Recensie: Knockout Home Fitness | 4 hartjes

Knockout Home Fitness is een fitness spel waarbij je op een bepaald ritme bewegingen moet maken. In het geval van de Nintendo Switch, waar wij het spel op hebben gespeeld en gerecenseerd, houd je in beide handen één van de controllers. De bewegingen die je maakt worden daarmee opgeslagen en zo wordt bijgehouden of jij de workout goed doet. Wanneer je het spel voor het eerst speelt, moet je als speler je lengte en gewicht invullen zodat jouw BMI berekend kan worden. De kalender van Knockout Home Fitness houdt bij op welke dagen je getraind hebt, maar laat ook zien hoeveel opeenvolgende dagen jij getraind hebt.

Je kunt zelf je personal trainer kiezen: je hebt keuze uit vier verschillende avatars. De eerste twee zijn direct bij aanvang beschikbaar, maar de andere twee moet je vrijspelen gedurende het spel.

Je kunt tijdens het spelen kiezen uit verschillende opties:

1. Personal Training - Dit zijn de dagelijkse workouts. Je kunt kiezen uit verschillende lengtes, van 10 tot 30 minuten. Hier kun je kiezen wat jouw doel is: krachttraining, gewichtsverlies of actief blijven. Ook kun je kiezen welk lichaamsdeel je wilt trainen; dit kan het gehele lichaam zijn, maar ook de buik, het bovenlijf of de benen en billen. Deze optie is gemaakt voor dagelijks gebruik en houdt dan ook de dagen bij waarop je gebruik maakt van het fitness spel.

2. 3-minute fitness - Deze optie is meer voor als je even snel een (extra) workout wilt doen. Dit is géén vervanging voor de dagelijkse training wanneer je geen zin of tijd hebt. In deze modus kun je 60 verschillende workouts vrijspelen, maar dat gaat niet zo snel. Je moet de workouts namelijk helemaal in personal training doen om ze vrij te spelen in 3-minute fitness. Dat duurt dus wel even! Je kunt in deze modus muziek, omgevingen en trainers vrijspelen.

Ook kun je naar 'My Report', waar je jouw persoonlijke trainingsgegevens, BMI en dergelijke kunt bekijken. Ook kun je hier je gegevens aanpassen indien nodig.

Om de twee extra trainers vrij te spelen moet je 30 kroontjes verzamelen. Per afgerond onderdeel in Personal Training krijg je één kroontje, dus ook dit gaat wel even duren. Dat is echter wel een goede motivatie om door te gaan met het spel. Je geeft toch zeker niet op als je 25 van de 30 kroontjes hebt? Nee, dan ga je door zodat je een persoon of omgeving vrij kunt spelen. Omdat je dingen op dagelijkse basis moet doen, duurt het lang voor je extra's vrij kunt spelen. Hier heb je dus wel geduld (en doorzettingsvermogen) voor nodig.

Je trainer komt op het scherm met een aantal extra avatars om voor te doen wat jij als gebruiker moet doen. De trainer legt uit wat je moet doen, hoe je moet staan en dergelijke. Onderin het beeld zie je staan welke actie je uit moet voeren. De training gaat op muziek en de bewegingen die je maakt moeten op de maat zijn. Voor alle goed getimede bewegingen krijg je punten. Het lijkt in eerste instantie alsof je vooral met je armen bezig bent en alleen boxt, maar al snel doe je ook squats, kicks en allerlei andere dingen. Dit is fijn voor de afwisseling en goed voor het hele lichaam. Aan het einde van een sessie krijg je jouw persoonlijke score te zien, waar staat hoe goed (of slecht) jij het gedaan hebt door aan te geven of je bewegingen mis, goed, heel goed of geweldig waren. Het spel slaat bewegingen een stuk beter op dan bijvoorbeeld Fitness Boxing 1 en 2. Niet alles doet het altijd 100%, maar het is veel beter en die paar kleine missers zijn daardoor geen groot punt.

De routines in Knockout Home Fitness zijn snel en je moet er een hoop voor doen. Het woordje ´Knockout´ in de naam van het spel heeft dus een dubbele betekenis: zowel het feit dat je slaande bewegingen maakt als dat het spel je (wanneer je het goed en actief gebruikt) uitput. Je moet als gebruiker de routines wel erg snel leren: na een seconde of twintig wordt het tempo opgevoerd en moet je meedoen op het tempo wat je op het scherm ziet. Dit is niet voor iedereen even makkelijk en voor minder fitte of ervaren gebruikers zal dit niet zo makkelijk zijn. Voor de meeste trainingen heb je een redelijk uithoudingsvermogen nodig.

Wat jammer is, is dat schoppen niet gedetecteerd kunnen worden. De bewegingen die je met je handen maakt worden geregistreerd, maar zelfs als je stilstaat terwijl je zou moeten schoppen of squaten krijg je de punten hiervoor, omdat het spel dit niet kan controleren. Ergens wel fijn, maar voor de gemakzuchtige gebruiker is dit iets te gemakkelijk. Doe de bewegingen dus vooral gewoon, ook al registreerd het spel het niet, want je doet het tenslotte voor je eigen gezondheid en fitheid!

Knockout Home Fitness is vooral bedoeld om jou als gebruiker aan het bewegen te krijgen. Er zijn weinig dingen die je aan kunt passen als het gaat om outfits en je kunt niet zozeer een hoop prestaties behalen. Het spel is vooral bedoeld om de verschillende onderdelen vrij te spelen en daar dan mee aan de slag te gaan. Op basis van alle verschillende trainingen kun je dan natuurlijk kiezen wat jouw favoriet is.

Knockout Home Fitness ziet er goed uit en is visueel interessant. Niet heel bijzonder, maar leuk geanimeerd en kleurrijk. Het geluid gedurende het spelen van Knockout Home Fitness is prima. Er zitten geen vreemde achtergrondgeluiden in en de trainers spreken duidelijk en zonder ruis.  Het spel is een goede fitnessmetgezel en maakt fitnessen toegankelijker voor mensen die het niet zien zitten om naar de sportschool te gaan of met anderen te trainen. Wel duurt het vrij lang om nieuwe dingen vrij te spelen en kun je weinig aanpassen naar je eigen voorkeuren, zoals outfits, uiterlijken en omgevingen. Het spel is goed voor de beweging en fitheid van de gebruiker en dat is het allerbelangrijkste bij een game als deze. Daarom krijgt het spel 4 hartjes.