Recensie: Planet Zoo: Grasslands Animals Pack & Twilight Pack | 5 hartjes

Iedereen kent Zoo Tycoon. Een klassieke game waarin je een dierentuin opricht en beheert. Dit was heel uitgebreid en ging van zeedieren tot dinosaurussen. Sommigen onder ons durfden wel eens de hekken te verwijderen voor een beetje meer plezier. Het spel heeft de tand des tijds min of meer doorstaan, maar er was al langer vraag naar vernieuwing. Frontier Developments ging hier maar al te graag op in. Zo werd in 2019 Planet Zoo geboren.

Voor wie Planet Zoo niet kent, dit is een fantastische management- en bouwgame met oneindig veel opties. Je kan kiezen uit verschillende diersoorten met elk hun eigen voorkeuren. Aan jou als speler om aan die noden te voldoen en gasten te entertainen met mooie verblijven. De bouwmodus is hiervoor meer dan geschikt. Planet Zoo is zeer geliefd omdat je objecten vrij kan bewegen en dus volledig je gang kan gaan. Het enige wat je mist is creativiteit. Bovendien bestaat het spel al enkele jaren en kan je het dus kopen voor een leuk prijsje.

Het feit dat Planet Zoo zo geweldig is, heeft het te danken aan de kleine details. De bouwmodus zit vol met elementen die samen iets heel moois creëren. Maar de gameplay heeft ook zo zijn verrassingen. Zo is het niet altijd goed weer en durft het af en toe te sneeuwen. Hier moet je op inspelen, want niet elk dier is even blij met koude temperaturen. Dit is ook de basis van de game. Op zoek gaan naar wat de dieren van je verlangen en tegelijkertijd de bezoekers tevreden houden.

Ben je helemaal niet zo creatief, maar klinkt de game wel fantastisch? Goed nieuws, want je kan via Steam mooie bouwsels downloaden die je vrij kunt plaatsen in je dierentuin. Handig als je dus op zoek bent naar het ideale zeehondenverblijf of een toffe fontein om je zoo op te vrolijken.

En daar blijft het niet bij. Frontier Developments brengt nog steeds nieuwe DLC uit voor de game. Dit varieert van een Australisch tot een Europees thema. Elke keer krijg je een specifiek aantal dieren zoals zeeleeuwen, lynxen en panters. De uitbreidingen lijken prijzig voor een paar beestjes, maar deze zijn prachtig uitgewerkt. Daarnaast hebben ze bepaalde gedragingen en karaktertrekken net zoals in het echte leven. Planet Zoo is op een bepaald niveau zelfs realistisch te noemen.

Recent kwamen er twee nieuwe uitbreidingen uit, namelijk Twilight Pack en Grasslands Animals Pack. Het Twilight Pack is geïnspireerd op Halloween. Hier is er dus voornamelijk een focus op de bouwitems zoals spinnenwebben, spookhuizen en pompoenen. De beesten in deze DLC zijn nachtdieren zoals een wasbeer, vos en wombat. Bij de laatste DLC zegt de titel al genoeg. In het Grasslands Animals Pack krijg je onder andere een manenwolf, negenbandgordeldier, emoe, caracal, wallaby, hyena en het wildebeest.

De vernieuwing stopt ook niet bij de grote beesten. Er zaten al eerder kleine dieren in de game zoals leguanen en verschillende soorten slangen. Alleen gaat Frontier Developments nog verder. Vanaf nu kan je ook verblijven ontwerpen voor vlinders en vleermuizen. Zo kan je als speler een leuke serre creëren en deze inrichten met toffe elementen zoals bomen, bouwelementen of wat decoratie.

Elke nieuwe uitbreiding heeft een eigen carrièrescenario. In Planet Zoo is er sprake van aparte dierentuinen met eigen uitdagingen. Hierbij moet je opdrachten voltooien en ervoor zorgen dat de zoo in kwestie opnieuw populair wordt. Als je de sandbox beu bent of weinig inspiratie hebt, dan is dit een leuke afwisseling. Bij het Twilight Pack speelt het scenario zich af in in Transsylvanië. Hierbij moet je een dierentuin nieuw leven inblazen en de Isabelbeer zien te redden van een beroemdheid. In het Grasslands Animals Pack ligt de focus op Argentinië. Tiffany Summers, een rijk personage dat in een landhuis woont, heeft hulp nodig bij het verzorgen van haar dieren.

Over het algemeen zijn de uitbreidingen echt perfect als je op zoek bent naar wat vernieuwing. Het Halloweenthema is een knaller en de dieren zijn weer super schattig. Frontier Developments weet telkens wat het doelpubliek wil en spelen hier ook op in. Planet Zoo bestaat ondertussen al bijna vier jaar, maar toch blijft het populair dankzij uitbreidingen zoals deze twee. Ben je vooral een bouwer die houdt van decoreren? Dan ga je best voor het Twilight Pack. Ben je meer een fan van unieke dieren? Dan is Grasslands Animals Pack perfect.

Planet Zoo klinkt geweldig, maar er moet toch ook een kanttekening gemaakt worden. Het enige echt grote nadeel is de gameplay op lange termijn. De dieren zijn vaak veeleisend en hoe groter je dierentuin, hoe moeilijker het te managen is. De meldingen komen per tientallen binnen en op den duur raak je de kluts wat kwijt. Gelukkig bestaat er wel een sandboxmodus waarin je vrij je gang kan gaan. Zo bouw je de perfecte zoo zonder zorgen.

De opties met Planet Zoo zijn eindeloos. Er is enorm veel variatie in de diersoorten. Je hoeft zelfs geen DLC te kopen, want de basegame is inhoudelijk voldoende om mee te beginnen. Het enige wat je nodig hebt is een beetje creativiteit. Voor je het weet raak je verdwaald in alle opties die de game je te bieden heeft. Planet Zoo is in één woord fantastisch te noemen.