Recensie: Hogwarts Legacy | 5 hartjes

Recensie: Hogwarts Legacy | 5 hartjes

Er werd al sinds de aankondiging halsreikend uitgekeken naar Hogwarts Legacy. De wereld van Harry Potter blijft tot de verbeelding spreken. De verwachtingen waren hoog, maar werd er ook aan voldaan?

Hogwarts Legacy speelt zich af in de 19de eeuw. Er is dus helemaal nog geen sprake van Harry Potter en zijn magische avonturen. Als speler ga je voor het eerst naar Zweinstein, maar er is een klein probleempje. Je start niet in het eerste jaar maar komt direct terecht bij de vijfdejaars. Als student moet je redelijk veel inhalen op je nieuwe school. Alleen verloopt dit niet zo soepel als je zou verwachten. Want plots duikt er een oude vorm van magie op. De vraag is waar het vandaan komt en waarom? Gelukkig doe je dit onderzoek niet alleen. Je leert verschillende andere studenten kennen, waaronder Sebastian. Een jongen die met zichzelf worstelt sinds zijn zusje vervloekt is. Hij ziet enkele voordelen in de oude magie, maar het gebruik ervan is niet zonder gevolgen.

Het fantastische aan Hogwarts Legacy is de vrijheid om te doen wat je wilt. En die mogelijkheden zijn eindeloos. De game bevat een enorme open wereld die je kunt verkennen op je bezemsteel. Want het verhaal speelt zich niet enkel af op Zweinstein. Je krijgt toegang tot Het Verboden Bos om daar met monsters te vechten bijvoorbeeld. Of je kan gaan winkelen in Zweinsveld. De school zelf zit bovendien vol puzzels en geheime ruimtes. Zo kan je vliegende sleutels verzamelen en krijg je op het einde een leuke verrassing. En als je toverdrankjes wilt maken, dan vertoef je even in de Kamer Van Hoge Nood.

Het verhaal start natuurlijk met de sorteerceremonie. Hierbij kan je kiezen tot welk huis je wilt behoren. Denk goed na over die keuze, want elk huis heeft een eigen fantastische ruimte. Het is niet mogelijk om de leerlingenkamers van anderen te bezoeken achteraf. De gameplay zelf bestaat uit twee grote elementen: de verhaallijn en de opdrachten op Zweinstein. Vooral dat laatste is van belang. Via de lessen leer je nieuwe spreuken die handig zijn tijdens missies. Denk maar aan Accio en Incendio. Die kan je dan combineren tijdens een gevecht. De samenstelling is alleen wel beperkt. Je kan de spreuken dus niet allemaal tegelijkertijd toepassen. Voor de iets avontuurlijke spelers is er natuurlijk Avada Kedavra. Het is aan jou de keuze of je een goede of een kwade tovenaar wordt. In ieder geval zijn de gevechten zeer uitdagend. Want je speelt niet enkel tegen tovenaars, maar ook gevaarlijkere wezens. Sommige toverspreuken zullen handiger en effectiever zijn, afhankelijk van tegen wie je het opneemt. De gevechten werken trouwens met een kleurensysteem. Zo kan je een rood schild enkel breken met een vuurspreuk. Het leren van de toverspreuken zelf is niet moeilijk, maar ze toepassen wel. Hoe langer je speelt, hoe makkelijker het zal gaan. Want oefening baart kunst.

Daarbij zijn er verschillende zijmissies waarmee je even zoet bent. Zo kan je, net als in Fantastic Beasts, magische diertjes vangen. Die moet je dan verzorgen en eten geven in de Kamer Van Hoge Nood. De veren of haren van een beestje zijn handig om je outfits te verbeteren. Een ander voorbeeld zijn de bezemsteelwedstrijden. Een meisje uit Zwadderich daagt je graag uit om een betere score te behalen. In ruil daarvoor kan je upgrades kopen om nog beter te vliegen. Veel van die missies leveren dus iets op. De meeste geven een uitbreiding aan je inventaris. Dit is ook het enige nadeel aan Hogwarts Legacy. Onderweg verzamel je een heleboel outfits, maar meestal heb je geen plek meer. Terwijl je die items moet verkopen voor wat inkomsten. Dat laatste is net een probleem. Er zijn zoveel spreuken en voorwerpen te koop, maar het duurt even vooraleer je al het geld bijeen geraapt hebt. Terwijl je die toverdrankjes en spreuken echt nodig hebt om verder te raken in het spel.

De magische wezens zijn misschien schattig, maar er zitten ook een heleboel spinnen in de game. Veel meer dan je zou verwachten. Want ze lopen vrij rond, niet enkel in Het Verboden Bos. Hogwarts Legacy viel eerst niet aan te raden als je een serieuze angst voor achtpotigen hebt. Een tijdje terug kwamen de ontwikkelaars wel met een nieuwe update. Vanaf nu kan je ervoor kiezen om de spinnen aan te passen. Ze zien er dan iets minder eng uit. De ontwikkelaars luisteren echt naar de spelers en hebben ondertussen al enkele dingen veranderd. Zelfs maanden na de release blijven ze werken aan de game.

Als laatste moet er zeker nog iets gezegd worden over de vormgeving. Die is meer dan geslaagd. Je hebt als speler het gevoel dat je echt op Zweinstein zit. Elk hoekje en kantje van de school is versierd. Het loont om op onderzoek uit te gaan, want er zitten overal wel wat interessante verrassingen verstopt. De wereld buiten Zweinstein is ook geweldig te noemen. Soms moet je even stil staan (of zweven) en genieten van het uitzicht. Er zijn eveneens verschillende dorpjes met eigen zijmissies. Als speler kan je praktisch elk huisje daar bezoeken en voorwerpen claimen. Wel nadat je Alohomora hebt geleerd natuurlijk. En als je het even beu bent om de wereld te ontdekken, dan kan je genieten in de prachtige leerlingenkamer van je huis. Of de Kamer Van Hoge Nood inrichten met meubels en schilderijen. Want het is de bedoeling dat je zelf aan de slag gaat met speciale spreuken en een beetje creativiteit.

Wie na het lezen van deze recensie zin heeft om er in te vliegen met vrienden, zal wel te maken krijgen met enige teleurstelling. Hogwarts Legacy is een singeplayer game en dit is niet per se slecht te noemen. Er is nu eenmaal weinig potentieel om in groep te spelen en dit zou ook afbreuk doen aan het geheel van het spel. Zwerkbal zou wel een ideaal spelletje zijn geweest, maar is 'toevallig' afgeschaft tijdens jouw eerste jaar op Zweinstein. Het blijft dus enkel bij de bezemsteelwedstrijden op tijd. Plannen zijn er alleszins (nog?) niet om de game uit te breiden of een multiplayermodus toe te voegen.

Hogwarts Legacy zit met andere woorden bomvol leuke dingen. Wil je rustig de wereld verkennen op je bezemsteel. Of liever schattige babydiertjes kweken en verzorgen? Alles kan en mag in de game. Zelfs Avada Kedavra gebruiken op vijanden. Want vechten met spreuken is ook een keer iets anders dan we gewoon zijn. Als speler ben je helemaal vrij en dit is de grootste troef van Hogwarts Legacy. Het voldoet aan alle verwachtingen en nog veel meer. Laat je verrassen door een enorme wereld die super veel te bieden heeft.

Recensie: Hogwarts Legacy | 5 hartjes