijft nu eenmaal managementgericht en is dus zoals verwacht werd. Daarnaast is het een nostalgische versie voor wie de game op de Game Boy Advance heeft gespeeld. Wie houdt van dit genre zal zeker weg zijn van het spel. Maar de saaie dialogen en de vormgeving doen wel teniet aan het speelplezier. Daarom is Story of Seasons: Pioneers of Olive Town een betere keuze.