Recensie: Pokémon Legends: Arceus I 4 hartjes

Nintendo kwam met een nieuwe game, Pokémon Legends Arceus, maar die werd niet zo goed ontvangen bij de fans. Wanneer de trailers voor het eerst op sociale media verschenen, kwam er al een heleboel kritiek. De game werd bestempeld als saai, inhoudsloos en kaal. Maar is de kritiek terecht of zijn we als fans niet veel te voorbarig geweest?

Pokémon Legends Arceus begint met een bizarre inleiding. Je zweeft letterlijk door een zwart gat waar geen sprake is van tijd en ruimte. Al snel wordt het duidelijk dat je in aanraking komt met Arceus, een Pokémon waarvan gezegd wordt dat hij de wereld heeft geschapen. Hij stuurt je terug in de tijd, in de Hisui regio, een verwijzing naar Pokémon Briljant Diamond en Shining Pearl.

Pokémon Legends Arceus is dus een prequel voor beide games. Uiteindelijk kom je als vreemde nieuweling terecht in een oud dorpje waar Pokémon zowel vriend als vijand zijn. Er gebeuren nu eenmaal vreemde dingen die ervoor zorgen dat de Pokémon zichzelf niet kunnen beheersen. Om dit een halt toe te roepen, moet je meer leren over de schattige wezens. Met behulp van professor Laventon kan je de allereerste Pokédex vullen met zelfgemaakte Pokéballen. Dit doe je gelukkig niet alleen, maar je werkt samen met een groepje genaamd Galaxy Team.

Pokémon Legends Arceus kreeg al bakken kritiek online voor de game zelfs uit was. Er is altijd wel enige controversie als een nieuwe Pokémon game niet de traditionele kant opgaat. Het was hier ook al duidelijk dat er geen klassieke arena's zouden zijn, maar eerder een open wereld waar je missies kan voltooien en Pokémon vangen. Het lijkt dus veel weg te hebben van New Pokémon Snap, maar dan in een traditioneel jasje. De grote vraag is dan ook of Nintendo met Pokémon Legends Arceus een goede of net een verkeerde weg inslaat voor de toekomst.

In Pokémon Legends Arceus draait het dus niet meer rond het verzamelen van badges, maar van Pokémon. Enkel zo kan je eigen team sterker worden om dolgedraaide Pokémon te verslaan en meer te weten te komen over de Hisui regio. De Pokédex is ook anders dan we gewend zijn van de traditionele games. Vroeger volstond het om een Pokémon te vangen, maar nu komt hier veel meer bij kijken. Je moet meerdere exemplaren te pakken krijgen en hun gedrag bestuderen in het wild. Daarbij is het niet gemakkelijk om de wezentjes te vangen. Je moet zachtjes door het gras lopen en onopgemerkt een Pokébal gooien. Word je toch gespot, dan heb je grotere problemen. Wilde Pokémon vinden niets leuker dan mensen aanvallen die hun rustig dagje verpesten. Je kan dan kiezen om het gevecht aan te gaan of keihard weg te lopen. De gevechten zijn te vergelijken met de vorige games, maar je kan nu vrij bewegen en er zijn extraatjes aan toegevoegd zoals de strong en agile style.

De grote uitdaging van de game is dus om zoveel mogelijk Pokémon te verzamelen en jezelf te verdedigen tegen gevaarlijkere exemplaren. Op het einde van je reis is het de bedoeling dat je al je nieuwe ontdekkingen gaat melden aan professor Laventon en zo kan je stijgen in de ranking van het Galaxy Team. Het is alleen via die ranking dat je verder geraakt in het verhaal. Sommige regio's blijven afgesloten als je nog niet genoeg ervaring hebt.

De inhoud van de nieuwe game klinkt dus veel saaier dan we gewoon zijn. Alleen zitten er nog veel verrassingen in Pokémon Legends Arceus. Je leert niet alleen nieuwe karakters kennen, maar ook verschillende vormen van Pokémon. Zo zijn er Alpha Pokémon die moeilijker te vangen zijn, maar wel een serieuze aanwinst zijn voor je Pokédex. Stel dat je de verhaallijn toch even links wilt laten liggen, dan zijn er nog steeds kleinere zijmissies die je kan voltooien of je kan gewoonweg wilde Pokémon gaan vangen voor het plezier.

Af en toe gebeurt het ook dat iemand uit het dorp met jou wilt vechten om te oefenen. Langs alle kanten word je dus belaagd in de game, waardoor het nooit echt saai is. Er is wel enige variatie en de verhaallijn zelf is mysterieus genoeg om je aandacht te blijven vasthouden. Pokémon Legends Arceus biedt in werkelijkheid veel meer dan origineel werd gedacht. De kritiek op de game kan dus min of meer als onterecht worden gezien.

Ook al gaat Nintendo wel de goede kant op met Pokémon Legends Arceus, er is spijtig genoeg nog wel wat werk aan de winkel. De verhaallijn is zeker interessant en je leert een heleboel over het verleden, maar het wordt ook al snel langdradig. Er zitten veel overbodige scènes in en sommige karakters lijken wel eindeloos te vertellen over onderwerpen die niets bijdragen aan het verhaal. Het lijkt alsof de game gewoon niet vooruit gaat en je wacht tot de inleiding voorbij is. Alleen komt er nooit een einde aan die inleiding. Om de game te spelen moet je dus wel wat geduld hebben.

Een ander groot punt van kritiek is de vormgeving. De stijl van de game is duidelijk gebaseerd op het oude Azië. De kaart is hier een goed voorbeeld van. Alleen is de wereld van de Hisui regio zelf niet goed uitgewerkt. Het ziet eruit alsof het snel in elkaar gestoken is en de Pokémon er dan later gewoon aan zijn toegevoegd. Spelers vergelijken de game al snel met The Legend of Zelda: Breath of the Wild, dat enkele jaren geleden uitkwam en er verbazingwekkend mooi uitziet. Als je die twee games naast elkaar legt, dan zijn de verschillen inderdaad zeer groot. Vaak wordt dit geweten aan het feit dat de Pokémon games gewoon een andere stijl hebben, maar dit is gewoon een excuus voor luie vormgeving.

Is Pokémon Legends Arceus het nu waard om uit te proberen? Het is overduidelijk dat Nintendo eens een andere weg wilt inslaan met de Pokémon games. Omdat de nieuwe versie niet echt traditioneel is, is er wel wat controverse. Maar nieuw of anders betekent niet altijd slechter. De focus ligt nu gewoon op het verzamelen van Pokémon en minder op de gevechten zelf. Ben je echt een fan van de arena's en badges, dan is Pokémon Legends Arceus zeker niets voor jou. De game lijkt vooral te zijn ontwikkeld voor de personen die dol zijn op het vullen van de Pokédex. Er is dus zeker potentieel voor de toekomstige Pokémon games. Alleen moet het gezegd worden dat er nog wat werk aan de winkel is.