Recensie: Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl | 5 hartjes

Het is alweer een tijdje geleden dat Nintendo Pokémon Sword en Shield heeft uitgebracht. Andere spelletjes die zich in dezelfde wereld afspelen, zoals New Pokémon Snap, zijn zeker leuke extraatjes maar niets gaat boven een klassieke versie. Het bedrijf komt terug met twee oude Pokémongames: Brilliant Diamond en Shining Pearl. De naam van de games doen bij sommigen misschien een belletje rinkelen. Beiden zijn al eerder verschenen voor de Nintendo DS en waren toen al een mega hit.

In elke klassieke Pokémongame zit min of meer een verhaal. Dit keer draait alles rond team Galactic, een vreemde alienorganisatie die de Sinnoh-regio wilt veroveren. Er gaat in deze regio een verhaal rond van Pokémon die de tijd en ruimte zouden kunnen beheersen. Deze Pokémon zijn veel krachtiger dan de types die in het wild rondzwerven. Alleen is dit een mythe en weet niemand met zekerheid te zeggen of de wezens echt bestaan. Team Galactic heeft er alleszins zijn zinnen op gezet om de dieren te vangen en te gebruiken om de wereld te veroveren. Het is aan jou als speler om team Galactic uit te schakelen en de Pokémon te bevrijden.

Zoals iedere Pokémongame start het spel met een belangrijke keuze. Er worden drie schattige diertjes gepresenteerd die je zullen helpen doorheen je avontuur: Turtwig (een grastype in de vorm van een schildpad), Chimchar (een vuurtype in de vorm van een aap) en Piplup (een watertype in de vorm van een pinguïn). Natuurlijk kan je buiten deze drie nog een heleboel andere soorten Pokémon vangen. Er is namelijk een enorme Pokédex die gevuld moet worden. Het verzamelen alleen al neemt uren van je tijd in beslag en dwingt je als speler om elk hoekje in de Sinnoh-regio te bezoeken. De wilde Pokémon verschijnen dan ook onverwachts in het gras of tussen de rotsen. Maar er is vanaf nu ook een extra optie: Underground. Onder de Sinnoh-regio bevindt zich een gangenstelsel waar je fossielen kan opgraven. Hier leven ook Pokémon die je bovengronds misschien niet zo makkelijk kan vinden. Dit is handig als je op zoek bent naar een speciaal type.

Naast het verzamelen zijn ook de gevechten met andere Pokémon van belang. Net zoals in de andere games moet je acht badges verzamelen door met gymleaders te vechten. Om te winnen moet je de strijd aangaan met de juiste types Pokémon: rock, grass, fight, water, ghost, steel, ice en electric. Denk dus goed na als je een team samenstelt. Uiteindelijk kan je met al deze badges deelnemen aan de Pokémon League en zo de kampioen worden in de Sinnoh-regio.

Onderweg kom je ook geregeld personen tegen die graag eens willen vechten. Des te beter want oefening baart kunst. Uiteindelijk worden je Pokémon steeds sterker en lukt het misschien om team Galactic te verslaan.

Naast het verzamelen en vechten, keren er hier en daar ook nog puzzels terug. Die puzzels komen standaard voor in de gyms, maar nu ook daarbuiten. Dit is een leuke afwisseling en zorgt ervoor dat je langer zoet bent met de games. Zo kom je in de opslagplaats terecht van team Galactic en moet je opzoek gaan naar een sleutel in een wirwar van gangen. Alleen via logisch redeneren zal je de uitgang weten te vinden. Dit maakt Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl anders dan de Sword en Shield versie. Daarnaast is het ook niet altijd gemakkelijk om de weg terug te vinden in de Sinnoh-regio. Vaak zitten er rotsen of boompjes in de weg en dit maakt dat je niet zomaar van dorp naar dorp kan reizen. Je moet dus veel elementen vrijspelen om verder te raken in de game.

Zowel het verzamelen als vechten is een standaard onderdeel van de serie. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl bevatten dus niet echt verrassende elementen. Dit hoeft ook helemaal niet, want simpel en traditioneel kan ook goed zijn. Ze blijven waarheidsgetrouw aan de versie op de Nintendo DS en zijn dan ook pure nostalgie. Wie dus gewoon de goede oude tijden wilt herbeleven, is op de juiste plaats. Wat wel vernieuwend is, is de omgeving. Het spel is helemaal omgetoverd in 3D. Dit geeft een leuke diepgang die de oude versie niet had. Maar verwacht niet hetzelfde als bij Pokémon Sword en Shield. Je karakter is maar een klein figuurtje en je loopt nog steeds rond in een wereld die relatief vlak is. Het komt er dus op neer dat beide versies niet echt anders zijn dan hun voorgangers. Veel hangt met andere woorden af van je verwachtingen. Hoopte je op een versie met super veel leuke, nieuwe en onverwachtse elementen zoals de gigantamax, dan ga je waarschijnlijk teleurgesteld zijn. Nintendo heeft voor de traditionele weg gekozen en daar is helemaal niets mis mee.

De grote vraag is natuurlijk welke versie je het best aanschaft. Beide games kennen geen echte verschillen op de Pokémon na. In Brilliant Diamond kan je Dialga vangen, een steel/dragon type en in Shining Pearl is dit Palkia, een water/dragon type. Beide hebben hun eigen sterktes en zwaktes en veel hangt af van je favoriete types. De keuze is niet onbelangrijk, want je zal uiteindelijk de eindmeet moeten halen met een van deze twee. Daarnaast zul je, om je Pokédex vol te krijgen, moeten ruilen met spelers die de andere versie van de game bezitten. Het loont dus niet echt de moeite om beide versies te hebben, buiten als je van plan bent ze te verzamelen uit nostalgie.

Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn echte pareltjes voor de Nintendo Switch. De games voldoen aan alle verwachtingen en bieden voor een lange tijd speelplezier. Meer hoeft een klassieke Pokémongame dan ook niet te zijn. Daarnaast is de Underground wel een bijkomend voordeel en kan je op zoek gaan naar je favoriete types. Je hoeft dus niet elke keer vast te zitten met dezelfde Pokémon als het op vechten aankomt. Alleen is het spijtig dat de Gigantamax uit Pokémon Sword en Shield hier ontbreekt, maar dit zou afbreuk doen aan de originele versie van het spel. We kunnen met andere woorden concluderen dat Brilliant Diamond en Shining Pearl fantastische games zijn binnen het genre.