Recensie: De Smurfen 2: De Gevangene van de Groene steen I 4 hartjes

Recensie: De Smurfen 2: De Gevangene van de Groene steen

De Smurfen, een Belgische trots, komt met een nieuwe videospelletje. De kleine blauwe mannetjes hadden een redelijk groot succes internationaal en nu proberen ze door te breken in de wereld van de games. Dit keer met De Smurfen 2: De Gevangene van de Groene steen.

Handige Smurf verzint een nieuwe uitvinding, namelijk de SmurfoMix. Een leuk experiment om taarten mee te bakken. Alleen werkt hij niet naar behoren. Om het toestel te optimaliseren hebben de Smurfen de Groene steen nodig. Natuurlijk is die in het bezit van de enge Gargamel. Ze werken samen om hem te stelen, maar dat gaat niet helemaal volgens plan. Door een accident veranderd de steen in een gruwelijk monster. Nu liggen er overal in de wereld scherven verspreid die voor problemen zorgen. De Smurfen worden gedwongen om met Gargamel samen te werken en deze stukjes te verzamelen. Maar de onderdanen van het monster zijn erop gebrand de blauwe vriendjes en het dorp te vernietigen. Het is dus een klassiek Smurfenverhaal, maar met een lichte twist.

De Smurfen 2 is een afwisseling tussen puzzels, behendigheid en een klein beetje actie. Elk hoofdstuk begint met een korte cutscene waarin de strategie aan bod komt. Daarna loop je rond in een magische wereld. Het spel start in het huis van Gargamel, maar al snel ga je de buitenwereld ontdekken. Zo kom je terecht in het Smurfendorp. Met je wapen kan je onderweg puzzels oplossen en monsters verslaan. Terwijl spaar je groene stukjes steen en kan je hiermee nieuwe vaardigheden kopen. Op den duur ontgrendel je zo bijzondere extra's.

Op het eerste zicht lijkt de game voor alle leeftijden. De bovenstaande activiteiten geven alleszins deze indruk. Maar dit is zeker niet het geval. Na de eerste drie levels besef je al snel dat er weinig variatie is. Het enige wat echt veranderd is de omgeving waarin je speelt. De monsters zijn makkelijk te verslaan en de puzzels redelijk oppervlakkig. Wees dus op je hoede als je de game voor jezelf koopt.

De Smurfen 2 is daarom vooral een spelletje gericht op kinderen. Het is ideaal om de motorische vaardigheden te oefenen. Kinderen moeten de Smurfen doen klimmen, springen en rennen. Het leukste element zijn de monsters waarbij je snel moet reageren als speler. Een ander voordeel is dat er drie niveaus zijn. Als de game te moeilijk is, kan je overschakelen naar een makkelijker niveau. De inhoud van de game is ook niet te diepgaand. De puzzels zijn misschien wat verwarrend voor te jonge kinderen, maar niet onmogelijk. Als volwassene zou ik dan weer geen al te grote verwachtingen hebben. Het blijft een redelijk saai en herhalend spel.

De focus van de game ligt voornamelijk op de figuurtjes en het verhaal zelf. Iedereen kent Handige Smurf en Brilsmurf die zorgen voor grappige situaties. Die kleine, ongemakkelijke accidenten komen ook voor in het spel. Dit maakt de cutscenes erg leuk en is er sprake van veel entertainment. Alhoewel Osome Studio een beetje mocht milderen met de talrijke catchprases die aan bod komen.

De Smurfen zijn misschien wel van Belgische origine, toch is de game enkel in het Engels te krijgen. Dit is best een gemis als je van kleins af aan bent opgegroeid met de blauwe figuurtjes. Om ze in het Engels te horen is niet even amusant als vroeger. Voor de kinderen is er gelukkig een ondertiteling. Maar of ze veel van het echte verhaal zullen meekrijgen op een heel jonge leeftijd, blijft de grote vraag. Dit is dus een rare keuze van de ontwikkelaar.

Verbazingwekkend is de omgeving waarin je speelt. Het Smurfendorp en het bos is zeer mooi voorgesteld. Maar je komt ook gebieden tegen die je nooit eerder zag in de films of de strips. Als je een echte fan bent van de stripverhalen, is het leuk om alles tot leven te zien komen. Er is zelfs gedacht aan de kleine details zoals boeken, bloemetjes en watervallen. Bovendien horen de monsters ook bij het Smurfenthema. Hierdoor is het plaatje compleet.

Zoek je nog een leuk kerstcadeautje voor je kinderen? Dan is De Smurfen 2: De Gevangene van de Groene steen een goed idee. Het is ideaal om kinderen te introduceren in de wereld van de videospelletjes. De Smurfen zijn grappig en de omgeving is zeer mooi vormgegeven. Het lijkt alsof de strip tot leven is gekomen. Spijtig dat de game enkel in het Engels te krijgen is. Bovendien is het niet echt voor volwassenen bedoeld, terwijl die generatie toch ook met de Smurfen is opgegroeid. Het spel houd je kinderen daarentegen gegarandeerd een dagje zoet met gamen. Of zoals de blauwe mannetjes zouden zeggen 'een hele dag voor je scherm zitten smurfen'.

• Mijn grote flapjesboek van alle dieren - Carrie Love

• Argylle - Elly Conway

• Weekend weg wandelgids - Claudia Straatmans