Recensie: Star Wars Jedi: Surviver | 5 hartjes

Star Wars Jedi: Surviver is het vervolg op Fallen Order dat uitkwam in 2019. De game kreeg goede recensies en een nieuwe versie kon dus niet uitblijven. Want wie wil er nu geen Jedi Knight zijn?

Star Wars Jedi: Surviver vertelt het verhaal van de Jedi Cal Kestis. Doorheen de game trekt hij ten strijde tegen het Galactisch Keizerrijk. De feiten spelen zich af na Bevel 66 dat uitgevoerd werd door kanselier Palpatine. Hierbij keerden de Clone Troopers zich tegen de Jedi Knights, waardoor die massaal werden afgeslacht. Cal Kestis wist het noodlottige Bevel 66 te overleven, maar blijft een vijand van het Keizerrijk. Want de Jedi worden nog steeds opgespoord en afgemaakt. We zien in het begin van de game hoe hij als gevangene terechtkomt op de planeet Coruscant. Uiteindelijk weet hij wel te ontsnappen, maar een deel van zijn team overleeft de missie niet. Maar de beloning van de redding blijkt van onschatbare waarde te zijn: een kaart met een onbekende planeet. Ideaal om wat Jedi Knights te verbergen. Maar onderweg is zijn gevechtsruimteschip beschadigd. Het is alleszins geen goed begin voor onze eenzame Jedi.

Het verhaal heeft een echte Star Wars uitstraling. Je speelt als een Jedi die moet overleven terwijl het Keizerrijk hem op de hielen zit. Exact wat je dus kan verwachten van een game in de gekende wereld. Maar je krijgt tegelijkertijd ook nog eens een ander perspectief op de film. Je komt meer te weten wat er gebeurde ten tijde van de massale aanval op de Jedi Knights. Cal zijn individuele achtergrond past dus perfect in het grotere geheel. Alleen al dit is een goede reden om het spel te kopen. Want Star Wars blijft nu eenmaal een aanzienlijke aantrekkingskracht hebben.

De gameplay bestaat uit een mix van vechten, cutscenes en heel veel klimmen. De wapens die Cal gebruikt zijn natuurlijk het lichtzwaard, maar ook de Force. Beide elementen komen goed van pas wanneer je een bende stormtroopers tegenkomt. Zo kan je ze van een klif afwerpen of te lijf gaan met een dubbel lichtzwaard. De gameplay op dit vlak is alleszins zeer bevredigend. Er zijn bovendien verschillende combinaties mogelijk om een vijand te verslaan. De vijanden gaan ten onder op de meest uiteenlopende manieren. Als speler zit je achter je scherm te staren met grote fascinatie. Dit betekent wel dat je enige motorische vaardigheden moet bezitten, gezien je meer wapens tot je beschikking hebt dan normaal. De Force maakt de strijd dan ook uniek. Zo voel je hoe het is om een echte Jedi Knight te zijn. Maar de combinaties vergeet je redelijk snel als je in een gevecht terechtkomt. Het vereist daarnaast een beetje feeling om beide krachten te combineren. De Force kan gebruikt worden om vijanden weg te duwen maar ook aan te trekken bijvoorbeeld. Het is een beetje inspelen op het moment.

De focus ligt niet alleen op zwaardvechten met stormtroopers. Je moet ook weten te ontsnappen van Coruscant. Zeker het begin van Star Wars Jedi: Surviver bevat een heleboel klim- en kruipwerk. Op een fout knopje duwen kan dus nare gevolgen hebben. Hiervoor heb je enige concentratie nodig. Daarnaast is de weg naar het doel niet altijd even duidelijk. Gelukkig krijg je later een kleine hologram waarmee de juiste weg staat aangeduid. Als je elk hoekje verkent, kom je een heleboel toffe esthetische voorwerpen tegen. Het loont dus om de wereld op je gemak te verkennen. En die wereld is heel mooi uitgewerkt. Het is op en top Star Wars. Het geheel spreekt gewoonweg tot de verbeelding. Als Jedi heb je trouwens invloed op wat er rond je gebeurd. Je kan de Force dus gebruiken om voorwerpen te verplaatsen of te doen zweven. Er is dus sprake van enig puzzelwerk, maar niet overheersend.

De cutscenes zijn zeker ook het vermelden waard. Het lijkt alsof je naar een Star Wars film zit te kijken. Denk maar aan lichtzwaarden, gevechtsruimteschepen en een paar explosies. Hier en daar zitten er kleine foutjes in, maar dit bederft de pret niet. Daarbij moet gezegd worden dat Cal zeker niet mis is om naar te kijken. Wat moet je nog meer hebben dan een knappe acteur in een actiegame? We mogen bovendien de schattige robot BD-1 niet vergeten. Hij is een klein, lief kameraadje en helpt je op weg om poorten te openen. Zo krijgen de scènes net dat tikkeltje meer humor en tederheid. De cutscenes zorgen er vooral voor dat de spanning wegvloeit na een intens gevecht. Zo kan je even achterover leunen en genieten van een interessante wending. Want Cal maakt een heleboel mee als Jedi Knight.

Een leuk extra is dat alles aanpasbaar is. Je hoeft niet met een standaard lichtzwaard te vechten bijvoorbeeld. Zo kan je kiezen voor een dubbele versie voor extra schade of betere verdediging. Of eentje in elke hand. Het levert telkens mooie beelden op als Cal ten strijde trekt. Bovendien kan je de kleine BD-1 een nieuw uiterlijk geven. Zoals al eerder gezegd loont het dus om op zoek te gaan naar deze cosmetische extra's. Zo creëer je een persoonlijk lichtzwaard om mee aan de slag te gaan. Er is hier ook een zogenaamd puntensysteem aanwezig. Via deze punten kan je betere vaardigheden kopen voor Cal.

Star Wars Jedi: Surviver is een zeer geslaagde game. Het is een interessante afwisseling tussen actie, filmscènes en denkwerk. Je bent als speler wel eventjes zoet om de wereld van Star Wars te ontdekken. En zeker met zo een geweldig hoofdpersonage als Cal. Na een halfuurtje spelen raak je dol op hem en zijn kleine robot. De cutscenes zijn daarnaast prachtig uitgewerkt en spreken tot de verbeelding.